(galerie foto) Lecţie de istorie: acum 90 de ani a apărut camionul Opel Blitz

În urmă cu 90 de ani, în luna noiembrie, camionul “Blitz” a pus bazele unui lung șir de autovehicule comerciale Opel de succes. În același timp, numele modelului a devenit simbolul de renume mondial, care continuă să caracterizeze marca și astăzi.

S-au schimbat multe de când motoarele pe benzină cu șase cilindri, de 55 CP, torceau sub capota sa lungă, actualmente autovehiculele comerciale Opel dispunând de motoare diesel cu injecție directă extrem de eficiente, de până la 180 CP, pe lângă confortul, siguranța și puterea de frânare de nivel specific autoturismelor.

În prezent, gama de autovehicule comerciale include modelele Combo, Vivaro și Movano, în timp ce ultimul Opel cu emblema Blitz a ieșit la o binemeritată pensie în 1987.

Au fost produse aproape jumătate de milion de modele Blitz în uzinele din Rüsselsheim, Brandenburg și Luton. Astăzi la fel ca și atunci, autovehiculele comerciale Opel sunt parteneri economici, siguri și durabili pentru transportul tuturor tipurilor de încărcături.

Noile Opel Combo, Vivaro şi Movano

La începuturi

Autovehiculele comerciale sunt produse de Opel încă din 1899. Primele modele pentru livrări și transport au fost produse pe baza automobilului brevetat “System Lutzmann”, primul automobil fabricat la Rüsselsheim. În 1907 a fost adăugat la portofoliu primul camion.

Autovehiculul de trei sferturi de tonă avea anvelope pneumatice și un arbore cardanic ca dotări standard și era disponibil cu un motor cu doi sau cu patru cilindri. În timpul Primului Război Mondial, normele pentru “camioane standard” de până la patru tone au fost introduse de armată. Robustele “camioane standard” Opel au fost vândute până la începutul anilor 1920.

Începând din 1923, a fost creată o nouă gamă de autovehicule comerciale, incluzând camioane ușoare mai mici, cu o sarcină utilă de la una până la două tone.

Succesul în cinci litere

O altă generație de autovehicule comerciale moderne se afla pe linia de start pentru anul 1931. Inginerii au făcut o treabă grozavă în vremuri dificile din punct de vedere economic, prezentând “camioanele de transport expres” nou dezvoltate, cu un design excelent.

Ca măsură de promovare a vânzărilor, departamentul de publicitate Opel urma să creeze un termen concis care să poată fi pronunțat în germană, precum și “în orice limbă modernă”. Și trebuia să aibă doar cinci litere – neapărat!

Agenții de publicitate Opel au ales o modalitate de a găsi un nume neobișnuită, dar de foarte mare anvergură și extrem de eficientă: numele noului produs a fost căutat în toată Germania prin intermediul unui concurs.

“Câștigă un Opel! Căutăm un nume pe care vrem să îl facem celebru în toată lumea! Noul camion urmează să-și înceapă cariera de succes în Germania și dincolo de granițele acesteia, sub un nume care să îl identifice ca o marcă germană și să fie, de asemenea, o expresie a calității sale superioare”, scria dr. Wilhelm von Opel în reclamele care ocupau pagini întregi de ziare.

Marele premiu a fost o limuzină de 4/20, iar patru motociclete Opel Motoclub au fost oferite pentru locurile de la doi la cinci. Data limită pentru înscrieri a fost 6 octombrie 1930, iar directorul de vânzări Andersen a anunțat câștigătorul la Conferința dealerilor Opel din 24 noiembrie 1930, în clădirea “Ufa-Palast” din Frankfurt.

“Blitz” a fost ales din aproximativ 1.5 milioane de propuneri! Un termen care fusese deja folosit pentru bicicletele Opel din 1889 și care urma să fie reprezentativ pentru construcția de autovehicule comerciale Opel pentru următoarele șase decenii. Pentru dr. Wilhelm von Opel, a fost un nume “care simbolizează în egală măsură originea, puterea și performanța noului nostru produs”.

Performanța a fost, de asemenea, o temă majoră la prezentarea modelului Opel Blitz proaspăt botezat: două modele de bază cu o sarcină utilă de la 1.5 până la două tone, trei ampatamente diferite și două motoare respectau dorințele individuale ale clienților. Promisiunea de a fi un adevărat “camion de transport expres” a fost îndeplinită de un motor cu patru cilindri de 2.6 litri și, în cazul Blitz “6”, de motorul “Marquette” cu șase cilindri de 3.6 litri.

În anii următori, gama a avut succes în mod constant: cariera noilor camioane Blitz a fost atât de copleșitoare încât, la cinci ani de la debut, compania a construit o uzină specială pentru producția de autovehicule comerciale.

