Lipsa educaÅĢiei ecologice
În prezent, aproape de 6 miliarde de oameni folosesc (abuzând deseori, cu bunÄ ČtiinÅĢÄ sau fÄrÄ) resursele naturale ale pÄmântului. În fiecare colÅĢ al lumii, omenii taie pÄduri, extrag minerale Či surse de energie, erodând solul, poluând aerul Či apa, creând deČeuri primejdioase Či distrugând zonele naturale într-un ritm fÄrÄ precedent. Au apÄrut Či consecinÅĢele degradÄrii cronice a mediului: dispariÅĢia speciilor, extinderea deČertului, contaminarea cu pesticide, creČterea problemelor de sÄnÄtate, foametea, sÄrÄcia Či chiar pierderea de vieÅĢi umane.
SituaÅĢia ecologicÄ în lume se acutizeazÄ. Se pune sub semn de întrebare chiar Či existenÅĢa omului ca individ. Se atestÄ o epuizare drasticÄ a resurselor valoroase pentru om, inclusiv apa potabilÄ. Actualmente, în lume se vorbeČte despre pericolul „foamea de apÄ”, deoarece deficitul de apÄ potabilÄ a devenit nu numai o problemÄ gospodÄreascÄ, ci una ecologicÄ globalÄ. Aproape 15 miliarde tone/an de poluanÅĢi ajung în resursele de apÄ la nivel global. Se presupune cÄ cÄtre anul 2100 omenirea va epuiza toate rezervele de apÄ potabilÄ. Conform OrganizaÅĢiei Mondiale a SÄnÄtÄÅĢii, în lume, mai mult de 500 mln. de oameni sunt bolnavi din cauza folosirii apei potabile necalitative.
E timpul pentru o schimbare – în felul de a gândi Či de a acÅĢiona. Pentru noi Či pentru generaÅĢiile ce vor urma. E timpul ca omul sÄ fie sensibil la problemele mediului, sÄ adopte un comportament adecvat faÅĢÄ de naturÄ, sÄ protejeze mediul înconjurÄtor.
PregÄtirea în sprijinul ocrotirii naturii trebuie fÄcutÄ începând cu vârsta copilÄriei. AČa cum ne ocupÄm de educaÅĢia moralÄ, intelectualÄ Či esteticÄ, de dezvoltarea aptitudinilor Či sentimentelor,
de educaÅĢia voinÅĢei este necesar sÄ ne ocupÄm Či de educaÅĢia ecologicÄ obligatorie la toate nivelurile de instruire, începând cu cel preČcolar, unde se fundamenteazÄ principiile Či deprinderile de comportament, care în viitor se exprimÄ prin dragoste Či stimÄ faÅĢÄ de naturÄ, faÅĢÄ de alÅĢi oameni Či sine însuČi. În baza aceasta Či se formeazÄ dragostea de Patrie. A iubi Patria înseamnÄ a iubi natura Či a o proteja cu iscusinÅĢÄ.
EducaÅĢia/instruirea ecologicÄ este o temÄ necesarÄ nu doar elevilor (mici, mari), dar tuturor de la mic la mare, care contribuie la degradarea mediului ambiant. AstÄzi, mai mult ca oricând, este necesar ca fiecare tânÄr cetÄÅĢean al ÅĢÄrii, indiferent de specialitate, sÄ cunoascÄ realitÄÅĢile ecologice Či sÄ ÅĢinÄ seama de acestea în activitatea sa, „întrucât natura ÅĢÄrii este o mare bogÄÅĢie a întregului nostru popor, nu numai a generaÅĢiei actuale, ci Či a celor viitoare”.
Sloganul „Iubim natura” nu mai este actual. Natura nu mai are nevoie doar de dragostea noastrÄ, ea trebuie conČtient apreciatÄ Či salvatÄ. SituaÅĢia ecologicÄ actualÄ solicitÄ educarea activÄ a omului în spiritul prevenirii problemelor de mediu. Este nevoie de alfabetizarea ecologicÄ a cetÄÅĢenilor, dar, în primul rând, a generaÅĢiei în creČtere. Cultura ecologicÄ este importantÄ pentru toÅĢi cei care doresc sÄ trÄiascÄ în sec. XXI.
Pentru organizarea predÄrii educaÅĢiei ecologice propun câteva tematici, interesante Či utile, care pot fi extinse, la dorinÅĢÄ:
1. Resursele naturale ale R. Moldova Či exploatarea lor, inclusiv utilizarea în construcÅĢii;
2. Cauzele degradÄrii râurilor mici Či a iazurilor din preajma noastrÄ;
3. GunoiČtile din preajma satului/ oraČului, ce facem cu ele, ce soluÅĢii pot exista?;
4. SituaÅĢia actualÄ a calitÄÅĢii apei din fântâni, izvoare Či râuri;
5. Contaminarea mediului cu pesticide;
6. RelaÅĢia dintre starea mediului Či problemelor de sÄnÄtate.
EducaÅĢia privind mediul înconjurÄtor este un proces complex de lungÄ duratÄ. Rezultatele concrete pot fi observate peste câÅĢiva ani Či de aceea este necesar ca procesul de educaÅĢie sÄ înceapÄ foarte devreme Či sÄ se continue de-a lungul întregului ciclu de învÄÅĢÄmânt, dar Či a vieÅĢii.
FiČi la curent cu ultimele noutÄČi. UrmÄreČte TIMPUL pe Google News Či Telegram!