(doc) Metoda de numire a Procurorului General, modificată: Guvernul a exclus filtrul de la Ministerul Justiției așa cum a cerut CC

Noi modificări în procedura de numire a unui procuror general și procuror general interimar au fost aprobate astăzi de către membrii Guvernului. Astfel, din lege se exclude mai multe prevederi, declarate anterior neconstituționale de către Curtea Constituțională. De asemenea, se includ unele prevederi, catalogate „mai flexibile”, de către autorii inițiativei. Mai mult, se exclude „filtrul” instituit de la Ministerul Justiției.

Foto: UNIMEDIA

Potrivit proiectului, se propune abrogarea alin. (2) și (21 ) art. 11 din legea analizată, ca efect al nulității acestor norme, urmare a declarării ca fiind neconstituționale. Având în vedere că Procurorul General interimar exercită exact aceleași atribuții ca și Procurorul General, selectarea celui mai bun candidat impune și existența unor criterii de eligibilitate de nivelul celor ce se impun Procurorului General. În aceste condiții, Consiliul Superior al Procurorilor va avea drept prioritate selectarea unui Procuror General interimar, în cazul apariției vacanței funcției de Procuror General.

De asemenea, o altă prevedere care reprezintă obiectul prezentului proiect de lege o constituie modificarea art. 17 din Legea nr. 3/2016, care se referă la numirea Procurorului General. Modificarea articolului în discuție constă în revenirea la procedura anterioară de numire a Procurorului General printr-un concurs transparent de a cărui organizare va fi responsabil exclusiv Consiliul Superior al Procurorilor.

În același timp, susținem că, modificările introduse în articolul 17 vizează și îmbunătățirea unor aspecte legate de procedura de organizare a concursului pentru funcția de Procuror General. La alin. (4), (7) și (10), se clarifică unele aspecte ce țin de competențe CSP - organizarea concursului (alin. (4)), excluderea testului de poligraf (alin. (7)), și stabilirea criteriilor de evaluare a candidaților (alin. (10)).

Autorii proiectului subliniază modificările inserate în prezentul proiect de lege se referă în marea parte la remedierea normelor declarate neconstituționale. Totodată, proiectul de lege supus examinării conține și unele prevederi care se impun în vederea perfecționării cadrului normativ actual în partea ce ține de cariera procurorului. Prin urmare, se propune o procedură mai flexibilă, care nu va genera cheltuieli suplimentare de timp/personal și va asigura un management eficient al resurselor umane. În consecință, se propune reglementarea ca transferul procurorului într-o funcție de același nivel sau nivel inferior, cu excepția funcției de procuror-șef și adjunct al procurorului-șef, să se facă prin hotărârea Consiliului Superior al Procurorilor la propunerea Procurorului General.

Iată întregul proiect.


Pub