În raport, CNA recomandă Guvernului să anuleze contractul de concesiune a Aeroportului, dar şi taxa de modernizare, de 9 euro per pasager, la plecare, care în viziunea centrului ar fi percepută ilegal odată cu stingerea obligaţiunilor din contractele de creditare între AIC, BERD şi BEI.

Totodată, Ministrul Justiţiei recomandă solicitarea asistenţei unei companii de consultanţă „care să evalueze riscurile aferente iniţierii de către Avia Invest a unui eventual litigiu în instanţa de arbitraj internaţional”, ţinând cont de faptul că contractul de concesiune prevede dreptul părţilor de a cere compensaţii sau despăgubiri pentru situaţii de reziliere.

Precizăm că un grup de lucru a iniţiat deja analiza acestor rapoarte, iar peste patru săptămâni Guvernul urmează să decidă dacă anulează contractul de concesiune a Aeroportului Internaţional Chişinău. 

Aeroportul Internaţional Chişinău a fost dat în concesiune la sfârşitul lui 2013, pentru o perioadă de 49 de ani, companiei ruse "UK Komaks", care este administrată de Konstantin Basiuk, fost ofiţer KGB. Firma aparţine, însă, fraţilor miliardari Bajaev din Daghestan, care, potrivit presei, l-ar fi susţinut financiar pe Vladimir Putin în campania electorală din 2004. UK Komaks a câştigat concursul de concesionare a Aeroportului Internaţional Chişinău după ce din cursă s-au retras cinci investitori importanţi din Europa, astfel încât la licitaţie au participat doar două companii, ambele din Federaţia Rusă.

După tranzacţie, s-a anunţat că milionarul Ilan Shor se numără printre membrii consiliului de administrare al Aeroportului Internaţional Chişinău, iar experţii au comentat atunci că această numire arată pe cine anume au favorizat autorităţile atunci când au dat aeroportul în concesiune pentru 49 de ani în cadrul unui concurs închis.

Varianta în limba engleză o puteţi accesa aici.