Șantiere în loc de trotuare în Chișinău. Ce facem cu pietonii?

În Chișinău, în anul 2020 au putut fi observate mai multe șantiere, lucru precizat și de primarul actual, Ion Ceban. Totuși, în unele cazuri, acestea nu sunt amenajate la cel mai înalt nivel, pietonii fiind nevoiți să meargă pe trotuarele pline de nisip, noroi și materiale de construcții.

Irina Dubinski este unul din acei pietoni. Și nu este singură. Aceasta în prezent îngrijește de copilul său nou-născut, iar asta, evident implică și ieșiri la aer. Ghinionul face ca drumul ei de acasă spre o zonă verde să treacă prin mai multe șantiere care erau cândva trotuare.

Orașul Chișinău nu este făcut pentru cărucior de orice fel. Nici pentru mame cu cărucioare. Nici pentru cărucioare pentru persoanele cu dizabilități. Sau pentru o persoană care merge pe bețe (cu cârje n.r.), o bunică, ce nu neapărat are cărucior dar are așa o suspensie de fier”, spune Irina.

Asta se întâmplă deoarece nu sunt luate toate măsurile necesare de demarcare a șantierelor. Vasile Puiu este inginer pentru o companie care activează în mai multe țări membre ale UE. Acesta spune că la o construcție civilă este mai simplu. „Se izolează perimetrul, se face o singură intrare și cu asta-basta”.

În cazul drumurilor, acesta spune că se face în primul rând pre-semnalizarea cu 200-400 de metri înainte de începerea șantierului. La intrarea și ieșirea din șantier sunt obligatorii panourile de informare pe care să fie notate următoarele lucruri: numele contractului, beneficiarul, investitorul, firma constructoare, termenul de execuție.

Pentru demarcarea unui șantier cel mai des folosit material sunt balizele.

Sunt niște elemente de plastic așa, care așa sunt montate pe un picior. Sunt colantate pe ambele părți – o dungă galbenă, una roșie sau galben cu negru, depinde. Ele reflectorizează și noaptea”, spune Vasile Puiu.

Acesta mai spune că zona de construcție trebuie strict delimitată de zona de acces a pietonilor.

Se poate și prin indicatoare de astea mici, și prin panouri de astea mari, unde zice «trecere de pietoni improvizată». Plus, trebuie să asiguri accesul la magazine, buticuri, chioșcuri, care este obligatorie și nu ai voie să obstrucționezi prin construcția ta. Dacă este imposibil, trebuie să anunți cu două săptămâni sau cu o lună înainte”, mai spune inginerul.

Esențial este și accesul oamenilor cu dizabilități.

Ion Ceban, primar de Chișinău, spune că respectarea acestor măsuri ar putea duce la costuri de proiect mai ridicate. „Evident că aici sunt cheltuieli mari, suplimentare. Este necesar să o facem. Dar în a alege de a avea un plus 10% sau 15% la costurile curente…”.

Dar nu orice lucrare de amenajare a infrastructurii are nevoie de soluții costisitoare. Vasile Puiu spune că există și soluții ieftine.

Cu același succes poți să folosești garduri de acestea de 1 metru care sunt ieftine, le vopsești în galben-roșu, sau plasă roșie de asta anti-praf, cu niște stâlpi sau balize provizorii, care se pot demonta ușor. Orice alt tip de material, dar să fie marcat vizibil, adică stringent, roșu. Totul, cu acordul consultantului și a beneficiarului.

Ion Ceban mai spune că responsabilitatea în acest caz aparține firmei care realizează lucrările.

În mod normal ar trebui să organizeze antreprenorul. Sunt unii care organizează din contul lor, ținând cont că își securizează lucrătorii, sau zona. Sunt alții care nu. Evident că vom lucra pe viitor ca să îmbunătățim”, promite Ceban.

La câteva zile după documentarea acestui subiect în oraș au apărut garduri și delimitări la următorul șantier, însă fără un traseu pentru pietoni.

În contextul în care acest tronson este unul foarte aglomerat, la fața locului au fost antrenate mai multe echipe de muncitori pentru a finaliza lucrările într-un termen cât mai scurt. Fac apel la locuitorii capitalei de a nu traversa zona pe carosabil, acolo unde circulă transportul public și automobilele. Cu puțină răbdare vom mai avea o porțiune de trotuar amenajată.”, se menționează în postarea primarului pe Facebook.

Scrie despre politică într-un mod unic în Moldova - neserios, serios! Nu-i prea scapă nimic din actualitate și știe să o explice pe limba tuturor.

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.