CNA critică proiectul de lege al deputatului Vasile Năstase privind modificarea Codului electoral

Mariana Colun
18/06/2020

Proiectul de lege al deputatului Platformei DA, Vasile Năstase, cu privire la modificarea Codului electoral, este criticat de Centrul Național Anticorupție. Prin acest proiect se urmărește organizarea alegerilor parlamentare și celor prezidențiale în două zile consecutive, sâmbătă și duminică, dar și posibilitatea votării, peste hotarele țării, în baza actelor de identitate expirate. Totodată, proiectul prevede consultarea CEC cu misiunile diplomatice, cu cel puțin 30 de zile înainte de ziua alegerilor, despre problemele cu care s-au confruntat la alegerile precedente, inclusiv cele ce țin de imposibilitatea cetățenilor de a vota din motivul epuizării buletinelor de vot sau al expirării timpului de vot, urmând să fie constituite suficiente secții de votare pentru a evita aglomerarea. 

Într-o expertiză a proiectului, realizată de Direcţia legislaţie şi expertiză anticorupţie a CNA, se arată că acesta conține factori de risc și riscuri de corupție generați de caracterul lacunar al prevederilor. În cadrul proiectului expertizat au fost identificați factori de risc, precum:

- lacună de drept - referitor la modul în care autoritățile competente ar putea evita votarea de către o singură persoană în mai multe secții de votare din străinătate;

- derogări neîntemeiate de la exercitarea drepturilor/obligațiilor - vizează exercitarea dreptului de vot în secțiile de votare constituite peste hotarele Republicii Moldova cu pașaportul pentru intrare-ieșire din țară și buletinul de identitate al cetățeanului cu termen de valabilitate expirate, fapt ce poate duce la fraudarea votului.

„Proiectul nu conține norme privind modul în care autoritățile competente ar putea evita votarea de către o singură persoană în mai multe secții de votare din străinătate - votul multiplu. În acest sens, există probabilitatea ca alegătorul - cetățean al Republicii Moldova cu drept de vot aflat în străinătate, care dispune de viză de domiciliu într-o țară, iar contract de muncă în altă țară (aceasta fiind una din situațiile care port apărea), să se prezinte la secțiile de votare din ambele țări pentru a-și exercita dreptul la vot din motivul că alegerile au loc în două zile consecutiv, de sîmbătă și duminică. Acest fapt poate influența asigurarea unor alegeri corecte”, se precizează în expertiza CNA.

O altă normă care, în opinia experților de la CNA, ar putea genera riscuri de corupție ține de exercitarea dreptului de vot în secțiile de votare constituite peste hotarele Republicii Moldova cu pașaportul pentru intrare-ieșire din țară și buletinul de identitate al cetățeanului cu termen de valabilitate expirate.

„În acest sens se invocă Decizia Curții Constituționale de inadmisibilitate a sesizării privind controlul constituţionalităţii unor prevederi din articolul 58 alin.(3) lit.c) din Codul electoral (votarea în afara ţării în baza buletinului de identitate sau a actelor de identitate expirate), unde Curtea a precizat că „primul scop legitim care poate fi dedus în mod rezonabil din condiţia votării cu prezentarea paşaportului valabil şi pe care îl semnalează şi Comisia Europeană pentru Democraţie prin Drept (Comisia de la Veneţia) constă în prevenirea fraudării votului, prin recunoaşterea mai facilă a alegătorului în baza unor acte de identitate cu validitatea mai scurtă, datorită fotografiei mai recente a titularului pe care o conţin acestea. Un alt scop legitim care decurge din interpretarea prevederilor legale contestate poate fi identificat în consolidarea legăturilor dintre statul Republica Moldova şi cetăţenii săi, prin încurajarea acestora de a solicita paşaportul statului lor, de a călători şi de a se legitima cu el în străinătate, precum şi în nevoia de a nu-i stimula pe cetăţeni să utilizeze acte expirate. Solicitarea şi utilizarea acestui act de către cetăţeni pot reprezenta forme ale devotamentului faţă de ţară, în sensul articolului 56 din Constituţie. Statul a ales să cultive aceste legături prin condiţionarea exercitării dreptului la vot peste hotarele ţării de prezentarea unui paşaport valabil. Aceste legături nu trebuie privite doar prin prisma unei legături formale”. Respectiv, conform raționamentelor reiterate supra, votarea în baza unui pașaport valabil contribuie la prevenirea fraudării votului, prin „recunoașterea mai facilă a alegătorului în baza unor acte de identitate cu validitate mai scurtă, datorită fotografiei mai recente a titularului pe care o conțin acestea”, au mai punctat experții CNA.

Expertiza CNA concluzionează că proiectul conține factori și riscuri de corupție generați de caracterul lacunar al prevederilor, iar pentru aplicarea eficientă a normelor propuse prin proiect este necesară revizuirea și excluderea unor norme potențial coruptibile. 

Mariana Colun
18/06/2020




Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.

Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.



Follow us on Telegram

Comentarii