(video) Medicul oncolog, Ludmila Chistruga, co-fondator PACE: „A venit timpul ca banii bugetari să lucreze într-adevăr pentru om, aici, la noi acasă”

Cunoscutul medic oncolog, Ludmila Chistruga, Premiantă a Federației Mondiale a Savanților (Geneva, Elveția), este unul din susținătorii inițiativei de fondare a Partidului Acasă Construim Europa (PACE), condusă de Gheorghe Cavcaliuc.

Foto: PACE

Chistruga este responsabilă de Blocul Social, iar viziunea sa vizavi de reformele necesare de implementat cât mai urgent, a fost expusă la ședință de constituire a PACE.

În luarea sa de cuvânt, ea a spus că, domeniul social e unul extrem de complex, iar în R. Moldova și unul plin de probleme.

„Să recunoaştem, siguranţa socială este baza prosperităţii oricărui stat şi despre aceasta ne vorbesc experienţele, practic, a tuturor ţărilor europene deja dezvoltate. Problema de bază cu care ne confruntăm noi astăzi, este incapacitatea statului de a-şi proteja propriul cetăţean şi de a-i oferi siguranţa socială de bază, adică acel minim care constituie, de fapt, cheia spre o dezvoltare economică armonioasă într-un stat ce se vrea cu adevărat a fi considerat, un stat prosper.”, a precizat ea.

În calitate de membru al PACE ea a trasat mai multe acțiuni ce trebuie implementate. După cum urmează:

Abilitatea tinerilor. Trebuie să recunoaştem că tinerii noştri sunt foarte bravo, dar adesea calea lor în viaţă începe, oricum, complicat. Majoritatea tinerilor au o problemă foarte mare în a se angaja la serviciu. În pofida faptului că, practic, toate companiile şi instituţiile caută tineri pentru ai angaja, acestea se feresc de tineri care nu au mai lucrat nicăieri, care vin cu un CV bun de la universitate, care sunt descurcăreţi în viaţă, dar nu au mai activat nicăieri. Astfel, noi ne propunem stimularea angajării tinerilor profesionişti, începători în câmpul muncii. Aici ar putea fi vorba, în primul rând, de stimularea acelor angajatori care vin în întâmpinarea tinerilor la prima lor angajare.

Ludmila Chistruga / Sursa:PACE

Globarea necesităţilor păturilor de favorizare – în primul rând, este vorba de stimularea angajării în câmpul muncii a persoanelor cu necesităţi speciale, a persoanelor în etate, precum şi a părinţilor cu copii de vârsta preşcolară. Deci, un procent impunător de persoane cu necesităţi speciale sunt persoane care, totuşi, pot fi utile societăţii anume în cadrul câmpului de muncă, lucrul la calculator şi multe alte servicii care aceşti tineri sau aceste persoane le pot presta, dar sunt totuşi defavorizate. Există mii de reprezentanţi ai persoanelor în etate cu un cuget foarte senin, cu o minte lucidă, capabili fizic şi moral de a fi utili acestei societăţi. Cu părere de rău, cumva şi ei sunt defavorizaţi în aspectul angajării în câmpul muncii. Şi părinţii cu copii de vârsta preşcolară, la fel sunt defavorizați, ori angajatorii califică faptul că au copii, drept minus.

Salarizarea eficientă. Aici, putem vorbi la fel de mult, din toate aspectele la fel cantitative, cât şi calitative. Noi ne propunem să venim cu implementarea măsurilor concrete pentru prevenirea şi contracararea întârzierilor de achitare a salariilor. Pe cât de banal nu ar suna, dar în secolul XI, inclusiv, în capitala Republicii Moldova, un fenomen foarte frecvent întâlnit, atât în instituţiile de stat, cât şi în cele din sectorul privat, este întârzierea considerabilă de achitare a salariilor, fapt pentru care angajatorul de facto, nu beneficiază de nici o pedeapsă sau o penalizare.

Indexarea atribuirilor financiare. În Republica Moldova există fenomenul de indexare, dar acesta vine cumva, foarte departe în urma trenului. Noi ne-am propus să venim cu o politică bugetară eficientă, astfel încât, această indexare, chiar să anticipeze inflaţia. Bineînţeles, acest fenomen sau această schimbare, cu siguranţă, nu se produce de la o zi la alta, şi nu depinde doar de o lege sau o reglementare. Este un tot întreg, o complexitate întreagă de măsuri care trebuiesc luate, dar totuşi, să recunoaştem, cu paşi mici dar este posibil.

Ludmila Chistruga / Sursa:PACE

Serviciile medicale gratuite. De fapt, ele există şi pe foaie sună foarte frumos. Noi toţi ne-am ciocnit nu o dată, în special cei veniţi din sate, din raioane, că este practic, imposibil să ajungi la un medic specialist din capitală, este practic, imposibil să ajungi la un spital de treapta a treia, adică la un spital republican pentru consultaţie şi este aproape imposibil să te operezi la acest spital republican în baza poliţei. Deci având poliţa, totuşi, cetăţenii sunt impuşi să stea în anumite rânduri. Rânduri care cumva sunt ilegale pe de o parte, rânduri care nu sunt monitorizate de nimeni, deci un rând care există undeva într-un jurnal, nimeni nu monitorizează, nimeni nu poate da o apreciere cât de real este acest rând, dacă într-adevăr sunt atât de mulţi solicitanţi la un tip de intervenţie chirurgicală sau altul, sau doar e un rând care să te facă să te stimuleze să vii să te tratezi contra-plată şi cu regret este un fenomen foarte frecvent întâlnit. Acesta este, de fapt, unul din fenomenele cele mai dureroase care se întâmplă în sfera socială, în sfera medicală la moment şi care fac ca populaţia noastră să nu atingă acel mediu de vârstă comparabil cu cele din Statele Unite sau din ţările europene dezvoltate.