Expansiunea spre est

Întrucât uzina de la sediul central din Rüsselsheim funcționa la capacitate maximă, Opel s-a extins în Brandenburg an der Havel. La 7 aprilie 1935 a fost inaugurată noua unitate de producție cu arhitectură industrială de ultimă generație, cu o suprafață de 850.000 de metri pătrați, proiectată exclusiv pentru producția de camioane. A fost prima uzină Opel proiectată exclusiv pentru producție pe linii de asamblare!

În iulie 1937, de pe linia de asamblare din Brandenburg a ieșit camionul de transport expres Blitz cu numărul 25.000. În același an, Opel și-a actualizat portofoliul de motoare cu unități din producția de autoturisme. Camionul de trei tone a fost echipat cu motorul modern cu șase cilindri de 3.6 litri de la Opel Admiral, care avea supape în chiulasă și un arbore cu came antrenat de un set de roţi dinţate. Acesta dezvolta o putere de 75 CP sub capota modelului Opel Blitz, care, cu o viteză maximă de 90 km/h, era acum mai rapid decât multe autoturisme.

Motorul OHV cu patru cilindri de 1.5 litri de la Opel Olympia, cu 37 CP, a fost folosit pentru modelul de o tonă care putea atingea 80 km/h. Solid, fiabil, durabil: Blitz avea calitățile proverbiale ale mărcii Opel.

În 1945, la zece ani de la inaugurarea noii uzine, producția de autovehicule Blitz din Brandenburg a încetat. Structura clădirii a fost distrusă după raiduri aeriene susținute, iar instalațiile de producție rămase au fost demontate și trimise în Uniunea Sovietică ca despăgubiri. Liniile Kadett din Rüsselsheim au avut aceeași soartă. În timp ce Kadett a fost apoi construit sub numele de “Moskvich” la Moscova, instalațiile Blitz nu au mai fost reasamblate niciodată.

Exemplarul cu nr. 25.000

Un nou început în vestul Germaniei

Noul început la uzina principală din Rüsselsheim a fost producția unui camion: primul Opel de după război era un Blitz.

“Luni, 15 iulie 1946, a avut loc o ceremonie simplă pentru a sărbători relansarea producției de serie a camionului de transport rapid Opel Blitz de 1.5 tone, cu șase cilindri și de 2.5 litri, care a constituit reluarea producției de serie a autovehiculelor la Adam Opel AG”, se spunea la știrile din vremea respectivă.

Ca simbol al repornirii, generalul comandant al Armatei a 3-a SUA, Geoffrey Keyes a tăiat o panglică galbenă în cadrul ceremoniei. Camionul cu platformă comandat de un om de afaceri din Wiesbaden a costat 6.600 de mărci. În comparație cu versiunea anterioară, masă maximă admisă a autovehiculului era mai mare cu 200 (3.400 kg), iar sarcina utilă a fost mărită la 1.725 kilograme. Motorul OHV cu șase cilindri familiar de la modelul Kapitän dezvolta acum o putere de 55 CP.

Până la sfârșitul anului 1946 au fost produse 839 de camioane de transport rapid Blitz, iar până la oprirea producției în decembrie 1951 s-a ajuns la un total de 37.117 de unități.

Fratele mai mare al autovehiculului de 1.5 tone, camionul de trei tone, era deja produs în exclusivitate de Daimler-Benz începând cu august 1944. Fabricat sub licență sub numele de L 701, Blitz a ieșit de pe linia de asamblare a uzinei din Mannheim – inițial cu o “cabină standard” mult simplificată, apoi, din 1948, din nou cu cabina originală furnizată de Opel de la Rüsselsheim.

În 1949 a fost introdus succesorul modelului L 701 și Opel a preluat toate autovehiculele nevândute și toate piesele rămase. Până în 1954, au fost produse la Rüsselsheim ultimele 467 de unități ale faimosului camion – acum din nou sub denumirea originală și cu logoul Blitz în partea frontală.

1950 Opel Blitz 3 t

Un camion pentru miracolul economic

Datorită designului său nou, autovehiculul de 1.75 tone care a înlocuit modelul Blitz de 1.5 tone a fost popular în toată Europa. Grila largă și aripile elegante erau adaptări abile ale limbajului de design tipic american din anii 1950, iar cabina era din oțel. Motorul de limuzină cu șase cilindri de 2.5 litri s-a remarcat în rândul motoarelor de pe piața camioanelor.

Capacitatea de încărcare crescută a făcut ca modelul din 1955 să fie foarte special: cu o sarcină utilă de două tone, Blitz putea transporta mai mult decât propria sa greutate. Specialiștii au furnizat conversii pentru autobuze, livrări de marfă și pompieri, pe baza platformelor lungi, de 3.300 sau 3.750 mm.

