(foto) Televiziunile din țară trec prin cea mai mare criză de la independență încoace. Cum Dina Zaiaț descrie situația TV din Moldova

dina zaiaț (1)

Ce se va întâmpla cu televiziunea în cinci ani, dar în 10? Și totuși, de ce ar trebui să privim atât de departe în timp, în loc să încercăm să înțelegem ce se întâmplă cu televiziunea din Moldova astăzi? Despre colapsul și criza instituțiilor televizate de la noi din țară am discutat cu jurnalista și producătoarea TV Dina Zaiaț.

Producătoarea TV, ne-a povestit că în televiziune a venit după vreo cinci ani de presă scrisă. După sute de articole semnate de ea, alergat la primărie și guvern unde făcea știri, trecuse la o revistă mai glamour, spune ea, acolo unde scria de toate.

„Îmi schimbam des jobul, îmi era interesant să fac lucruri diferite, să învăț cât mai multe. Știam de la o prietenă că se lansează un proiect nou TV, un reality show – «Fabrica de Staruri». Întotdeauna am vrut să fac parte dintr-un proiect mare și m-am cerut să lucrez gratuit. Așa am ajuns să fiu angajată la Prime.”

Despre prima ei experiență televizată, Dina spune că a fost ceva magic, vorbindu-ne despre Prima „Fabrică de Staruri” cu licență cumpărată de la renumita companie olandeză Endemol, care i-a consultat foarte profesionist.

„Echipă impresionantă cu cei mai buni oameni din domeniu care existau la acea vreme în Moldova, era o atmosferă de nedescris. Totul era făcut ca la carte, începând cu organizarea proiectului, designul casei, regia etc. Proiectul a durat trei luni în care noi practic nu am dormit din pasiune pentru ceea ce facem. Atunci cred că m-am îndrăgostit de divertisment. Din păcate, nu am mai reușit să repet experiența. Am ratat același entuziasm când s-a lansat Publika TV și Jurnal TV, eram în concediu de maternitate. De atunci, nu cred că a mai fost o perioadă atât de productivă în TV în Moldova.

Când am revenit în TV, Publika a scos aproape tot divertismentul pe care îl avea. A fost clar, se fac restructurări mai ales pentru a reduce din cheltuieli, iar asta nu aveam cum să ducă la un progres pe piața media. Iar de acolo, încet-încet, a fost tot mai prost la capitolul divertisment și nu numai.”

De multe ori am auzit-o pe Dina vorbind în stories pe Instagram despre criza din televiziunea moldovenească, fapt care ne-a stârnit curiozitatea și ne-am dorit să aflăm mai detaliat despre metamorfozele la care se subordonează instituțiile TV din țara noastră.

„Criza COVID-19 a făcut piața de publicitate și mai zgârcită”

Dina ne-a povestit că în televiziunea din Moldova era trist și până la pandemie, atât din cauză că s-a investit puțin sau aproape deloc în specialiști, dar și din motiv că mulți dintre ei au fugit în PR sau și-au schimbat definitiv domeniul de activitate.

„Criza COVID-19 a făcut piața de publicitate și mai zgârcită, iar asta înseamnă că în TV se va economisi mai ales pe oameni. Asta va duce inevitabil la o dezamăgire și o piață media lălâie, care nu va supraviețui fără ajutor din exterior. Jurnalismul nu mai este ce a fost odinioară. Iertat să-mi fie pesimismul.”

„Nimeni la noi nu te învață cum e să fii producător de conținut video”

Și totuși, următoarea noastră întrebare s-a referit la ce înseamnă să fii producătoare de televiziune în Moldova, la care Dina ne-a mărturisit că înseamnă de fapt să înveți totul din mers.

„Nimeni la noi nu te învață cum e să fii producător de conținut video. De regulă, producători devin reporterii obosiți de alergat, care au ceva experiență în spate. Mai înseamnă să nu ai weekenduri libere, sărbători (de sărbători, televiziunile nu se închid, nu?), zile de naștere, familie. Înseamnă să te obișnuiești să fii huiduită, indiferent unde lucrezi și ce fac. Jurnalismul, în general, este o profesie foarte solicitantă, dificilă și destul de ingrată.”

„Puține televiziuni au avut curajul și au încercat piața cu o emisiune mai deosebită, îndrăzneață și acelea făcute mai mult din pasiune”

Și totuși, când și cum a început această ruptură în televiziune, sau mai bine-zis, care sunt domeniile care au acaparat aproape în totalitate spațiul televizat? Ca răspuns Dina zice că toată această criză TV a început până la pandemie, iar politica a împins în spate divertismentul.

„Știrile de senzație și emisiunile care aduc rating au decis în favoarea anumitor producții de o calitate mai dubioasă. S-a investit în mare parte în producții «sigure», încercate peste hotare, majoritatea nu foarte costisitoare. Puține televiziuni au avut curajul și au încercat piața cu o emisiune mai deosebită, îndrăzneață și acelea făcute mai mult din pasiune. Când veneai cu o idee la un manager de televiziune, ți se spunea: «Nu da cu capul în perete, mergi pe lângă el». Apatie totală.”

