De astăzi, 15 august, produsele de tutun nu mai pot fi expuse în vitrinele magazinelor

Din 15 august, în Moldova este interzisă expunerea la vedere a produselor din tutun în spațiile comerciale. Agenților economici li se interzice să expună în vitrină țigări sau dispozitive de încălzire a tutunului sau să includă în lista cu prețuri imagini cu pachetele de țigări.

Foto: economica.net

Conform noilor reguli, produsele din tutun trebuie să fie ferite de ochii cumpărătorilor. De asemenea, se interzice afișarea indicatoarelor sau oricărei informații în locurile unde se vând tutun, cum ar fi: „Țigările sunt vândute aici”. Orice utilizare a mărcii de tutun sau a elementelor sale este, la fel, interzisă. Noua prevedere va afecta 9.000 de puncte de vânzare cu amănuntul din întreaga țară, care dețin autorizația de comercializare a produselor din tutun.

În spațiul european, astfel de restricții funcționează de mai mulți ani. Primul stat în care a fost introdusă această interdicție a fost Islanda, în 2001. În prezent, 29 de țări din regiunea europeană nu afișează produsele din tutun în vitrină. Printre acestea se regăsesc Belarus (2008), Irlanda (2009), Norvegia (2010), Finlanda (2012), Croația (2014) Marea Britanie (2015), Rusia (2015).

Studiile arată că renunțarea la ­„vitrinele cu țigări” a avut un impact mic asupra reducerii consumului de tutun. În Islanda, consumul de tutun este sub 9%, iar acest lucru se datorează mai multor factori, inclusiv economici. În special în urma crizei din 2008, când au crescut taxele pentru produsele din tutun, iar ulterior și popularitatea țigărilor electronice. Autoritățile de sănătate publică din Islanda au declarat că vaping-ul a fost motivul principal care a contribuit la scăderea vânzărilor de țigări.

Suedia este cea mai “nefumătoare” țară din Europa. Doar 13% din populația adultă a acestei țări fumează zilnic. Cu toate acestea, unul dintre factorii care au stat la baza ratei scăzute a consumului de țigări nu a fost interdicția de expunere a acestora, ci popularitatea snus-ului, a tutunului de uz oral. Suedia este în continuare singura țară din Uniunea Europeană în care snus-ul nu este interzis.

În Marea Britanie, anual, rata bolilor asociate fumatului este redusă cu 8% -10%. Însă, în această țară, este aprobată la nivel oficial politica de „Reducere a riscurilor asociate fumatului”, care încurajează fumătorii să treacă la produse fără fum.

În Moldova se recurge doar la un șir de restricții în lupta cu fumatul. În cadrul unei conferințe de presă, directorul adjunct al Agenției Naționale pentru Sănătate Publică, Ion Șalaru a menționat că agenții economici vor fi responsabili pentru nerespectarea noilor reguli. Și a explicat: produsele din tutun ar trebui plasate în boxe speciale amplasate sub tejghea și doar vânzătorul poate să le vadă. Pentru cumpărători va fi disponibilă doar o listă cu tipurile de țigări și prețului acestora, dar fără imaginea produsului în sine.

˝LP˝ a întrebat agenții economici cât de pregătită este piața pentru schimbările ce urmează.

Igor Calcîi, director general al rețelei de magazine „Linella”:

„Ne-am pregătit în avans de aceste schimbări. În rețeaua noastră sunt 106 magazine, așa că am reacționat imediat, pentru a reuși să introducem la timp modificări în modalitatea de comercializare a produselor de tutun. Am lucrat asupra acestui aspect în colaborare cu unul dintre partenerii noștri, furnizor de produse de tutun. Din 15 august, în magazinele Linella, toate țigările se vor afla în boxe special amenajate, amplasate în partea de jos a casei. Acces la țigări va avea doar casierul. Comercializarea țigărilor va avea loc doar la 1-2 case, așa cum de fapt se întâmplă în prezent în aproape toate rețelele. Deocamdată e complicat de estimat cum cum va fi influențată cererea de interdicția de a expune la vedere țigările. Însă cred că, scopul a fost să se reducă vânzările acestora.”

Ecaterina Zatvornițcaia, director general al rețelei „Green Hills Market”:

„Nu expunem țigările la casă, la fel cum nu o fac nici alte rețele. Anticipând o asemenea evoluție a lucrurilor, am deschis acum un an în magazinele noastre „shop in shop”, care funcționează doar la birourile de recepție ale administratorilor. Ele sunt amplasate în fiecare magazin. Anume acolo are loc vânzarea produselor de tutun. Țigări la casele „Green Hills Market” nu se vând aproape deloc, excepție fiind două case, activitatea cărora va fi suspendată săptămâna curentă. Expunerea închisă a țigărilor în „shop in shop” nu presupune că doritorilor de a le cumpăra li se va pune la dispoziție vreo listă cu produsele de tutun disponibile, cumpărătorul trebuie să știe ce marcă de țigări vrea să achiziționeze. Bineînțeles, va fi mai complicat să promovăm produsele noi, însă această e misiunea companiilor de tutun - să găsească modalitatea potrivită de a informa consumatorii.”

Leonid Nicolaev, director administrativ al companiei «Bemol»:

„Produsele de tutun vor rămâne parte a sortimentului nostru chiar și după intrarea în vigoare a interdicției de a le expune la vedere. Este o marfă stabilă: țigările reprezintă 25-30% din venitul magazinelor Bemol. În sălile de comerț ale stațiilor noastre PECO sunt amplasate rafturi speciale, care sunt deservite de reprezentanții companiilor de tutun. Ei au grijă de aranjarea mărfii, tot ei vor fi cei care vor face boxe închise. Avem încredere deplină în acest sens, în partenerii noștri.”

Elena Naumenko, director compania Philip Morris Moldova

„Piața produselor de tutun cu siguranță trebuie să fie reglementată. Însă, măsurile de reglementare excesiv de restrictive nu vor avea efectul scontat. Din acest motiv, legislația mai multor state, precum Marea Britanie, Suedia, SUA, încurajează fumătorii adulți să treacă la alternative mai puțin nocive.

Acum doi ani, Philip Morris a lansat pe piața Moldovei sistemul de încălzire a tutunului IQOS. Suntem convinși că acesta reprezintă o alternativă mai bună țigărilor obișnuite, fapt demonstrat de mai multe studii științifice.

Mai mult ca atât, pe 7 iulie, Administrația pentru Medicamente și Alimente din SUA (FDA) a autorizat comercializarea sistemului de încălzire a tutunului IQOS ca produs de tutun cu risc modificat. FDA a concluzionat că vânzarea dispozitivului IQOS este în beneficiul sănătății populației. În condițiile în care, va fi interzisă expunerea produsului în vitrină, fumătorul nu va putea vedea și obține o informație complexă despre alternativele fumatului. Noi vom continua, în punctele noastre de vânzare, să oferim la solicitarea utilizatorilor și fumătorilor adulți, toată informația necesară despre produs. Sperăm că, în timp, politicile de reglementare a produselor de tutun în Moldova vor fi bazate pe gradul de risc a acestora.”

Conform ANSP, pentru expunerea vizibilă a produselor din tutun și a produselor conexe în unitățile comerciale va fi aplică o amendă de la 70 la 300 unități convenționale.


Pub