(longread) Un text lung despre mâncarea vândută în stradă. Cum se formează cultura street food-ului la Chișinău

streetfood

Cât de multe lucruri cunoaștem despre street food și cum acceptăm aceste tipuri de localuri pe piața noastră gastronomică? Cam despre asta va fi textul care, sper, urmează să-l citiți. Pas cu pas vom încerca împreună să aflăm cu ce se „mănâncă” acest tip de antreprenoriat și vom merge în vizită la cele mai de top localuri care se încadrează în acest concept. Totodată, vom vedea cât de simplu sau, de altfel, cât de complicat poate fi gătitul în stradă și cât de igienic este procesul de preparare a mâncării în condițiile limitate de spațiu. Cât de estetic se încadrează acestea în cadrul urbanistic și ce ar trebui de fapt să cunoaștem despre street food, nu doar ca un concept, ci și ca un prototip de artă culinară.

Street food-ul nu este un „crai” pe piață gastronomică, pentru că această ramură alimentară a avut o istorie lungă și diversă, contribuind considerabil la creșterea culturii regionale ale spațiilor antice. Potrivit surselor istorice, moda de tip street food a apărut în Grecia Antică și China, acolo unde negustorii, ieșind în stradă, comercializau mâncare. Acest obicei s-a perindat prin diferite perioade istorice, conceptul de bază al acestuia însă păstrându-se și astăzi.

Astăzi, street food-ul capătă un aspect tot mai cioplit și tot mai încadrat în tabloul gastronomic, pentru că, de altfel, nu mai înseamnă o simplă comercializare a mâncării în stradă, ci asistăm la un proces în care ia amploare o nouă cultură alimentară. Poate că acest fapt se datorează și consumatorilor care pun mai mult accent nu doar pe gustul mâncării, ci și pe locul de unde o cumpără.

Mâncarea vândută în stradă nu mai înseamnă o simplă operație comercială, ci o dezvoltare a unei culturi locale. Poziționat sub cerul liber, street food-ul din capitală își adună clienții deseori datorită amplasării sale sau a unei tehnici de marketing bine gândite sau își poziționează încrezător picioarele pe piață grație impresiilor pe care le-a lăsat consumatorilor, care ulterior devin recomandări pentru alți potențiali clienți.

Totuși, de ce oamenii iubesc mâncarea vândută în stradă? Analizând acest aspect, am ajuns la concluzia că la baza acestui bilet de încredere dedicat street food-ului stau anumiți factori definitorii:
# prețul rezonabil în raport cu cel din restaurante;
# experimentează cu diverse tipuri de preparate gastronomice din diferite culturi;
# pot servi mâncarea chiar în stradă;
# pot combina plimbările cu savurarea unei mâncări;
# turiștii în special pot cunoaște mai bine cultura unei țări în așa mod;
# oamenii astfel pot susține micile afaceri locale;
# combină plăcerea gastronomică cu ambianța urbană.

La baza acestui articol stau două locații de tip street food din Chișinău, și anume este vorba despre Gastro Truck din incinta hub-ului Artcor, Illegal Waffles de la restaurantul Rozmarin și recenzia lui TOMM REVIEWS ale altor trei localuri de acest tip. Astfel, am încercat să depănăm care este povestea acestor localuri care nu doar comercializează mâncare în stradă, ci astfel pun bazele culturii gastronomice din Moldova.

Istoria Gatro Truck-ului s-a născut călătorind prin diverse țări pentru interese de serviciu, unde au reușit să studieze totodată și specificul street food-ului internațional, ne-au relatat Oksana Romanskaia și Konstantin Molchan, antreprenorii proiectului gastronomic.

„Îndată ce am văzut proiectul Artcor, am înțeles că acestui loc îi lipsește un spațiu dedicat street food-ului”, așa a și apărut ulterior micul truck-ul alb unde se prepară combinații originale care ușor pot fi găsite și în restaurante.

„La început eram priviți cu suspiciuni”, ne povestește Oksana și Konstantin.

