Ştiri

Sursa imaginii: imagine simbol

Postat de: Ecaterina Arvintii

Ştiri / Economic

08 Dec. 2020 / 19:50

Circa 60 de antreprenori vor identifica oportunităţi de export pe piaţa europeană

Circa 60 de antreprenori de pe ambele maluri ale Nistrului îşi vor îmbunătăţi produsul, vor identifica oportunităţi de creştere şi de export pe piaţa europeană, graţie unui proiect finanţat de Guvernul Suediei şi implementat de PNUD Moldova. Este vorba de întreprinderi din sectorul agroalimentar, de servicii, TIC, agricultură şi turism, care vor beneficia de consultanţă şi suport financiar pentru procurarea unor echipamente moderne, relatează Mesager.

Afectat de pandemie a fost şi domeniul textil. O spune Vitalie Maican, reprezentantul unei companii moldoveneşti producătoare de îmbrăcăminte, care a reuşit să facă faţă crizei economice, vânzările online dublându-se faţă de anul trecut. Bărbatul îşi doreşte extinderea afacerii. Graţie suportului oferit de Guvernul Suediei, el îşi propune să digitalizeze serviciile şi să îmbunătăţească calitatea produselor.

„Noi avem şase magazine proprii în România. Cel mai important e să nu trebuie să-ţi fie frică să ieşi pe piaţa europeană, asta e cel mai important. Doi - trebuie să te poziţionezi pe calitate, că piaţa europeană pune acum accent pe calitate, pe produsele bio. Digitalizarea o să ne permită să mărim volumele de vânzări”, spune Vitalie Maican.

Şi directorul unei întreprinderi din domeniul textil de pe malul stâng al Nistrului doreşte să digitalizeze serviciile pentru a spori cifra vânzărilor şi a trece la un nou nivel al exporturilor.

„Una dintre sarcinile realizate era studierea unei pieţe promiţătoare din Azerbaidjan. A fost luată decizia şi de a moderniza site-ul. Acesta nu va avea scopul doar de a informa, dar va deveni un instrument de lucru cu baza noastră de clienţi”, spune Boris Kiciuk.

Companiile participante la proiect vor învăţa să-şi dezvolte capacităţile de export, dar şi vor beneficia de suport financiar pentru procurarea echipamentelor necesare pentru îmbunătăţirea produsului.

„Este vorba de calitate, este vorba de a identifica piaţa specifică pentru produsul respectiv. Trebuie să fim pregătiţi pentru negocieri, pentru volumele necesare, promovăm asocierea producătorilor. În foarte scurt timp vom lansa un nou instrument de finanţare pentru asocierea producătorilor agricoli de pe ambele maluri ale Nistrului”, spune Dumitru Udrea, manager de proiect.

Potrivit expertului economic Viorel Chivriga, în regiunea transnistreană cea mai mare pondere în economie o are industria - circa 80 la sută, iar agriculturii îi revine doar 20 la sută. Situaţia este diferită pe malul drept al Nistrului, unde domeniului agricol îi revine 50 la sută din exporturi.

„Companiile de pe malul stâng al Nistrului au ca parteneri mai mari Ucraina şi, dacă vorbim de comerţul intern, e partea dreaptă a Nistrului. În acelaşi timp, vedem că companiile de pe malul stâng al Nistrului au nevoie de un suport stabil pentru a mări capacităţile, pentru a mări potenţialul economic, pentru a mări competitivitatea lor, dar şi a le ghida”, spune Viorel Chivriga.

Proiectul „Dezvoltarea capacităţilor de export de pe ambele maluri ale Nistrului" prevede un buget de circa 2,2 milioane de dolari.

Comentarii