Expert: „Restricții aplicabile cu biciul și fără o strategie de comunicare pusă la punct va aduce doar pierderi de timp, bani și chiar vieți omenești”

Revenirea la restricții este necesară, iar de această dată, trebuie să punem un accent mai mare pe conformare voluntară, susține directorul executiv al Centrului Expert-Grup, Adrian Lupușor, care a venit cu recomandări pentru autorități în sensul promovării și minimizării costurilor unei asemenea strategii.

Foto: UNIMEDIA

„Creșterea numărului de infectări Covid-19 din ultimele zile confirmă cel puțin 2 lucruri: 1) măsurile restrictive în perioada stării de urgență, deși dureroase, au avut un anumit efect; 2) relaxarea restricțiilor a fost totuși prematură, în condițiile unei nepăsări aproape suicidale din partea moldovenilor. Acum este absolut clar: trebuie să revenim la restricții! Însă, de această dată, este necesar un accent mai mare pe conformare voluntară (practicile de penalizare cu amenzi astronomice sunt sortite eșecului, având în vedere veniturile, dar și neîncrederea cronică a populației în instituții).”, a scris expertul.

În baza experimentelor economice în domeniul moralității fiscale, directorul Expert-Grup concluzionează că această conformare voluntară poate fi promovată prin:

1) mesajele pozitive (ex: informarea populației despre experiența țărilor unde purtarea măștilor și autoizolarea a avut efecte scontate; promovarea conceptului că purtarea măștii și lucrul de acasă este o dovadă de responsabilitate - aici este crucial rolul liderilor de opinie și a politicienilor care trebuie să promoveze aceste noi deprinderi de viață); în același timp, mesajele negative (ex: „majoritatea nu respecta restricțiile sau nu poartă măști” poate determina și mai mulți oameni să nu se conformeze (practicile negative sunt contagioase);

2) minimizarea costurilor de conformare (ex: măști și dezinfectant gratis la intrarea în toate încăperile sau piețe, iar statul trebuie să acopere aceste cheltuieli ale agenților economici; suplimentar, avem nevoie de injecții financiare masive în sectorul privat). În general, este nevoie de o comunicare activă și pozitivă cu populația, prin implicarea tuturor pârghiilor administrative posibile (ex: servicii publice, întreprinderi de stat, sistem educational, sistem de protecție sociala, mass media etc) în vederea conformării voluntare.

„Restricții aplicabile cu biciul și fără o strategie de comunicare bine pusă la punct va aduce doar pierderi de timp, bani și chiar vieți omenești.”, a punctat Adrian Lupușor.

Menționăm că regimul stării de urgență a încetat în Republica Moldova la data de 15 mai 2020, iar de atunci autoritățile au relaxat treptat o parte din restricții.

La data de 15 mai 2020, Comisia Extraordinară Sănătate Publică a instituit stare de urgență în sănătate începând de mâine și până pe 30 iunie.

Totuși, ultimele date prezentate de Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, arată o creștere a numărului de cazuri de infectare. În ultimele două zile, marți și miercuri, în țară au fost confirmate 188 și, respectiv, 247 de cazuri de infectare cu noul coronavirus.


Pub