„Cerințele sanitare sunt aceleași ca în cazul restaurantelor”

Nu este deloc greu să lucrezi în condiții de spațiu limitat dacă te pricepi în tehnologia corespunzătoare și dorești cu adevărat să oferi bucate gustoase chiar și la un preț mic.

Antreprenorii ne-au făcut cunoștință cu Gastro Truck-ul într-un mod detaliat. Prin urmare, acesta reprezintă un bistro pe roți, care dispune de tot echipamentul necesar unei bucătării profesionale. Truck-ul dispune de apă fierbinte și cameră frigorifică cu o capacitate de 3 000 de litri. Cerințele sanitare sunt aceleași ca în cazul restaurantelor. În circumstanțele actuale, mai este și obligativitatea purtării măștilor, mănușilor și, bineînțeles, folosirea cât mai frecventă a soluțiilor dezinfectante.

Ambalajul produselor este comod și sunt utilizate doar preparate de calitate. De asemenea, bucătarii au elaborat o abordare nouă a sosurilor, spre exemplu shawarma cu pui este servită cu sos de vinete coapte, iar shawarma cu balâc are la bază sos de hrean alb.

„Deși este street food, spun antreprenorii, ne străduim să servim bucate noi, combinații originale care de regulă clienții le pot găsi în cafenele sau restaurante. Chebapul de miel cu adjică, souvlaki cu iaurt grecesc, castronul cu creveți și quinoa este preparat repede și servit oaspeților într-un ambalaj de unică folosință, așa încât poate fi liber savurat în stradă. De asemenea, deserturile sau supele în pahare sunt o opțiune de hrană bună pentru care optează clienții care vin la noi.”

Adresa: mun. Chișinău, str. 31 August 1989, nr. 137a

Cel de-al doilea protagonist al acestui articol este proiectul Illegal Waffles, care, potrivit Anei Sitnic, coproprietara afacerii, a luat amploare din dragostea pentru savoarea bucatelor delicioase într-o atmosfera potrivită acestui concept al mâncării servite în stradă.

„Ne-am îndrăgostit cu mult timp în urmă de aceste delicioase gofre originare din Belgia și ne-am străduit să venim cu o rețetă a noastră, unică în felul ei și de aici să o împărtășim cu drag clienților noștri.”

Ana ne-a spus că, de când au deschis locația Illegal Waffles, au primit multe reacții pozitive de la oamenii care veneau să se delecteze cu desertul belgian, ceea ce-i motivează să continue acest proiect frumos, menționând totodată că s-au bucurat și de micile remarci sau sfaturi pe care le-au primit, considerându-le foarte utile, ba chiar necesare. Astfel, ei susțin că-și pot îmbunătăți activitatea.

„Gătitul în afara unei bucătării reprezintă o încercare. Cu siguranță e mai complicat decât într-o bucătărie total echipată. De aceea suntem mereu în căutarea unor căi de îmbunătățire a proceselor de preparare. Scopul nostru este de a deservi cât mai mulți oaspeți, dar totodată cu condiția de a-i satisface pe deplin”, ne-au povestit fondatoarele Illegal Wafles.

Ceea ce ține de aspectul birocratic, Ana ne-a relatat că există o listă lungă de acte și autorizări care trebuie primite înainte de a deschide un astfel de local în stradă, lucru care n-a fost deloc ușor de dobândit. Deși fondatoarele spun că preconizau ca deschiderea Illegal Waffles să aibă loc mult mai devreme din cauza situației pandemice, calea autorizației însă a fost un pic mai simplă, deoarece deja au în spate experiența cu Rozmarin Cafe.

Acum, Ana speră să nu fie nevoiți să închidă prea repede această locație din cauza răcirii timpul și să poată bucura oaspeții cât mai mult timp cu bunătățile preparate de bucătari.

Illegal Waffles, spune Ana, este un proiect independent și meniul este diferit de cel de la Rozmarin Cafe, dar cu aceleași standarde și misiuni. Bucatele sunt preparate într-un mod cât mai sănătos. De asemenea, mizăm pentru un mediu înconjurător curat, tocmai de aia depunem suflet și grijă pentru mediu și pentru oamenii care vin la noi, dar și pentru cei care lucrează în acest proiect.”