Apropo, în acest context, un punct dureros ar fi şi reanimarea serviciilor ambulatorii şi de asistenţă medicală primară din sate. Pentru că, în majoritatea satelor existau mici puncte ambulatorii. Da, evident nu fiecare sat ar avea toţi specialiştii, dar totuşi pacientul, sau în special bătrânul, va avea posibilitatea să vină la acel ambulator sau punct medical să-şi facă o injecţie, să-şi facă o picurătoare. Anterior existau stomatologi care veneau în sate la o anumită periodicitate de timp şi prestau servicii de stomatologie gratuită, în special serviciul urgent, să-i zic aşa. Cu părere de rău, toate aceste momente s-au distrus sub pretextul că numai e necesar pentru că sunt centre medicale regionale mari, care de fapt nu funcţionează la maxima lor capacitate.

Asigurarea cu spațiu locativ a orfanilor - Un punct dureros al societăţii noastre sunt copii orfani. Copii orfani sunt şi în raioane, sunt şi în oraşele noastre mari, dar nimeni nu prea se preocupă ce se întâmplă cu aceşti orfani când ei părăsesc casa de copii la 18 ani. Unde merg ei mai departe, pentru că casa de copii deja nu-i poate primi, nu te poate găzdui. Ei rămân fără trai, ei rămân fără un loc de muncă şi foarte puţini angajatori se avântă să le ofere un loc de muncă sau de multe ori ei cad pradă unor persoane, să zic dubioase şi cred că, statistica criminală în acest aspect este vorbitoare de la sine. Deci, noi venim cu propunerea de asigurare cu spaţiul locativ şi loc de muncă garantat pentru absolvenţii şcolilor internat, rămaşi orfani de unul sau ambii părinţi, or noi ştim că mulţi din ei au părinţi care nu sunt potriviţi sau adecvaţi să se ocupe de aceşti copii în continuare.

Suportul pentru vârstnici. Cu părere de rău, odată cu migrarea masivă a populaţiei, foarte mulţi vârstnici au rămas singuratici, neajutoraţi la noi în ţară, în sate, în special. Copii nu au posibilitatea revenirii acasă, frecvent sau regulat, pentru că de multe ori lucrează ilegal înafara hotarelor ţării. Noi ne propunem să le asigurăm, în primul rând din partea statului, nu doar pe hârtie, ci în regim real, control şi o monitorizare strictă a activităţii multilaterale a azilurilor de bătrâni şi a centrelor de plasament pentru bătrâni, dar şi a persoanelor cu necesităţi speciale. Este vorba monitorizarea a tot ce ţine de condiţii de igienă, nu ştiu, diversificarea activităţilor acestor persoane, consultaţii, deci consultaţia medicului, absolut tot. Pentru că un azil de bătrâni nu este doar, pat, tumbă, farfurie şi mâncare pentru aceste persoane şi ultimul timp, privind televizorul, te cam i-a groaza ce se face în centrele noastre de plasament.

Un accent deosebit, ne-am propus să facem anume asupra acelor bătrâni care au rămas în ţară fără copii. Deci copii sunt plecaţi, rudele apropiate nu le sunt alături din diverse motive,şi respectiv, ei sunt chiar cei mai neajutoraţi în acest caz.

Partidul PACE, ca să generalizăm, vine cu ideea ca trecem de la cifrele seci pe hârtii la fapte concrete. Să începem a realiza acele proiecte care, sunt incluse în prevederile legale în domeniul asistenţei sociale, dar nu au fost puse în aplicare. A venit timpul ca statul să lucreze şi el pentru oameni, ca împreună să dovedim că într-o politică bugetară nu este important doar cifra milioanelor care figurează pe hârtii, ci oamenii ce au adus acele milioane, a venit timpul ca de banii bugetari să beneficieze oamenii. A venit timpul să facem ca banii bugetari să lucreze într-adevăr pentru om, aici, la noi acasă”, a spus Ludmila Chistruga.

Ludmila Chistruga are studii superioare, este licențiată în medicină. Deja de 15 ani este Medic Oncolog la Institutului Oncologic, categorie superioară de calificare. Ea este Premiantă a Federației Mondiale a Savanților (Geneva, Elveția). A fost decorată cu medalie de bronz și diplomă de onoare pentru proiectul inovativ „Determinarea D-dimerilor pentru aprecierea gradului de coagulopatie la pacientele cu cancer mamar" (Uniunea Societăților Tehnico-Științifice din Moldova). Chistruga a primit Diploma de merit a Academiei de Științe a Moldovei în domeniul medicină.


Pub