Centura care ocolește Chișinăul. De ce încă îți ia 2 ore să ajungi de la Botanica la Buiucani?

Ion Popușoi șofează zilnic pe străzile din Chișinău. Job-ul său îl obligă să circule zilnic, dintr-un punct al orașului în altul pentru a prezenta imobile potențialilor cumpărători. Și zilnic, stă în ambuteiaje. Nu o dată a fost în situația în care a trebuit dintr-un capăt al orașului să ajungă la celălalt. Și încă rapid. 

„Din start, funcționam în sectorul Botanica și îmi trebuia urgent la Buiucani. Trebuia să merg pe viaduct tot drumul sau să o iau pe altă parte, prin Durlești. Dar, ori să o iei pe acolo, ori prin Durlești e foarte mult de mers. Foarte greu”, spune Ion. 

Drumul lui Ion ar fi mai ușor dacă orașul Chișinău ar avea o centură. Capitala este printre puținele capitale europene care nu are centură de ocolire. Construcția acesteia ar rezolva mai multe probleme ale traficului din oraș. 

„Una din problemele majore pentru ingineria de trafic este mixul între traficul de tranzit și cel local. Cât ar părea de straniu, dar conducătorii auto dintr-o localitate și cei străini care intră în localitate se comportă într-un mod diferit. Respectiv gândirea asta diferită se transformă în problemă”, spune Ilie Bricicaru, expert rutier. 

Autoritățile au idei, dar deocamdată doar jumătate din centură „s-a materializat”. Și asta s-a întâmplat doar în perioada sovietică. În schema de amenajare a rețelei de drumuri, creată în 2010, centura este împărțită în 6 sectoare. 4 din ele există, iar alte două – 5 și 6 – încă nu. 

Pe unul din segmentele drumului, reparația, pornită încă în 2014, continuă și acum. Asta însă nu a împiedicat unul din candidați să se lanseze în acel loc. 

„Îmi pare că e cel mai longeviv proiect aflat în reparație și încă nu este sfârșit. Chiar dacă acolo se află în reparație, se circulă pe două benzi în loc de 4, dar per total încă este foarte greu de circulat și din cauza stării proaste care nu este reparată se circulă cu viteză redusă. Și în loc să câștigi timp ca să înconjori orașul, de obicei pierzi timp” spune Ilie Toma, redactor piatauto.md 

Ilie Bricicaru, expert rutier: La ziua de azi este activ doar segmentul din partea de nord-vest. Este vorba de conexiunile dintre drumul M1 – Leușeni-Chișinău și partea care pleacă spre Ungheni (R1) sau spre Bălți-Orhei. Poate să fie ocolit până spre Ciocana, dar partea de sud nu este nici o posibilitate, de aceea și există probleme mari la intersecția străzilor Ismail-Calea Basarabiei și Calea Moșilor. Aceste două artere orășenești este o intersectare a două rețele rutiere mari. Până când nu va fi o rețea de centură acolo o să fie mari probleme”. 

„Vom construi centura Chișinăului” rămâne deocamdată doar o promisiune electorală, reînnoită la fiecare alegeri. Printre cei care au făcut așa promisiuni au fost Dorin Chirtoacă, fost primar al Chișinăului timp de 10 ani, Igor Dodon, acum președinte al Republicii Moldova. Promisiuni au făcut și Vasile Botnari, Ministru al Transporturilor în 2013-2014 și Chiril Gaburici în 2018-2019. Promisiuni a făcut și actualul primar, Ion Ceban, care a avut și ilustrații animate ale centurii. 

Responsabilii principali de proiect sunt autoritățile centrale, pentru că este vorba de un drum național. Drumul se numește „M2” și ar urma să înconjoare din toate părțile capitala. Pentru că înconjoară capitala, un rol important îl are și primarul Chișinăului. Acesta ne-a spus că este permanent în discuții cu unii colegi de ai lui de la Ministerul Economiei și Infrastructurii referitor la acest subiect. 

Totodată, Ion Ceban are și o idee alternativă de a construi unele sectoare ale centurii. „Ideea noastră rămâne a fi să reabilităm inclusiv Strada Industrială căci și acolo avem, într-un fel, ca porțiunea asta să fie înlocuită ca și sectorul 5”. Strada Industrială, aflată la marginea orașului, are conexiune cu sectorul Botanica și ajunge aproape până la sectorul Ciocana. Doar că la un moment dat se întrerupe și cotește brusc spre strada Transnistriei.  

Potrivit unui comunicat al Ministerului Economiei și Infrastructurii, un împrumut pentru reabilitarea drumurilor M2 (centura), M3 și M5 a fost deja contractat. Ideea primarului de a reabilita Strada Industrială ar avea dificultăți de a fi implementată, deoarece strada Industrială nu este parte a planificatului drum național M2, dar mai degrabă face parte din interiorul orașului. 

Ion Ceban spune despre stradă, dar și despre centură în general că la finanțare ar putea fi o combinație de surse. Nu exclude împrumuturile, alocările de la bugetul de stat sau chiar parteneriate publice-private. 

Ar putea să fie și un parteneriat public-privat pentru construcția acestui drum. Indiferent care va fi, oricum vrem să începem la anul. Acum ține de actualizarea pur și simplu a costurilor de execuție. Au fost evaluate costurile inițiale la 120 de milioane de euro”, a spus Ceban.

Cât timp însă se caută bani și soluții, numărul de mașini în oraș crește, iar problema cu ambuteiajele în oraș, mai ales pe unele străzi parcurse de traficul de tranzit devine din ce în ce mai evidentă. 

La ultimul punct, Ion Popușoi ne poate fi drept exemplu. „Când știu că sunt la Botanica. De exemplu sunt la orele 2:00 la Botanica și eu am o prezentare la orele 4:00 la Buiucani, eu prefer să mă pornesc cu o oră jumătate înainte. Mai bine aștept eu decât să aștepte clientul”, a punctat Ion. 

Scrie despre politică într-un mod unic în Moldova - neserios, serios! Nu-i prea scapă nimic din actualitate și știe să o explice pe limba tuturor.

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.