Astfel, cei care doresc să ia un prânz sau o cină completă o pot face la terasa Rozmarin, iar cei care caută o gustare sau un deliciu dulce îl pot găsi la Illegal Waffles care este poziționat la câțiva pași de cafenea, în proximitatea scuarului Dimitrie Cantemir.

Adresa: mun. Chișinău, bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, nr. 202

„Mâncarea este una dintre cele mai bune modalități de a învăța lucruri noi despre culturi necunoscute”

Cine dacă nu un gurmand adevărat să ne vorbească despre farmecul localurilor de tip street food de la noi din capitală. În acest sens, am decis că anume Tomm Blanaru, cunoscut ca TOMM REVIWES, poate să ne povestească mai detaliat despre asta.

Tomm spune că de regulă oamenii care călătoresc știu că metoda cea mai ușoară și necostisitoare de a lua masa în oraș este mâncarea gătită în tarabele de la colțul străzilor, iar mâncarea din aceste „magazinașe” are un preț avantajos și este delicioasă, oferind totodată trecătorilor de pretutindeni gustul local. Mâncarea este una dintre cele mai bune modalități de a învăța lucruri noi despre culturi necunoscute.

Street food-ul în Republica Moldova abia capătă amploare. În comparație cu alte țări, unde mâncarea de stradă a devenit deja un cult, street food-ul în țara noastră se află la o etapă incipientă de dezvoltare. Cu toate acestea, vedem un progres esențial în comparație cu alți ani”, se pronunță Tomm.

În acest sens, Tomm a făcut o mică recenzie a localurilor de tip street food din capitală și ne spune că, deși mulți moldoveni au o atitudine sceptică față de tarabele cu mâncare, la Chișinău sunt mai multe locații de unde oamenii pot gusta un street food autentic.

Primul local pe care l-a trecut prin filtrul comentariului gastronomic este Gastro Truck, localul de tip street food despre care am scris chiar în debutul acestui articol.

# Gastro Truck

„La mijlocul lunii februarie, cu puțin timp înainte de pandemie, în curtea centrului de dezvoltare a industriei creative (Artcor) și-a făcut apariția primul food truck din Republica Moldova. Este un proiect marca Gastrobar. A avut un succes fabulos pe timp de pandemie. În timp ce toate localurile din Chișinău erau închise, practic tot orașul venea la Artcor pentru a lua masa la Gastro Truck.

Aici puteți savura shawarma cu pui, сarne de miel sau cu falafel. Dacă ajungeți pe aici, recomand să încercați și aripioarele cu sos BBQ. Pur și simplu se topesc în gură.”

Adresa: mun. Chișinău, str. 31 August 1989, nr. 137a

https://www.instagram.com/p/CE0-YDQjV94/

# Laffa Israel Street Food

Laffa este primul local din Moldova dedicat specialităților din street food-ul israelian. Fondatorul localului împreună cu bucătarul-șef au cutreierat Israelul în lung și lat pentru a găsi rețetele tradiționale pe care ulterior le-au adus la Chișinău. Aici am gustat specialitatea casei Laffa: shawarma din carne de curcan și pui, iar în loc de ketchup sau maioneză, cu care ne-au obișnuit alte localuri din oraș, cei de la Laffa adaugă tahină. Aici probabil am gustat și cel mai bun falafel din Chișinău. Un must try este și malabi – un desert clasic israelian: un mix dintre panna cotta și puding. Din ingrediente avem: apă de trandafiri, fistic, fulgi de cocos.

Adresa: mun. Chișinău, str. Aleksandr Pușkin, nr. 32

https://www.instagram.com/p/B9Kf-xloLgt/

# Sherlock Holmes Burger

Când mă plimb în parcul Valea Morilor, obișnuiesc să trec pe la Sherlock Holmes pentru a mânca un hamburger. Am gustat practic tot meniul lor și aș dori să remarc trei poziții: chicken burger, beef burger și burger caprese. Sunt absolut delicioase. Recomand cu încredere.

