Marketing și menstruație

Tampons on a red background

Compania Darwin a lansat pe 16 noiembrie o campanie de publicitate în care anunța zilele de Black Friday, numindu-le „zilele alea” și având ca imagine reprezentativă o siluetă roz cu un mouse în locul zonei intime. Pe lângă panoul publicitar, pe 17 noiembrie au mai apărut și spoturi video pe canalul de Youtube al companiei, unde se pune accent pe același lucru: „Zilele alea la Darwin, Black Friday 20-22 noiembrie.”

Sursa: facebook.com/DarwinMoldova

Stereotipuri și secrete

În unul dintre acestea apare o femeie blondă, îmbrăcată în roz, care-și face un selfie.  Aceasta zice că are un obicei cu prietenele ei: în fiecare weekend merge la yoga, pe urmă la spa, iar seara bea câte un pahar și fumează narghilea. În acest weekend, însă, nu va putea merge, deoarece (și pune mâna la gură să ne spună un secret) are zilele „alea”.

Într-un alt spot, apare un bărbat-businessman care are de semnat un contract de milioane în acest weekend, iar a doua zi se va da o petrecerea în cinstea lui, însă el nu va participa la aceste evenimente, deoarece are și el zilele „alea”.

„Trebuie să ai capacitatea să accepți și să înțelegi ce ai făcut greșit”

Publicitatea a stârnit reacții negative din partea publicului care a calificat anunțul ca fiind sexist și discriminator. Internauții vorbesc despre faptul că doresc să scrie o plângere pentru ca publicitatea dată să fie retrasă.

Ian Feldman, președintele Consiliului Egalitate.md a explicat de ce unele companii aleg să-și promoveze astfel produsele:
„Cred că majoritatea reclamelor de acest gen sunt făcute inconștient, însă nu toate. Multe companii se folosesc de această atenție care survine de pe urma reclamelor de genul dat. PR-ul negru tot este PR. Însă atunci când primești reacții negative din partea publicului trebuie să ai capacitatea să accepți și să înțelegi ce ai făcut greșit, să analizezi, să tragi concluzii și să încerci să remediezi problema.”

Articolul 111 din Legea Nr. 71 din 14.04.2016 spune că:
(1) Se consideră sexistă publicitatea care:
a) prezintă femeia sau bărbatul drept obiect sexual, în situații umilitoare sau degradante, violente și care ofensează demnitatea umană;
b) promovează stereotipuri sexiste în scop discriminatoriu, cu menținerea percepției tradiționale asupra femeii drept o ființă slabă, vulnerabilă și dependentă, avînd o poziție socială inferioară.
(2) Publicitatea sexistă este interzisă.”

Clișee deliberate

Am vorbit și cu Vadim Vieru, avocat în cadrul Asociației Promo-Lex, pentru a afla unde se pot adresa persoanele afectate de o publicitate și care ar fi sancțiunile pentru companiile care le plasează:

„Folosirea stereotipurilor existente în societate în scop comercial se pedepsește în baza Codului Contravențional, adică amendă. Persoanele care se simt lezate de o publicitate se pot adresa la Consiliul Egalitate.md sau direct în instanța de judecată. Dacă se constată că o publicitate prezentată publicului este sexistă, compania trebuie imediat să o retragă din toate spațiile și să-și ceară scuze de la publicul afectat. În cazul în care acest lucru nu se întâmplă, înseamnă că compania ori nu recunoaște faptul că publicitatea este sexistă, ori intenționat continuă să folosească clișeele în folos propriu.”

Amenzile pentru asemenea acțiuni se aplică în unități convenționale. O unitate convețională este egală cu 50 de lei.

Am contactat compania Darwin pentru o reacție și la rugămintea managerului le-am trimis întrebările pe mail, însă încă nu am primit un răspuns. În schimb, la postarea de pe Facebook, echipa Darwin răspunde la multe comentarii, așa că am selectat câteva:

Pentru a evita plasarea publicității sexiste sau discriminatorii, companiile se pot adresa pentru consultanță gratuită la Consiliul de Egalitate. De asemenea, în martie 2018 a fost lansat un ghid pentru a ajuta companiile să ocolească reclama care poate afecta publicul. Acesta este semnat de Elena Rățoi, manageră de componentă, Programul ONU „Femeile în politică”, UN Women. Ghidul se numește „SEXISMUL ÎN PUBLICITATE: Concepte, definiții, exemple.” Acesta este disponibil online și gratuit.

Nu este prima dată când companiile moldovenești care aleg să-și promoveze produsele prin publicitate denigratoare stârnesc reacții negative din partea publicului.
De exemplu, în 2018, o companie de covoare a fost sancționată cu o amendă de 240 de unități convenționale, adică 12 000 de lei pentru o publicitate sexistă.

Iar în 2019, producătorul de pufuleți „Cristinuța” a fost obligat de către Consiliul pentru Egalitate să retragă ambalajul, după ce acesta a stârnit în spațiul public reacții negative, invocîndu-se sexualizarea precoce a fetelor.

Studentă la jurnalism în Cluj, a înțeles că mai bună învățătură decât practica nu există și nici mai bună redacție decât Moldova.org nu-i. Și da, chiar o cheamă Eugenia Wetz și are origini poloneze.

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.