Ion Chicu explică cine are de câștigat în urma plafonării nivelului taxelor locale și de ce nu va fi eliminată taxa rutieră

Premierul Ion Chicu explică de ce Guvernul susține plafonarea nivelului taxelor locale, în pofida unor critici aduse acestei măsuri de către unii reprezentanți ai autorităților locale. Totodată, Chicu a declarat că Guvernul nu va susține propunerea de a exclude taxa rutieră și a o include, anul viitor, în accizul pentru petrol, precizând că această măsură ar putea avea efecte negative asupra agricultorilor, dar și a transportatorilor, în condițiile actuale. Declarațiile au fost făcute în cadrul emisiunii UNInterviu pentru UNIMEDIA.

„În primul rând vreau să mulțumesc tuturor celor care au participat la procesul de consultări a propunerilor pentru politica bugetar-fiscală pentru anul viitor. Cred că cei care vor să vadă au văzut că spre deosebire de alte cazuri când aflau despre aceste proiecte doar după ce erau aprobate în Guvern și publicate, de data aceasta noi întâi le-am trimis în mase: discutați, dați-vă cu părerea, argumentați. Am făcut acest lucru, de aceea au și apărut atâtea reacții. Cred că poziția Ministerului Finanțelor este foarte corectă, este un set de propuneri argumentate ale Ministerului Finanțelor, dar nicidecum un proiect aprobat în Guvern. De aceea și se fac consultații. Propunerea MF, pe care eu o susțin totalmente, este ca să plafonăm nivelul taxelor locale”, a menționat Ion Chicu.

„Ministerul a venit cu această propunere în urma adresărilor nenumărate din partea business-ului, pentru că, la nivel central, pentru impozitele generale de stat, noi venim cu diminuări - am diminuat cota contribuției sociale, alte impozite - la nivel local ce se întâmplă? Dacă are pică pe un cumătru la consiliu spune: acestuia impozitul 300% față de X. Avem situații de așa gen. Dacă au un agent economic pe care trebuie să-l îngroape, nu se uită că prin asta descurajează investițiile, că-și fac șubredă baza fiscală. Îl pedepsesc așa, primarul și cu consiliul s-au înțeles, acesta nu e din partid, nu trebuie să facă business la noi. De ce plafonăm? Ai o marjă până la care poți stabili această taxă”, a precizat prim-ministrul.

„Înțeleg dacă ar vorbi autorități locale care sunt autosuficiente, când veniturile lor nu depind de transferurile de la stat, atunci poți să mai spui. Dar dacă ei consideră că noi plafonăm veniturile lor, noi oricum le acoperim prin transferuri, noi nu lăsăm fără bani, vrem să stimulăm activitatea investițională, pentru că este nonsens să diminuezi TVA de la centru, cum vom diminua anul acesta până la 12% pentru îngrășăminte și fertilizanți, dacă ai acolo un consiliu într-un sat care din diferite motive a decis să distrugă un agent economic. Nu vei atrage niciodată investitorii. Asta este ideea cu plafonarea respectivă. Ea a mai fost în RM și nicicum nu afectează autonomia financiară a localităților. În plus, ei trebuie să aprecieze că noi de la Bugetul de stat în 18 raioane finanțăm cearea paltformelor care vor vărsa bani în bugetele locale”, a mai punctat Ion Chicu.

În privința taxei rutiere, pe care Ministerul Finanțelor a propus să o excludă și să o includă anul viitor în accizul pentru petrol, șeful Executivului spune că această propunere nu va fi acceptată și implementată: „Este o propunere, dar cred că nu o vom susține în Guvern, deși are foarte multe argumente pro. De ce sunt reticent în condițiile actuale? Pentru că, de exemplu, avem probleme cu agricultorii. Ei procură motorină, dacă va fi în acciz pusă această taxă rutieră, ei vor plăti mai mult, dar ei drumurile nu le folosesc. Argumentul principal care era? Este taxa pentru folosirea drumurilor, cât folosești, atât plătești. Am analizat și care vor fi efectele asupra ramurii transporturilor grele. Noi anul viitor vrem să continuăm construcția drumurilor, să dăm imbold transporturilor, economiei. Odată cu această măsură, vor crește foarte multe cheltuielile pentru transportatori, pentru camioane etc. Mă tem că îi vom afecta prin această măsură și nu avem un mecanism clar de suport, atât a transportatorilor, cât și a agricultorilor”.

Amintim că în luna septembrie, prim-ministrul Ion Chicu anunța că propunerea privind eliminarea taxei rutiere, cu includerea ei în prețul accizului se conține în proiectul politicii fiscale pentru anul 2021, elaborat de Ministerul Finanțelor. „Am inclus printre propuneri și eliminarea taxei rutiere, cu includerea părții financiare în acciz, astfel să diminunăm serios povara administrativă, dar și să asigurăm o echitate. Plătești pentru folosirea drumurilor atât cât realmente le folosești”, declara atunci șeful Guvernului.


Pub