Adresa: mun. Chișinău, str. Grigore Alexandrescu, nr. 15

# Chi Wok

Tot în parcul Valea Morilor se află una dintre locațiile rețelei Chi Wok. Aici, într-un timp record, se gătesc diverse specialități la wok. Puteți să comandați un chicken „Kung Pao” sau o porție de carne de porc în stil chinezesc cu ananas și să savurați în continuare plimbarea prin parc.

Adresa: parcul Valea Morilor, intrarea de lângă parcul de distracții

Facebook, Chi Wok

Următoarea și cea din urmă întrebare este cât de mult aceste localuri se încadrează în tabloul urbanistic, cât de bine sunt amplasate acestea din punct de vedere al caracterului orășenesc. În acest sens am discutat cu Aneta Dabija, membră a Centrului de Urbanism din Chișinău.

Aneta ne-a spus că, în opinia ei, toate aceste gherete, construcții temporare sau food truck-uri ar trebui să se integreze în contextul în care sunt amplasate, menționând totodată că în cazul gheretelor regulile de design ar trebui să fie mai stricte, adică să aibă același design, așa cum de regulă se întâmplă în orașele mari.
Food truck-urile sunt cele care aduc viață în anumite spații, așa cum s-a întâmplat și în cazul Gastro Truck-ului de la Artcor, spune Aneta, considerând totodată că ar fi bine ca acestea să poată aduce plus valoare spațiului unde sunt amplasate.

De menționat este faptul că în Republica Moldova aceste unități comerciale funcționează în baza aceluiași regulament ca cel al gheretelor stradale, toate având la baza lor legislativă notificări și scheme de la preturile în raza sectoarelor unde sunt amplasate.

De asemenea, ținem să subliniem faptul că activitatea comerțului stradal poate continua și funcționa doar dacă întrunește obligațiunile actelor legislative, în cazul dat facem trimitere la Dispoziția „Cu privire la închiderea sezonului estival 2019 al comerțului ambulant stradal din municipiul Chișinău”, potrivit căreia, preturile de sector asigură monitorizarea executării prevederilor punctului 1 al dispoziției cu numărul 317-d din 21 mai 2019 „Cu privire la desfășurarea comerțului ambulant stradal în sezonul estival 2019 în municipiul Chișinău”.

Prin urmare, spațiul de amplasare a localurilor de tip street food sau a acelorași gherete, care, după cum am menționat mai sus, obțin scheme și notificări de la preturi, va fi supus licitației odată ce le expiră notificările.

Asta ar însemna că ele vor putea funcționa în continuare doar dacă își vor obține locul în baza licitațiilor.

Prima licitație va pune sub ciocan 15 locuri, iar aceasta urmează să se desfășoare până la finele anului. Este vorba despre:
# locuri în parcul Catedralei – 4;
# locuri în Grădina Publică „Ștefan cel Mare și Sfânt” – 3;
# locuri în parcul Valea Morilor – 3;
# locuri în parcul Afgan – 2;
# locuri în parcul Valea Trandafirilor – 3.

Scopul primar este ca fiecare amplasament al comerțului stradal să fie obținut prin cadrul licitațiilor. Acest lucru va permite atât utilizarea adecvată a terenului municipal, cât și asigurarea unui proces decizional cât mai transparent și, respectiv, va aduce bani în bugetul orașului, dar și, nu în ultimul rând, va oferi Chișinăului un aspect estetic și bine gândit din punct de vedere urban.

Ceea ce trebuie să înțelegem la acest final de articol este că street food-ul nu este doar un soi de mâncare de buget, ci efectiv face parte din cultura gastronomică a unei țări. Important este să putem selecta corect locurile de unde ne alimentăm, să nu ne fie teamă să întrebăm despre produsele din care se gătește mâncare, să întrebăm bucătarii despre povestea localului și nici nu știți cum în final ne trezim aflând povești interesante.

Deci, street food-ul nu este doar mâncarea care se vinde în stradă, dar este ramura gastronomică pe care o țară sau un centru urban trebuie să pună mare accent.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Autoare:Ilinca Televca
Comentarii
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente