(camera ascunsă) Pasageri fără bilete, opriri ilegale și autobuze arhipline: Ce se întâmplă în transportul interurban și cum statul pierde sute de milioane de lei anual?

În adresa redacției UNIMEDIA au fost expediate mai multe plângeri de la călători, care nu primesc, în mod regulat, bilete de ambarcațiune în transportul interurban. Mai mult decât atât, oamenii se plâng pe condițiile proaste din transport, plătind tarife majorate iar despre reguli sanitare, impuse de pandemia Covid-19, nici pomină.

Echipa UNIMEDIA a decis să afle cum stau lucrurile cu adevărat.

Primul șofer de care ne-am apropiat a acceptat să „ne ajute”:

· Cine primul merge spre Lăpușna?

· Eu. Urcă!

· Bilet de unde iau sau ce fac?

· Nu am cum să-ți dau bilet, că bilet este doar până la Pervomaisc.

· Cum mergem dar?

· Urcă pe scaunul din față, vom zice că ești al doilea șofer!

Șoferul pornește din Gara de Sud, iar prima oprire ar urma să fie în localitatea Pervomaiscoie. În microbuz erau 5 pasageri, cu bilete până la Pervomaiscoie sau Bujor și „cel de-al doilea șofer”, fără bilet. Imediat după ce a ieșit de pe teritoriul gării, șoferul a oprit și a mai luat 3 pasageri, care îl așteptau la colț.

În centrul orașului Hîncești, unde nu este prevăzută o oprire, în microbuz au năvălit cel puțin 10 persoane. Toți au achitat călătoria, fără însă să primească și bilete. Șoferii au bilete de vânzare, dar rareori le oferă pasagerilor și nici în borderourile de evidență a biletelor acestea nu sunt indicate.

La Lăpușna, „al doilea șofer” a coborât iepurește din microbuzul ce scârțîia din toate balamalele, a achitat 26 de lei și nu a primit vreun bilet de călătorie.

Potrivit martorilor, asta se întâmplă zilnic, pe aproape toate rutele interurbane. Se vând doar 3, 5 sau 7 bilete pentru o destinație, iar călătorii-iepurași sunt ambarcați la doar câțiva metri de gara. Nici controalele efectuate de către ANTA nu schimbă lucrurile:

· Au fost de dimineață cei de la ANTA. Dar noi deja îi cunoaștem. Acum deja au plecat așa că mergem.

Acest șofer a avut cel puțin 16 pasageri într-o direcție și cam tot atâția înapoi. Oficial însă el a vândut doar 5 bilete, din 32 pasageri transportați.

Potrivit standardelor de activitate, o rută este considerată fezabilă în cazul în care este deservită cu o capacitate de îmbarcare de cel puțin 60 la sută din numărul de locuri disponibile.

De exemplu, dacă vorbim de ruta cu care s-a deplasat reporterul UNIMEDIA - pentru ca aceasta să fie rentabilă, microbuzul de 20 locuri cu care ne-am deplasat este nevoie ca fie asigurat cu cel puțin 12 călători cu bilete într-o singură direcție, plus încă 12 călători la retur, în total 24. În caz contrar aceasta nu poate exista, potrivit standardelor de fezabilitate. Însă, înregistrând oficial doar 5 bilete, adică de 5 ori mai puțin decât minimul necesar, aceasta continuă să funcționeze.

Datele oficiale demonstrează lipsa de rentabilitate pe aproximativ 70 la sută dintre toate cele circa 6000 de curse înregistrate în țară, zilnic. Totuși acestea continuă să funcționeze.

Cum este posibil vom încerca să aflăm răspuns chiar de la șoferi, care vor veni cu partea lor de adevăr în unul dintre reportajele viitoare.


Pub