‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
duminică, 5 mai, 2024
4.2 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageAnaliticaUnde și la ce preț s-au vândut pomușoarele din Moldova în 2020

Unde și la ce preț s-au vândut pomușoarele din Moldova în 2020

‹ adv ›

Comentarii

‹ adv ›

Anul 2020 a fost un an cu multe încercări, greutăți, dar concomitent și un an al schimbărilor și al noilor oportunități pentru diverse sectoare agricole, inclusiv cel al culturilor bacifere.

La webinarul care a avut loc pe data de 1 decembrie „Analiza lanțului valoric și marketingul pomușoarelor”, din cadrul proiectului TCP/MOL/3801 – „Consolidarea capacităților micilor producători de pomușoare” (faza II), organizat cu suportul Organizației pentru Alimentație și Agricultură a Națiunilor Unite (FAO) în Republica Moldova, au fost prezentate rezultatele studiilor privind sectorul arbuștilor fructiferi de către Dmitri Dodica, Consultant Național FAO pe lanțurile valorice și marketing.

Astfel, au fost identificați factorii care au dus la scăderea recoltei cu 20-40% la zmeur, coacăz, mur și alte tipuri de pomușoare:

  • Seceta pedologică, atmosferică și hidrologică în decursul perioadei de vegetație și de repaus;
  • Temperaturile negative în faza de desfacere a mugurilor;
  • Temperaturile joase și precipitațiile în faza de înflorire.

Mai puțin afectată a fost cultura căpșunului, producătorii au obținut recolte înalte de fructe calitative.

Soiurile timpurii Clery, Alba, Honeyoe, Marmolada Onebor, s-au vândut cu un preț înalt, la început de sezon constituind 100 lei per kg, scăzând însă la mijoc de iunie până la 22 lei. În perioada iulie – septembrie, căpșunele de soiuri remontante Albion, Elizaveta a II-a au avut prețul de realizare de la 45 la 55 lei pentru 1 kg.

Pentru zmeure, coacăze, agrișe, mure de asemenea s-au obținut prețuri mai mari, dar productivitatea și calitatea fructelor a fost mai joasă față de anii trecuți.

‹ adv ›

Conform studiului, prețul pentru 1 kg de mure a variat de la 55 lei pentru soiurile timpurii Arapaho, Loch Tay și până la 20 lei pentru soiurile cu perioada de maturare medie Triple Crown, Loch ness, Thorfree. Ultimul fiind prețul pentru fructele vândute procesatorilor.

Pentru 1 kg de zmeură la început de sezon s-a obținut 60 lei, scăzând până la 25 lei la mijloc de iunie, când e perioada de vârf la recoltarea soiurilor sezoniere Novosti Kuzmina, Laszka, Glen Ample, Crepâș. Fructele soiurilor de zmeur remontant Polana, Polka, Amira au avut un preț bun și a variat de la 40 la 55 lei per kg.

Coacăzele negre de soiurile Titania, Ruben, Leningradskii Velikan, Tisel s-au vândut cu 25-45 lei pentru 1 kg.

‹ adv ›

În același timp, în contextul pandemiei COVID 19, producătorii mici și mijlocii de pomușoare au descoperit și utilizat noi oportunități pentru vânzările on-line.

Din 16 mii de tone, totalul de fructe proaspete ale arbuștilor fructiferi produse în Republica Moldova în anul 2020, 12700 t, ceea ce constituie 65% au ajuns la consumatorul local prin intermediul piețelor și supermarketurilor din țară. Pe piața externă au ajuns 3300 t sau 35% de pomușoare moldovenești prin intermediul exportatorilor, sau direct de la producători.

Lanțul valoric al pomușoarelor procesate

La capitolul procesării situația a fost inversă, astfel o parte mai mare de pomușoare procesate – 55% au fost exportate, iar 45% realizate pe piața externă.

Chiar dacă în ultimii ani sectorul a evoluat și suprafețele ocupate de culturi bacifere s-au mărit, piața moldovenească rămâne nesaturată cu pomușoare proaspete în sezon și extrasezon (căpșuni, zmeure). Supermarketurile nu au cantități suficiente, în special în perioada lunilor iulie-decembrie.

Au fost identificate și prezentate principalele acțiuni care vor putea să ducă la creșterea competitivității produselor din pomușoare și serviciilor pentru a obține recolte calitative și a satisface cerințele pieței:

  • Investiții în producția de material săditor;
  • Investiții pentru îmbunătățirea accesului la apă pentru irigații;
  • Investiții pentru creșterea capacității depozitelor frigorifice;
  • Investiții în capacități de congelare rapidă a pomușoarelor (IQF);
  • Investiții în infrastructura de marketing;
  • Investiții în recoltarea mecanizată a coacăzelor negre și roșii;
  • Investiții în plantații intensive de zmeur și căpșun;
  • Investiții în branding, marketing și dezvoltare personală;
  • Promovarea exportului.
‹ adv ›

Advertoriale

‹ adv ›
‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›