La capitolul investițiilor străine în domeniul televiziunii, protagonista noastră ne istorisește că nu a crezut atunci când a auzit prima dată, acum doi ani. că un ONG din Moldova va lansa granturi pentru producții de divertisment.

„Până atunci, dacă s-au și pompat ceva bani, apoi doar în politică și puțin de tot în domeniul social. Așteptam cu nerăbdare să mă conving că nu e adevărat. Pur și simplu nu avea cum să fie. În Moldova? Bani pentru divertisment? Whaaaat?”

„Scepticismul managerilor din televiziune este uneori o mare barieră în conținutul pe care îl vedem la TV”

De aia când a văzut prima chemare a celor de la IREX, Dina își amintește cu entuziasm că a fost prima cu actele în mână, spunându-ne că a aplicat pentru show-ul de călătorii, primul din Moldova – CHECK IN SHOW. Și constată că era deja și timpul să apară și la noi așa ceva.

„Toți s-au gândit dar nimeni nu se apuca. Apoi eu cu Ion Orlov, prezentatorul, am fost doi nebuni care am îndrăznit, primii.”

Astfel, după plecarea de la „Prima Oră”, matinalul de la Prime, unde a fost producătoare timp de circa doi ani și jumătate, Dina spune că: „Am decis să facem ceva al nostru, ceva ce televiziunile nu riscă pentru că se face greu și costă cam mult. Apoi, noi am făcut din banii personali un sezon întreg cu niște sume care se cheltuiesc, de regulă, pe un promo bun la TV. Asta am vrut de fapt – să se vadă că e posibil. Scepticismul managerilor din televiziune este uneori o mare barieră în conținutul pe care îl vedem la TV”.

Tot aici, Dina a ținut să menționeze că avantajul lor față de IREX a fost că ei aveau deja o emisiune gata, șase emisiuni montate și plasate, nu doar un scenariu sau o idee pe hârtie.

„IREX a avut mare încredere în noi din start, în câteva săptămâni filmam deja în Columbia și Panama. Între călătorii, lucram la montaj cu editorul video, în maximum o lună cred că aveam deja produsul pe post. A fost un ritm nebun, cu o echipă nu foarte mare pentru asemenea producție, dar am fost extrem de recunoscători celor de la IREX că ne-au ajutat să ne continuăm visul. CHECK IN SHOW a apărut la trei televiziuni: M1, Canal Regional și Travel Mix – un post TV din România, care se translează și la noi. Am primit feedbackuri generoase mai ales de peste Prut. Acum e pandemie și nu putem călători, dar noi știm că vom continua când toată istoria asta mascată se va termina.”

Am mai întrebat-o pe Dina dacă ea crede că datorită susținerii externe s-a schimbat ceva pe piața media de divertisment Producătoarea TV este ferm convinsă că, grație susținerii externe, piața media de divertisment și-a orientat ancora într-o direcție pozitivă.

„În doi ani, am văzut producții calitative pe care niciun post TV nu avea să le facă din lipsă de bani, oameni și din simplă oboseală și apatie. IREX a dat un boost serios pieței, fără IREX nu vedeam zeci de show-uri noi. Mai multe emisiuni au fost foarte decente și chiar foarte bune. În opinia mea personală – serialul «Oamenii Zâmbărele», «Benzo Karaoke», «Upgrade» au adus plus valoare la tot ce a apărut la TV în ultimii 10 ani. A apărut speranța că nu totul e pierdut.”

„Eu, în general, eram adepta plecatului din țară. Pur și simplu nicăieri în Europa un producător TV cu 15-20 de ani de experiență în spate nu trăiește de la salariu la salariu și nu face proiecte proprii din te miri ce bani obținuți ca liber-profesionist cu jumătate de normă.”

Totuși ceva s-a schimbat după „Artizanii Gustului”, show-ul despre care vă povesteam anterior.

„După «Artizanii Gustului», show-ul despre bucătarii-șefi de la noi, realizat tot din banii IREX apropo, inițiat de Nata Albot care mi-a propus să îl filmez, ea fiind departe de Moldova, am înțeles că țara asta a noastră merită mai mulți oameni care o iubesc. Emisiunea nu este doar despre mâncare și despre bucătărie, dar și despre visurile fiecăruia dintre noi, despre greutățile prin care trecem. E un produs tare «de viață». Eu nu mai țin minte o altă emisiune recentă care să îți facă pielea de găină și care să aibă atât patriotism în ea. Primesc în continuare multe mesaje pe Instagram de la diasporă: «Vai ce dor ne de casă!», «Ne gândim să revenim». Acum imaginați-vă cum era dacă această emisiune nu apărea deloc. Dar dacă va continua? Eu sunt sigură că în așa mod putem schimba percepții și mentalitatea moldovenilor, nu doar să învățăm ceva despre mâncare, dar și să ne iubim mai mult țara. Totuși, doi ani este foarte puțin ca piața să se schimbe la 180 de grade.”

