(video/update) CC a declarat neconstituțională o sintagmă din Legea cu privire la statutul Consiliului Suprem de Securitate. Ce prevede aceasta

Curtea Constituțională a declarat neconstituțională sintagma „precum și alte informații” din alineatul 7, al articolului 12 din Legea securității statului nr. 618 din 31 octombrie 1995. În varianta inițială, adoptată prin modificarea de lege aprobată de Parlament 5 iulie 2019, alineatul prevede că: „Autoritățile publice centrale, precum și cele subordonate Guvernului și structurile organizaționale din sfera lor de competență, inclusiv cele în care autoritatea administrativă centrală are calitatea de fondator (întreprinderi, instituții și organizații, indiferent de tipul de proprietate), dar și persoanele juridice publice autonome sunt obligate să furnizeze la solicitare sau din oficiu orice date și informații, inclusiv cele care constituie secret de stat, bancar sau comercial, care vizează securitatea națională, apărarea și ordinea publică, precum și alte informații, în vederea utilizării lor pentru elaborarea deciziilor Consiliului (n.r. Consiliul Suprem de Securitate).

Foto: UNIMEDIA

(10:00) Magistrații Curții Constituționale s-au întrunit în ședință, la această oră, pentru a examina sesizarea privind controlul constituționalității articolului 12 aliniatele (7) și (8) din Legea securității statului nr. 618 din 31 octombrie 1995.

(update) Autorul sesizării, deputatul Sergiu Sîrbu, susține că prin Legea adoptată la 5 iulie 2019 de către Parlament pentru modificarea Legii securității statului nr. 618 din 31 octombrie 1995, Consiliul Suprem de Securitate, condus de șeful statului, s-a transformat din organ consultativ în unul suprainstituțional, care se poate implica în activitatea unor instituții autonome, precum Procuratura Generală sau Banca Națională.

„Potrivit autorilor, scopul proiectului a fost responsabilizarea unor autorități publice și tuturor membrilor Consiliului de Securitate, care nu mereu acordau informație președintelui RM în calitate de președinte al Consiliului Suprem de Securitate. Prin adoptarea modificărilor la art. 12, în special alineatele referitoare la obligativitatea furnizării informațiilor precum și tragerea la răspundere, Parlamentul și-a depășit atribuțiile. Cum poți obliga instituții autonome precum este Procuratura sau BNM, sau Executivul, sau Legislativul să furnizeze informații sub amenințarea tragerii la răspundere? Amestecul în înfăptuirea justiției este inadmisibil”, a declarat Sîrbu.

La 5 iulie 2019, Parlamentul a adoptat legea organică nr .73, prin care articolul 12 din Legea securității statului nr. 618/1995 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1997, nr. 10–11, art. 117), a fost modificat și completat inclusiv cu 2 alineate, contestate astăzi de către deputatul Sergiu Sîrbu:

„(7) Autoritățile publice centrale, precum și cele subordonate Guvernului și structurile organizaționale din sfera lor de competență, inclusiv cele în care autoritatea administrativă centrală are calitatea de fondator (întreprinderi, instituții și organizații, indiferent de tipul de proprietate), dar și persoanele juridice publice autonome sînt obligate să furnizeze la solicitare sau din oficiu orice date și informații, inclusiv cele care constituie secret de stat, bancar sau comercial, care vizează securitatea națională, apărarea și ordinea publică, precum și alte informații, în vederea utilizării lor pentru elaborarea deciziilor Consiliului.

(8) Refuzul autorităților menționate la alin. (7) de a furniza datele solicitate de către Consiliul Suprem de Securitate atrage răspundere în condițiile legii.

Urmărește live, pe UNIMEDIA:


Pub