Președinta CC explică de ce amenda minimă pentru persoanele fizice a fost redusă de la 22.500 la 50 de lei, iar cea pentru persoanele juridice a rămas în vigoare

Președinta Curții Constituționale, Domnica Manole, a explicat, în cadrul unui briefing, pe ce aspecte s-au bazat judecătorii CC atunci când au declarat neconstituțională limita minimă a amenzii prevăzute de articolul 76 indicele 1, alineatul 1 din Codul Contravențional, în sumă de 22.500 de lei pentru persoanele fizice, și de ce amenzile pentru persoanele juridice au rămas în vigoare. Potrivit magistratei, principalul motiv este faptul că diferența amenzii dintre limita minimă de 450 și 500 de unități convenționale nu-i acordă instanței de judecată posibilitatea aprecierii proporționalității sancțiunii aplicate, astfel încât să existe un echilibru corect, între scopul legii contravenționale și mijloacele utilizate.

„Curtea a examinat articolul 76 indicele 1, alineatul 1 din Codul Contravențional sub două aspecte:

a) respectarea exigențelor calității legii,

b) respectarea principiului individualizării sancțiunii.

Cu privire la primul aspect, CC a observat că articolul examinat prevede punerea în pericol a sănătății publice ca o condiție esențială de comitere a faptei contravenționale. Lipsa stabilirii unui pericol pentru sănătatea publică are ca rezultat neîntrunirea laturii obiective ca element constitutiv al contravenției. În acest sens, agenții constatatori trebuie să demonstreze, iar instanțele de judecată trebuie să verifice fiecare caz particular, prin care acțiuni, omisiuni, persoana a pus în pericol sănătatea publică. Curtea a observat că articolul 76 indicele 1, alineatul 1 din Codul Contravențional reprezintă o normă care face trimitere la alte norme cu o forță inferioară legii. Acest fapt în sine nu prezintă o problemă din punct de vedere constituțional. Astfel, Curtea a subliniat că dispoziția articolului 76 indicele 1, alineatul 1 este accesibilă și previzibilă din perspectiva principiului legalității penale substanțiale.

Cu privire la al doilea aspect, articolul contestat sancționează nerespectarea măsurilor de profilaxie, prevenire și/sau combatere a bolilor epidemice, dacă acest fapt a pus în pericol sănătatea publică, cu amendă de la 450 la 500 de unități convenționale aplicată persoanei fizice și cu amendă de la 1000 la 1500 de unități convenționale aplicată persoanei juridice. Curtea a propunțat, dea lungul timpului mai multe hotărâri în care a subliniat că individualizarea sancțiunii trebuie să reflecte relația dintre sancțiune și gradul prejudicial al faptei. Nu doar sancțiunea fixă, stabilită de către legislator, dar și diferența relativ redusă dintre limita minimă și cea maximă a unei sancțiuni pot afecta dreptul la un proces echitabil, prin restrângerea competenței instanței de judecată, de a exercita un control de jurisdicție deplină în privința individualizării sancțiunii. Legislatorul nu poate reglementa o sancțiune, astfel încât să lipsească instanța de judecată de posibilitatea de a o individualiza în mod efectiv. Curtea a constatat că în cazul persoanei fizice, diferența amenzii dintre limita minimă de 450 u.c. și 500 u.c. nu-i acordă instanței de judecată posibilitatea aprecierii proporționalității sancțiunii aplicate, prin raportare la fapta contravențională și la circumstanțele cazului, astfel încât să existe un echilibru corect, între scopul legii contravenționale și mijloacele utilizate.

Pe de altă parte, în cazul persoanei juridice, amenda poate fi încadrată între limita de 1000 de u.c. și 1500 de u.c. Curtea a observat că marja dintre limitele este de 500 u.c. și că instanța poate individualiza amenda în funcție de fapta contravențională comisă. De asemenea, modalitățile factuale de comitere a faptei prejudiciabile de către persoana juridică nu pot fi atât de variate ca în cazul persoanei fizice.

Prin urmare, Curtea a declarat neconstituțională limita minimă a amenzii aplicate persoanei fizice, care constituia 450 u.c. în caz de nerespectare a măsurilor de profilaxie, prevenire și/sau combatere a bolilor epidemice, dacă aceasta a pus în pericol sănătatea publică.

În vederea executării prezentei hotărâri, până la modificarea cadrului legal, pentru fapta de nerespectare a măsurilor de profilaxie, prevenire și/sau combatere a bolilor epidemice, dacă aceasta a pus în pericol sănătatea publică, persoanei fizice i se va aplica o amendă de la limita minimă de o unitate convențională (n.r. 50 de lei), stabilită de articolul 34, alineatul 2 din Codul Contravențional până la limita maximă de 500 de u.c. stabilită de articolul 76 indicele 1, alineatul 1 din Codul Contravențional. Agenții constatatori și instanțele de judecată vor stabili amenda în funcție de circumstanțele concrete ale cauzei”, a precizat președinta Înaltei Curți, Domnica Manole, în cadrul briefingului de presă.

Curtea Constituțională a declarat neconstituțională amenda minimă de 22.500 lei pentru persoanele fizice care nu respectă măsurile de profilaxie, prevenire și/sau combatere a bolilor epidemice, dacă aceasta a pus în pericol sănătatea publică”. Cuantumul acesteia va începe de la 50 de lei, iar limita maximă va rămâne cea anterioară stabilită în articolul 76 indice 1, alineatul 1, respectiv 500 de unități convenționale sau 25.000 de lei.


Pub