Principală  —  Ştiri  —  Social   —   Promo-LEX: Procesul de consultare publică…

Promo-LEX: Procesul de consultare publică inițiat de CEC a fost desconsiderat de CNESP și s-a desfășurat cu încălcarea prevederilor legale. Opinia Asociației privind organizarea alegerilor în condițiile pandemice

Asociația Promo-LEX, în contextul aprobării de către Comisia națională extraordinară de sănătate publică (CNESP) a Instrucțiunii cu privire la măsurile de prevenire a infecției COVID-19 în perioada electorală propusă spre consultări publice de către Comisia Electorală Centrală (CEC) a venit cu mai multe constatări.

În opinia Promo-LEX, procesul de consultare publică inițiat de Comisia Electorală Centrală a fost desconsiderat de Comisia națională extraordinară de sănătate publică și s-a desfășurat cu încălcarea prevederilor legale. 

Potrivit informației plasate pe pagina web a CEC[1] la data de 06.08.2020 CEC a invitat părțile interesate să înainteze, până la 15 august 2020, comentarii și propuneri pe marginea Instrucțiunii cu privire la măsurile de prevenire a infecției COVID-19 în perioada electorală.

Asociația amintește că potrivit Legii privind transparența în procesul decizional, termenul de prezentare a recomandărilor asupra proiectelor de decizii va constitui cel puțin 10 zile lucrătoare de la data mediatizării anunțului referitor la inițierea elaborării deciziei sau de la data mediatizării anunțului privind organizarea consultărilor publice.

„Promo-LEX, pornind de la prevederile legale, dar și în spiritul de bună credință, la 14 august 2020 a expediat recomandările sale tehnice cu privire la necesitățile de îmbunătățire a Instrucțiunii.

Pe de altă parte, deși CEC a solicitat Comisiei naționale extraordinare de sănătate publică avizarea proiectului instrucțiunii conform competențelor funcționale, la 17.08.2020 CEC a publicat Instrucțiunea cu privire la măsurile de prevenire a infecției COVID-19, dar care a fost deja aprobată de CNESP în data de 12.08.2020.

În concluzie, Instrucțiunea a fost aprobată cu 4 zile până la finalizarea consultărilor publice, însă informarea publică de către CEC despre acest fapt s-a făcut imediat după expirarea termenului. În acest fel, CNESP a desconsiderat procesul de consultare publică inițiat de CEC dar și opiniile parvenite în adresa CEC de la părțile interesate, astfel fiind create condiții de excludere a părților interesate din procesul de elaborare a deciziilor”, opinează Promo-LEX.

Asociația Promo-LEX susține că CNESP și-a arogat atribuții excesive prin aprobarea unei Instrucțiuni a cărei termene de implementarea sunt prevăzute, preponderent, în afara perioadei de urgență în sănătate publică.

Deși perioada stării de urgență în sănătate publică a fost declarată și prelungită doar până la 31 august 2020, CNESP și-a arogat atribuții excesive prin aprobarea Instrucțiunii, prin care s-a decis implementarea măsurilor speciale în afara perioadei de urgență în sănătate publică. În context, amintim că potrivit Programului calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova din 1 noiembrie 2020, majoritatea activităților urmează să se desfășoare după data de 31 august 2020, transmite Promo-LEX într-un comunicat de presă.

„Menționăm că toate drepturile și atribuțiile specifice acordate de lege autorității competente pentru supravegherea sănătății publice responsabile de gestionarea urgenței în sănătate publică (art. 58-62), sunt legate exclusiv de perioada pentru care a fost instituită starea de urgență, în speță 31.08.2020. Drepturile și atribuțiile specifice vizează inclusiv crearea condițiilor speciale de activitate, de viață și deplasare pentru persoanele fizice și juridice (art. 58 alin. (5))”, opinează Promo-LEX.

Întreaga opinie a Asociației Promo-LEX poate fi consultată AICI.