Transportul alternativ în Chișinău: între linia galbenă și „experiment”

Autoritățile din mai multe orașe din lume au înțeles cu mult timp în urmă că bicicleta are nu doar funcție distractivă și sportivă, ci este un mijloc de transport eficient pentru parcurgerea distanțelor nu prea mari. De aceea, au fost create infrastructuri potrivite pentru transportul alternativ, lucru care i-a încurajat pe oameni să-și lase automobilele acasă și să meargă prin oraș sau la serviciu cu transportul public, cu bicicleta sau cu trotineta, iar asta a scăzut presiunea asupra rețelelor rutiere și a împiedicat formarea ambuteiajelor. Însă, acest lucru nu se face și în Republica Moldova.

Epopeea pistelor pentru bicicliști a început demult în Chișinău. Încă prin 2012, edilul Dorin Chirtoacă a început să vorbească despre visul său de a transforma bicicleta în transport public. În 2014, pe mai multe trotuare din capitală a fost trasată haotic o dungă galbenă. „Experiment” – așa au numit-o autoritățile locale când „pista” a fost criticată. În 2016, în timpul mandatului lui Dorin Chirtoacă, pe străzile centrale din Chișinău au apărut piste pentru bicicliști, marcate cu pavaj roșu, de-a lungul celui gri, destinat pietonilor. Această acțiune a nemulțumit iarăși societatea civilă, declarată revoltată de indiferența autorităților care nu au vrut să se complice, dar și pentru faptul că pe aceste benzi de cele mai multe ori sunt parcate automobilele, bicicliștii fiind nevoiți să-și întrerupă călătoria și să le ocolească. O altă problemă a acestor „piste” este faptul că au fost construite din contul spațiului dedicat pietonilor, și așa puțin în oraș.

„Se spune că pista pentru bicicliști din nou nu este bună. Acum este șantier și pare a fi doar linie de altă culoare, la final însă va fi aplicat semnul corespunzător al biciclistului, se va aplica marcaj”, scria Dorin Chirtoacă pe Facebook în 2016. Însă, nici până acum pe această bandă nu au apărut marcaje.

De atunci, lucrurile nu prea s-au schimbat. Au mai fost trasate câteva dungi galbene pe trotuare și lansate câteva dezbateri fără succes. Însă, în timpul pandemiei, la mijlocul lunii mai, pe strada Pușkin din capitală a fost desenată cu galben o bandă destinată transportului public și bicicliștilor. Iar la 21 iulie 2020, Primăria municipiului Chișinău a anunțat despre semnarea unei dispoziții privind formarea unui grup pentru asigurarea suportului și consultarea procesului de dezvoltare a infrastructurii pentru transportul alternativ în capitală. La ședințele săptămânale participă cei 20 de membri ai grupului format din activiști, specialiști și bicicliști. Ana Popa, una dintre membre, susține că deja au fost analizate mai multe proiecte de reabilitare a drumurilor, însă, de cele mai multe ori, acestea sunt cu foarte multe lacune, ca, de exemplu, cele în care autoritățile propun să se „taie” din trotuar și nu din carosabil. Unul dintre exemple este pista pentru bicicliști de pe bulevardul Mircea cel Bătrân, unde o linie albă a fost trasată pe spațiul destinat pietonilor. 

Citește materialul integral aici: E gata Chișinăul să facă loc pentru bicicliști?

 

Sunt jurnalistă din 2015. Dacă la început m-am delectat cu presa tipărită, din 2018 am pășit în lumea presei online. În toată această perioadă am descoperit oameni, locuri și istorii. Toate acestea mi-au arătat că viața e o paletă de culori pe care-mi place să o descriu prin cuvinte și condimentez cu fotografii.

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.