18:08:50 25.04.2024
Stiri

Deputatul Igor Munteanu: Guvernul-CATASTROFĂ recidivează

Actualitate 06.07.2020 14:38 Vizualizări1955 Autor: Ziarul National
Deputatul Igor Munteanu: Guvernul-CATASTROFĂ recidivează


Parlamentul a fost astăzi ținta unor noi atacuri grobiene din partea premierului Ion Chicu, care, în loc să-și toarne cenușă pe cap pentru eșecurile grave ale miniștrilor săi, a avut tupeul să ne dea lecții de conduită politică. Și asta cu patru ore înainte ca Domnia sa să vină pentru a treia oară în Parlament pentru angajamentul asumării de răspundere, primele două tentative eșuând lamentabil.

La prima oră a zilei, premierul a blamat deputații pentru că nu au participat la ședințele de joi și de vineri, în care acesta și-ar fi dorit să obțină girul asumării de răspundere, fără mari complicații, dar care a primit în schimb un duș rece, recomandarea fiindu-i de a prezenta legile conform procedurii obișnuite, cu discutarea lor în comisii.

Mânios, premierul a declarat patetic că „acest Parlament s-a discreditat complet în fața societății și că urmează dizolvarea lui”, urmând a fi utilizate în acest scop „orice căi legale posibile”. Tonul belicos al acestui premier surprinde, în condițiile în care Guvernul e responsabil în fața Parlamentului, potrivit Constituției R. Moldova, și nu în fața președintelui R. Moldova (art.104,1), întărit și de prevederile art.2(6) din Legea cu privire la guvern (N.136 din 7 iulie 2017). Nu putem închide ochii nici la faptul că și rapoartele prezentate matinal în fața șefului statului contravin prevederilor constituționale, creându-i președintelui iluzia că este doldora de puteri supreme sau că ar fi „acționarul principal al puterii în stat”, după exemplul nociv al lui Putin.

De fapt, într-un regim parlamentar, Legislativul este singura autoritate care cheamă Guvernul la raport, în timp ce atribuțiile președintelui sunt pur formale ori chiar ceremoniale. Mai mult, Hotărârea Curții Constituționale N.7 din 04.03.2016 privind controlul de constituționalitate al legii nr.1115-XIV din 5.06.2000 (alegerea directă) a statut fără drept de apel că „forma de guvernare în R. Moldova este republica parlamentară”, iar scrutinul din 2016, chiar dacă a întărit legătura directă cu cetățenii (prin votul direct, universal și liber exprimat) nu a modificat implicit revenirea la forma semiprezidențială de guvernare.

Aceste atacuri directe ne fac să credem că avem de-a face cu o formă subtilă de „uzurpare a puterii legislative prin acțiuni ostile și discurs agresiv contra instituției legislative supreme în stat”. Motivul poate fi lesne de găsit în planul anunțat de Igor Dodon de a grăbi în 2020 alegerile parlamentare, chiar înainte de a cunoaște hotărârea Curții Constituționale, un alt motiv ține de cultura primitivă a actualului premier față de ceea ce înseamnă respectarea legii și parlamentarismului, o instituție-cheie la temelia ordinii constituționale. Victima colaterală a planurilor lui Igor Dodon este, fără îndoială, PD, care rămâne astfel „pe drumuri” și fără onoare, și fără pungă, iar credulitatea cu care deputații PD au oferit până acum susținere politică este cel puțin dezolantă.

Să tragem câteva concluzii:

1. Calific declarațiile de astăzi-dimineață ale premierului drept injurioase și insultătoare la adresa Parlamentului. Lipsa de respect față de autoritatea legislativă supremă arată că acest guvern este consumat și miroase urât, urmând a fi demis de urgență. Recursul la șantaj, prin asumarea de răspundere, nu-i poate servi drept pretext să plece onorabil, el trebuie demis pe baza unei Moțiuni de cenzură (art.106). Platforma DA nu va ceda acestui șantaj și va vota legile care servesc interesului public doar în procedura obișnuită.