„Sunt probabil o norocoasă pentru că am fost angajată recent la Six Points Media, o companie nouă de producție media, care își dorește exact ce îmi doresc eu, producție curioasă pe care Moldova o așteaptă, la care toți se gândesc, dar nimeni nu se apucă. Vă promit niște producții curioase foarte curând.”

Dina ne spune că totuși criza în televiziune nu se referă doar la aspectul financiar, ci și la aroganța celor din domeniu.

„Vii cu un proiect gata care costă zeci de mii de euro, iar ca răspuns primești: «Ia vedeți că ați scăpat o virgulă în nu știu care promo în grafică». Nu ar fi o problemă dacă în grafică în general nu s-ar pune semne de punctuație. În Ucraina, de exemplu, proiectele de acest gen sunt vândute la TV cu bani grei, numai ai noștri consideră că trebuie să le spui mulțumesc pentru că îți oferă platforma. Noroc de IREX, asta a fost condiția lor – plasarea la TV –, altfel nu se mai uita nimeni la voi, dragi televiziuni.”

Este foarte straniu, constată Dina, fiindcă televiziunile încearcă să facă niște proiecte și înțeleg foarte bine cât costă o echipă, un studio, amenajarea lui, echipa din spate, regia, producătorul și totuși parcă le-ar face o favoare.

Cea mai mare temere a producătoarei este că IREX, unicul ONG care susține divertismentul în țară, se va închide, deși speră că poate atunci televiziunile vor pune mai mult preț pe producția făcută în afară ori se vor stresa măcar un pic din cauza lipsei ei.

„Chiar dacă eram până peste cap ocupată, m-am apucat cu riscul să nu dorm nopțile și să am weekendurile blocate”

Actualmente, Dina spune că după ce iată, iată se finaliza proiectul „Artizanii Gustului”, i-a apărut o ofertă ca să aibă grijă de postproducția unei emisiuni total deosebite. Este vorba despre o echipă din nouă moldoveni care au fost în premieră pe un velier până în Antarctica.

„Ei cum să nu mă apuc de așa o minunăție de producție, mai ales că sunt pasionată de călătorii?”, se întreabă retoric Dina, spunând totodată că acest show parcă a fost creat anume pentru ea.

„Chiar dacă eram până peste cap ocupată, m-am apucat cu riscul să nu dorm nopțile și să am weekendurile blocate. Iar în două săptămâni, vă invit la TV8 sâmbetele și duminicile să vedeți emisiunea «Ultima Frontieră», o călătorie rece și extraordinar de curajoasă, plină de foci și pinguini și detalii uimitoare dintr-o expediție unică.”

Dina povestește că a avut marele noroc de cei mai buni și profesioniști oameni în echipă, fără de care spune că nu ar fi făcut mare treabă. Totodată, menționează că la „Artizanii Gustului” a avut doi dintre cei mai buni directori de imagine din țară: Nicu Borș și Petronel Petria. Montajul, culorile, toate realizate de profesioniști.

„În Antarctica nu am fost, dar când am aflat că a fost filmat de Alex Bred, am știut din start cu ce calitate a filmărilor urmează să lucrez și am acceptat foarte rapid.”

„Mulți telespectatori americani și europeni renunță la cablu, numai ai noștri se fac că plouă”

Am crezut de cuviință să o întrebăm pe producătoarea TV ce s-ar întâmpla dacă tot ceea ce numim acum producție TV ar trece în totalitate în regim online, la care Dina ne-a răspuns că pronosticurile ar arăta că aceasta ar fi tendința.

„Televiziunile mari din SUA și Europa demult au înțeles unde este îngropat BOBIK și fac demult eforturi de trecere pe online. Mulți telespectatori americani și europeni renunță la cablu, numai ai noștri se fac că plouă. Serios, majoritatea managerilor din TV își rup tricoul de pe piept că online-ul e nimic, da iată televiziunea e televiziune. Apoi, instant apare întrebarea: «De ce atunci online-ul are așa cifre?» Voi chiar credeți în audiențele voastre imposibil de verificat? Oamenii au obosit de politică și social, oamenii vor divertisment. Iar cei cu viziune au intuit asta încă acum cinci ani. IREX a fost cu adevărat vizionar înaintea oricărui post TV și a dus o luptă foarte serioasă ca televiziunea să arate decent față de online. Opinia mea personală este că lipsa susținerii din afară va duce la o criză și mai mare în mass-media din Moldova, care nu este doar politică”, punctează Dina Zaiaț.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Autoare:Ilinca Televca
Comentarii
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente