Soluții: Școala în aer liber pe timp de pandemie

PE SCURT

Au mai rămas câteva săptămâni și începe un nou an școlar. Cu toate acestea, stările de urgență din întreaga lume continuă să fie prelungite. În timp ce Ministerul Educației, Culturii și Cercetării din Moldova tace și nu prezintă niciun plan de funcționare a școlilor, mai multe state și activiști caută soluții, pentru a nu-i mai ține pe copii închiși în casă, în fața calculatorului.

Una dintre soluțiile găsite este mutarea școlii afară, adică organizarea lecțiilor în parcuri, terenuri sportive sau curțile instituțiilor de învățământ.

PE LUNG

La 11 martie, toate grădinițele și școlile din Republica Moldova au fost închise după ce în țară au fost înregistrate mai multe cazuri de infectare cu COVID-19. Același lucru s-a întâmplat în fiecare școală din întreaga lume. De atunci ușile instituțiilor de învățământ au rămas închise, iar învățământul a trecut pe internet până la încheierea anului școlar. Deși a fost greu, nou și epuizant atât pentru copiii, învățători, cât și pentru părinți, singura lor alinare era că din septembrie lucrurile se vor schimba și școlile se vor redeschide.

Însă, numărul mare de infectări cu COVID-19 schițează un alt scenariu. De aceea, mai mulți activiști din întreaga lume caută soluții pentru desfășurarea educației în această perioadă. Una dintre propuneri este să mute școala afară, adică elevii să facă orele în parcuri, terenuri sportive sau în curtea școlii, măcar cât afară va fi cald. 

Mai multe școli din Statele Unite ale Americii au anunțat că anul școlar nu va începe cu normă întreagă. De aceea, copiii ar putea să continue să învețe online. Acest lucru a nemulțumit părinții care s-au săturat să-i supravegheze non-stop pe cei mici. Astfel, familiile mai înstărite au început să discute pe grupuri de Facebook despre cum ar putea să se grupeze câte trei-patru și să angajeze profesori care să facă lecții private, cheltuind pentru aceasta câteva mii de dolari pe lună, relatează The Atlantic. Însă, aceasta nu este o soluție pentru părinții cu venituri mici. Astfel, un grup de activiști a propus ca lecțiile să aibă loc în clase amenajate afară, pe terenurile sportive sau în parcurile de lângă școli, pentru că probabilitatea de a te contamina cu COVID-19 este de aproape 20 de ori mai mică dacă te afli afară, decât dacă ai fi într-o încăpere. Deși această soluție are și neajunsuri, educația afară ar putea fi singura modalitate de a oferi părinților o pauză, copiilor o educație adecvată, iar profesorii vor fi protejați să nu se infecteze. Dar acest lucru nu este atât de ușor de făcut, atâta timp cât statul nu a oferit fonduri. Astfel că, probabil, în această toamnă copiii din SUA vor învăța de acasă. 

Lecțiile petrecute afară nu sunt ceva nou pentru mulți copii din SUA. Chiar și înainte de pandemie, în SUA existau peste 250 de „școli forestiere”, unde copiii mici își petrec o mare parte din timp în natură. Multe dintre aceste școli au funcționat în regim normal și în timpul pandemiei. Mai mult, potrivit unui articol publicat de  The New York Times, la începutul anilor 1900, în timpul unui focar de tuberculoză, în peste 65 de școli din SUA copiii făceau lecțiile cu geamurile din clasă mereu larg deschise, indiferent dacă afară era cald sau frig. În timpul iernii copiii stăteau înfofoliți în plapume sub forma sacilor de dormit, iar la picioare aveau mici încălzitoare. Astfel, se evita răspândirea virusului. 

Lecțiile în aer liber nu ar fi mereu confortabile și plăcute, însă ar proteja eficient copiii. Directorii mai multor școli susțin că vor să discute cu organizatorii de evenimente să le dea corturile pe care nu le folosesc în această perioadă „moartă” pentru petreceri, ca să-i protejeze pe copii de soare. În acest caz, profesorii ar trebui să-și refacă curriculum-ul, concentrându-se mai mult pe natură, iar copii ar putea face o pauză de la purtarea continuă a măștii de protecție, care ar fi obligatorie în interiorul școlii.

Cu toate acestea, se presupune că astfel școlile ar putea funcționa doar până la mijlocul lunii noiembrie, înainte ca timpul să se răcească, după care copii iarăși vor reveni la educația online. Însă toate acestea sunt doar la nivel de idei și propuneri, iar autoritățile nu se grăbesc să se apuce de treabă, „pentru că nu înțeleg cât de dăunător este statul continuu în fața calculatorului și apoi, singura soluție pentru familiile cu venituri modeste presupune mai multă muncă logistică și atunci e mai simplu să renunți fără să încerci”, susține Vanessa Carter, specialistă în domeniul conținutului în educația mediului din districtul școlar unificat din San Francisco.

Lecții afară se fac și în Marea Britanie, unde mai mulți învățători și-au modificat planul de lucru și predau matematica, literatura sau pictura în sânul naturii, pentru că astfel cei mici devin mai creativi, energici și rezolvă mai ușor orice problemă, simțindu-se liberi, iar lecțiile fiind mai distractive. Deși nu există statistici oficiale cu privire la cât de mult se folosește învățarea în aer liber, cercetătorii au observat că utilizarea acesteia crește, iar guvernul britanic încurajează școlile să apeleze la astfel de tehnici sănătoase și sigure. Mai mult, autoritățile din Marea Britanie au investit în proiectul Natural Connections, derulat de Universitatea Plymouth și Școala prietenoasă cu natura, condusă de The WildLife Trusts.

Lecțiile în aer liber sunt destul de populare și în Danemarca. Anume de aceea, Danemarca a fost prima țară din Europa care a redeschis școlile în timpul pandemiei. De asemenea, Italia a anunțat că vrea să facă și lecții în aer liber, pentru a-i scuti atât pe copii, cât și pe părinți să stea zile la rând doar în casă. Scoția va folosi parcurile, centrele de patrimoniu natural și pădurile orașului ca săli de clasă în aer liber atunci când va începe noul an școlar. La asta se gândesc și autoritățile din Canada, notează fatherly.com.

În același timp, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării din Moldova încă nu a venit cu soluții și planuri privind noul an școlar. Astfel, starea de urgență din țară este lunar prelungită, numărul cazurilor zilnice de infectare este mare, părinții caută răspunsuri, iar autoritățile tac. 

Ca să afli cum s-a desfășurat educația online la noi în Moldova și cu ce probleme s-au confruntat învățătorii, elevii și părinții în această perioadă, citește aceste articole:

Cum școala s-a mutat pe internet (I): Ce spun profesorii

Cum școala s-a mutat pe internet (II): Ce spun părinții

Cum școala s-a mutat pe internet (III): Ce spun elevii

Sunt jurnalistă din 2015. Dacă la început m-am delectat cu presa tipărită, din 2018 am pășit în lumea presei online. În toată această perioadă am descoperit oameni, locuri și istorii. Toate acestea mi-au arătat că viața e o paletă de culori pe care-mi place să o descriu prin cuvinte și condimentez cu fotografii.

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.