Mașinile zburătoare sunt aici și ar putea schimba lumea

Mașinile zburătoare pot părea futuriste, dar jetpack-urile comerciale, taxiuririle aeriene personale sunt deja aici. Iată cum ar putea transforma modul în care facem naveta, lucrăm și trăim, scrie BBC.com.

Filmul original Blade Runner a avut loc într-un Los Angeles imaginat din 2019, un oraș futurist în care mașini zburătoare au zburat de-a lungul autostrăzilor aeriene. De la debutul filmului din 1982, tehnologia a avansat în moduri pe care Hollywood-ul nu le-ar fi putut prezice niciodată: selfie-uri, drone și altele. Totuși taxiurile cu hovercraft par încă o fantezie îndepărtată, rezervată pentru romanele de science-fiction.

De fapt, mașinile zburătoare sunt reale și ar putea modela modul în care facem naveta, lucrăm și trăim în deceniile următoare. Progresele în densitatea energiei bateriei, știința materialelor și simularea pe computer au stimulat dezvoltarea unei game de vehicule personale de zbor.

Este posibil ca aceste aeronave să nu arate exact ca imaginile din Blade Runner. Dar nu sunt atât de departe. Mult mai mici decât un avion comercial, majoritatea sunt proiectate cu rotoare în loc de aripi, care permit decolări și aterizări verticale. Rotoarele de înclinare, de exemplu, permit eficiența în zborul înainte la distanțe mai mari, în timp ce multirotoarele sunt proiectate pentru a reduce zgomotul în timpul zborului.

Rotorul este o parte a unei mașini (motor sau generator de energie) care se rotește, în timpul funcționării, în jurul axei arborelui pe care este montată și care folosește pentru reluarea și transmiterea unui cuplu motor.

În acest moment, zeci de companii de start-up concurează pentru a dezvolta jetpack-uri comerciale, motociclete zburătoare și taxiuri aeriene personale. Industria care se află în plină expansiune ar putea avea o valoare de până la 1,5 miliarde de dolari până în 2040. 

Zhao Deli rides a flying motorbike, which he built himself, during a test flight in 2019 in China (Credit: Getty Images)
Zhao Deli conduce o motocicletă zburătoare, pe care a construit-o el însuși, în timpul unui zbor de testare în 2019 în China (Credit: Getty Images)

Primul taxi aerian cu licență comercială alimentat electric

Volocopter, cu sediul în Germania, de exemplu, și-a comercializat ambarcațiunea VoloCity ca fiind primul taxi aerian cu licență comercială alimentat electric, un vehicul care va funcționa în cele din urmă fără pilot. „Este ca un Uber Black sau orice alt serviciu premium”, spune Fabien Nestmann, vicepreședinte de afaceri publice la Volocopter.

Inițial, VoloCity va avea loc doar pentru un singur pasager. Asta va însemna un cost pe călătorie mai mare la început, dar Volocopter speră să crească încrederea consumatorilor înainte de a trece la un model cu autonomie completă: o navă electrică fără aripi alimentată de nouă baterii, care va transporta pasagerii într-o rețea planificată de vertiporturi – aeroporturi pentru avioane care decolează și aterizează vertical – prin marile orașe. Primele zboruri comerciale ale VoloCity sunt programate să aibă loc în 2022.

Aceste prime zboruri vor costa 300 EUR pe bilet. Dar, în cele din urmă, spune Nestmann, obiectivul companiei este de a face costul competitiv cu, să zicem, un Uber Black. „Nu vrem ca aceasta să fie o jucărie pentru cei bogați, ci o parte a unei călătorii bine integrate pentru oricine dintr-o zonă urbană”, spune el. „Toată lumea ar trebui să aibă opțiunea de a merge, de a conduce, de a merge cu bicicleta sau de a zbura.”

A Volocopter air taxi performs a demonstration in Singapore in October 2019 (Credit: Reuters)
Un taxi aerian Volocopter efectuează o demonstrație la Singapore în octombrie 2019 (credit: Reuters)

Taxi aerian complet electric

Alte companii s-au asociat cu producătorii de mașini existente pentru a crea modele pe care intenționează să le dezvolte pentru o eventuală utilizare comercială. Startup-ul japonez SkyDrive, de exemplu, a făcut un parteneriat recent cu Toyota pentru a efectua un zbor de test al taxiului său aerian complet electric, despre care se spune că este cel mai mic vehicul electric din lume care poate decola și ateriza dintr-o poziție verticală. În această vară, compania a zburat cu succes cu ambarcațiunile sale SD-03 timp de câteva minute în jurul unui aerodrom cu un pilot la cârmă.

Gravity Industries, o companie aeronautică din Marea Britanie a creat un jetpack de 1.050 de cai putere. „Este ca o mașină de Formula 1”, spune Richard Browning, pilotul principal de testare și fondatorul companiei. „Într-o zi, jetpack-ul ar putea însemna că un super-erou paramedic poate lua decizii despre unde să meargă și ce să facă.”

Ambulanță aeriană

Great North Air Ambulance Service a colaborat recent cu Gravity Industries pentru a simula o misiune de căutare și salvare. Browning a zburat cu jetpack-ul său din valea stâncoasă al Langdale Pikes către England’s Lake District acolo unde se presupunea că ar fi victimele. Pe jos, ar fi fost o călătorie grea de 25 de minute.

In September 2020, Richard Browning of Gravity Industries demonstrated the company’s flight pack in the Lake District (Credit: GravityIndustries/YouTube/PA Wire)
În septembrie 2020, Richard Browning de la Gravity Industries a demonstrat zborul cu jetpack-ul companiei în Lake District (Credit: Gravity Industries / YouTube / PA Wire)

Zborul a durat 90 de secunde. Exercițiul a ilustrat potențialul jetpack-urilor de a furniza servicii de îngrijire în locații îndepărtate.

Citește întregul articol pe BBC.com.

Din 2016 scriu despre drepturile femeilor, violența domestică și hărțuire sexuală. Apoi mă concentrez pe democrația locală, reforma administrației publice și pe cum oamenii din sate pot avea condiții mai bune de trai. Îmi pun întrebări despre ce ne doare pe noi, ce iubim și ce ne face mai puternici, iar răspunsurile le găsesc în istoriile umane care apar pe Moldova.org.

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.