Aproximativ 20.000 de unități ale așa-numitului “Rundschnautzer” (nas rotund) au ieșit pe porțile uzinei în fiecare an. Până la schimbarea modelului din 1960, producția totalizase 89.767 de autovehicule.

Generația Blitz pentru explozivii ani ’60 a venit cu un motor nou de 6.6 litri cu șase cilindri, precum și cu o capotă mai scurtă și mai înclinată. Aficionados descria designul versiunii panel van ca fiind subtil elegant și deosebit de eficient. Deoarece uzina de la Rüsselsheim funcționa la capacitate maximă, cabina și structura pentru marfă erau produse extern, de producătorul de caroserii Voll.

Blitz a apărut la Salonul Auto Internaţional de la Frankfurt din 1965 cu o transformare completă – cabina avea o parte frontală mai expresivă, cu un accent suplimentar pe liniile orizontale. Un motor cu patru cilindri, de 70 CP, s-a alăturat gamei. Acest motor pe benzină de 1.9 litri avea un arbore cu came în chiulasă acționat de lanț și provenea dintr-o nouă generație care debutase în 1965 la modelul Opel Rekord B.

1965 Opel Blitz

În 1966, variantele de 2.1 și 2.4 tone au primit un nou motor cu șase cilindri în linie, care propulsa modelul Blitz cu o viteză maximă de 110 km/h. La sfârșitul anilor ’60, Opel Blitz era încă unul dintre cele mai populare camioane ușoare de pe piața germană; aproape unul din două camioane pe benzină cu masă maximă admisă de până la trei tone era un Opel.

Compania a făcut un alt pas important în 1969, adăugând un model diesel la gama de motoare pe benzină – Opel a produs 47.368 de camioane pe benzină și 7.374 de camioane diesel în perioada 1965 – 1975.

Producția camionului Blitz în Germania s-a încheiat oficial pe 10 ianuarie 1975. După 417.211 de unități produse la Rüsselsheim și Brandenburg, modelul care și-a dat numele emblemei Opel a părăsit portofoliul. Însă numele ca atare a rămas – un furgon compact și elegant se alăturase gamei de autovehicule comerciale Opel cu doar doi ani mai devreme, în martie 1973: modelul Opel Bedford Blitz.

În total 442.312 de autovehicule Opel Blitz au fost produse în Germania până în 1975.

Micul camion de la Luton

Opel s-a concentrat pe autoturisme în anii 1970 și a mutat producția de autovehicule comerciale la uzina Luton din Anglia. Propulsat de motoarele economice Opel diesel și cele puternice Vauxhall pe benzină, modelul Opel Bedford Blitz a fost un concept convingător: motor în fața șoferului, roți motrice sub zona de marfă, suspensie frontală McPherson, manevrabilitate asemănătoare autoturismelor.

Cu caroseria sa unitară, suprafața de încărcare plană, ușile mari și panoul de instrumente compact, autovehiculul a atras multe laude. Opel Bedford Blitz a fost deosebit de popular ca bază pentru rulote și a atins cote de piață de peste 20%.

La timpul respectiv, Opel oferea sub emblema Blitz și camioane grele Bedford (până la 10.2 tone masă maximă admisă).

Cu designul său revigorat și noul motor diesel de 2.3 litri, Bedford Blitz a reprezentat coloana vertebrală a gamei de autovehicule comerciale Opel din 1980 până în 1987. La sfârșitul producției, emblema “Blitz” s-a retras după 57 de ani de plină activitate. Dar tradiția continuă prin fiecare Opel sub faimoasa emblemă Blitz.

1980 Opel Bedford Blitz

Revenire cu un nume nou

După o pauză de 10 ani, Opel a revenit cu succes la modelele panel van în 1997, cu Arena. Cu numeroasele lor variante, tehnologia de iluminare inovatoare, conectivitatea și sistemele de asistență de înaltă tehnologie, Combo Cargo, Vivaro și Movano continuă astăzi tradiția de excepție a modelului Opel Blitz.

Opel și-a extins recent oferta de autovehicule comerciale ușoare deosebit de eficiente cu modelul Vivaro-e complet electric. Datorită Combo-e și unei versiuni electrice a modelului Movano, gama va deveni complet electrificată anul viitor. Toate modelele Opel vor avea o versiune propulsată electric până în 2024.

Vezi şi:

https://autoblog.md/foto-stiai-asta-noul-mokka-primul-opel-cu-logo-intr-un-nou-design-iata-evolutia-logourilor-opel-in-istorie/

Cmentariile sunt închise

https://jdih.sumbawakab.go.id/ https://perpus.pn-wates.go.id/ https://si-asik.tubaba.go.id/assets/kygacor/ https://kpta.teknik.unpas.ac.id/info/ https://piramida.cimahikota.go.id/storage/banner/