2. Premierul Chicu susține că va pleca din funcție pentru că deputații nu i-au oferit șansa asumării de răspundere pentru legile prezentate, ceea ce-i un fals ordinar. Invocarea art.106 (1) din Constituție care-i dă un asemenea drept este ponderat de art.66, lit.h, care oferă Parlamentului dreptul exclusiv de a aproba bugetul de stat și de a exercita controlul asupra lui, limitând astfel situațiile în care executivul ar abuza de acest drept excepțional, adoptând legi privind rectificarea bugetelor, punând astfel Legislativul în fața faptului împlinit. Angajarea răspunderii executivului pentru o lege este o practică in extremis, iar aplicarea acestui drept poate genera efecte vicioase, conducând la excluderea Parlamentului din procesul de adoptare a legilor supuse competențele sale exclusive.

3.Prin ocolirea procedurilor normale de adoptare a unor propuneri de legi, acest guvern denotă o cunoaștere superficială a jurisdicției Curții Constituționale sau poate dezgolește planul unei escaladări deliberate a crizei politice, care ar servi intereselor unor forțe politice intrate în campanie electorală pe tema contrapunerii cu autoritatea Parlamentului, încercând să blocheze activitățile acestuia și folosindu-se de actualul executiv ca de un „berbec” pentru a sparge ordinea constituțională a statului, premierul își face un mare deserviciu, dar și sutelor de funcționari onești din actualul guvern, care ar dori să se bucure de un guvern stabil, profesionist, ferit de jocuri politicianiste. Din păcate, vocile lor nu se fac auzite acum.

4. Mi se pare incredibil de sfidător că actualul premier Chicu dorește să-și facă PR din pachetul propus la angajarea de răspundere pe care opoziția l-a cerut în aprilie 2020 guvernului, dar pentru care atunci nu s-au găsit bani, nu a fost prioritar, venindu-se cu soluții de creștere a salariilor în scop electoral. Este imoral ca un scop nobil, creșterea salariilor la medici, să servească acestui guvern ca muniție electorală. Sunt consternat să observ că acest guvern, care nu a învățat lecția declarării neconstituționale a proiectului de rectificare a bugetului din aprilie 2020, insistă pe includerea în asumarea sa a unor cheltuieli care nu ar trebui să fie admise. Mă refer la achitarea din bugetul rectificat a sumei de 72 de milioane de lei pentru proiectul Arena, dar și creșterea salariilor în alte sectoare administrative (MAI și personalul parlamentar), care nu sunt o prioritate majoră în condițiile pandemiei, întărind senzația că actualul guvern se teme de furia oamenilor simpli, sărăciți de purtați pe drumuri de acest guvern incapabil. Fără niciun merit la guvernare, acest guvern consumat are tupeul de a lua în zeflemea capacitatea Parlamentului R. Moldova de a-și îndeplini funcțiile sale de bază, de a fi responsabil, reprezentativ și funcțional, în pofida populiștilor, care caută în acest moment să-și atragă spuză la turtele electorale.

Acest guvern trebuie dat jos imediat, cu șuturi, nu rugat să mai facă umbră pământului în clădirea guvernamentală, inclusiv pentru lipsa totală de respect față de instituțiile democrației reprezentative.

Text semnat de către deputatul Igor Munteanu, președintele Comisiei parlamentare pentru controlul finanțelor publice


Stiri relevante
Top stiri

Parteneri
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
22.04.2024 09:14 Nicolae Negru Nicolae Negru // Mercenarii lui Șor ș...

20.04.2024 20:07 Ziarul National Nicolae Enciu // Basarabia sub teroar...

19.04.2024 09:13 Nicolae Negru Nicolae Negru // Despărțirea apelor p...

Promo
Abonament
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri
Recomandat
Sondaj
Cum veți vota la referendumul care va avea loc în toamna anului 2024 în R. Moldova?
Prietenii noștri

Widget cu noutăți la tine pe site

Ziarul Național 2013-2024. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate News widget RSS Contacte Developed by WebConsulting.md