Birouri vs. „Coworking”. Cum a schimbat pandemia prioritățile antreprenorilor

Instabilitatea continuă din perioada pandemiei determină antreprenorii, dar și marile companii (de ex. Twitter), să renunțe la birouri. În încercarea de a face economii, mai mulți agenți economici au fost nevoiți să-și optimizeze serviciile cumpărate, astfel și veniturile prestatorilor s-au micșorat drastic. În căutarea unor soluții care să-i mențină pe linia de plutire, mai mulți antreprenori au ales să muncească la domiciliu, însă treburile casnice sau copiii zgomotoși nu-i ajută să înregistreze prea multă productivitate. În plus, nici nu e locul cel mai potrivit pentru a se întruni cu angajații, colegii sau clienții. De aceea, spațiile comune de „coworking” câștigă tot mai mult teren, fiind mai ieftine decât birourile și mai eficiente decât lucrul din bucătărie.

Birourile. Pentru a lucra într-un birou, o echipă de 5 persoane trebuie să închirieze un spațiu de circa 30-40 de metri pătrați, al cărui preț, conform agențiilor imobiliare, variază între 6.000-10.000 de lei pe lună, în funcție de zona în care se află și de infrastructura disponibilă. La aceste costuri se mai adaugă serviciile suplimentare:

  • energia electrică, de circa 200-300 de lei pe lună;
  • energia termică, care în sezonul rece poate contoriza până la 1000 de lei;
  • un abonament de internet, al cărui preț variază între 450 și 700 de lei;
  • serviciile de curățenie, cu un cost de circa 1000 de lei lunar.

De asemenea, un birou mai trebuie să fie dotat cu mobilier, dar și consumabile de birou, ceai, cafea, apă și altele, cheltuieli pe care le suportă orice angajator.

Spațiile de „coworking”. De cealaltă parte, un spațiu de lucru care poate fi împărțit cu alți colegi de breaslă pare a fi soluția potrivită pentru a munci în condițiile unui buget auster. După exemplul iHUB – hubul IT aflat chiar în centrul capitalei – fie că ești antreprenor sau freelancer, un loc de muncă în spațiile de lucru în comun te costă între 1700 – 2000 de lei/lunar. Iar pentru o echipă de 5 persoane, administratorii oferă reduceri de cca 10%. În plus, rezidenții hubului au la dispoziție mai multe utilități gratuite, incluse în cost:

  • conexiune la internet;
  • dotări de birou (hârtie, imprimantă, scaner etc.);
  • cabine și săli pentru întruniri individuale sau apeluri;
  • băuturi calde (ceai, cafea etc.) și apă;
  • consumabile și produse de igienă;
  • energie electrică, energie termică, servicii de curățenie etc.

Statutul de rezident vine la pachet și cu alte avantaje precum: accesul la sesiuni de instruire, cursuri de specialitate și orientare profesională, evenimente dedicate, dar și conexiunea cu o rețea internațională de huburi străine, startup-uri, investitori și programe pentru sectorul IT. Un alt avantaj este că fondatorii spațiilor de „coworking” sunt mai flexibili și se adaptează ușor la noile schimbări. De exemplu, pentru a răspunde cererii tot mai mari venite din partea celor care își doresc să-și transfere echipa sau să activeze independent într-un spațiu atât de convenabil, în acest an iHUB a extins numărul de spații pentru munca în comun până la 140 de locuri. Astfel, hubul își dorește să susțină profesioniștii afectați de pandemie, dar și să le ofere o nouă posibilitate de a-și continua activitatea, conectându-i la oportunități profesionale internaționale. Află mai multe detalii pe www.ihub.md

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.