Linkuri accesibilitate

Deși susține că și-a plătit datoriile, compania Avia Invest rămâne în insolvență și e anchetată de Procuratură


Compania Avia Invest, care a luat în concesiune aeroportul internațional Chișinău, a anunțat că și-a plătit datoriile la stat, lipsind autoritățile de unul din argumentele pentru rezilierea contractului de concesiune.

Ultima dată, argumentul a fost folosit săptămâna trecută de președintele Igor Dodon, care a promis din nou că aeroportul concesionat în 2013 pe 50 de ani va fi readus sub controlul statului. Ce schimbă anunțul de miercuri?

Link direct

Compania Avia Invest spune că din moment ce a achitat datoria de peste 22 de milioane de lei Autorităţii Aviatice Civile nu ar mai exista motive să fie declarată insolvabilă, aşa cum a cerut luni Guvernul. Avocatul companiei Avia Invest Victor Panţîru a spus miercuri la o conferinţă de presă că datoriile au fost achitate în pofida blocării conturilor bancare de către un organ de anchetă. Avocatul consideră că procedura de insolvenţă demarată de Guvern nu are temei. Un acord de împrumut al companiei în valoare de 170 milioane de euro, bani ce urmează a fi direcționați pentru onorarea angajamentelor investiționale, inclusiv pentru construirea unui nou terminal de pasageri şi a unei noi piste de decolare, rămâne în continuare blocat.

Toate eforturile statului sunt pentru a bloca activitatea SRL Avia Invest

„Sperăm totuşi că autorităţile o să-şi facă treaba legal, corect şi onest şi o să deblocheze aceşti bani. Dar din ce se prezintă până acum nu putem decât să facem decât o singură concluzie că toate eforturile statului sunt pentru a bloca activitatea SRL Avia Invest cu un singur scop, cel de a prelua aeroportul şi de a lăsa investitorul cu investiţiile în aer.” Reprezentanţii Avia Invest susţin că autorităţile moldovene, în special președintele Igor Dodon, fac presiuni „enorme” asupra companiei, invocând pretinse încălcări cuprinse în contractul de concesionare. Avocatul Panțîru a spus că Avia Invest s-a adresat arbitrajului internațional și că statul R. Moldova riscă să piardă aproape un miliard de euro.

Premierul Ion Chicu a anunţat tot miercuri că Avia Invest ar mai datora alte 10 milioane de lei statului din taxe şi impozite neplătite. Iar ministrul justiţiei Fadei Nagacevschi a reproşat companiei Avia Invest că ar avea şi alte datorii acumulate inexplicabil din moment ce percepea o taxă de 9 euro de la fiecare pasager. Pretențiile statului nu se opresc doar la aceste datorii, ne-a spus consilierul premierului în domeniul transporturilor Oleg Tofilat:

„Există întrebări serioase pe care le avem faţă de concesionar vizavi de respectarea obligațiunilor investiționale şi nu numai din contract.”

Oleg Tofilat spune că, bunăoară, Avia Invest urma să demareze construcţia unui nou terminal încă la finele anului 2018, dar abia în 2020 a prezentat nici măcar proiectul, ci doar o schiţă a acestuia.

Oleg Tofilat
Oleg Tofilat

Oleg Tofilat mai afirmă că demararea procedurii de insolvenţă a companiei a fost doar una din modalități, dar nu cea principală, prin care se încearcă rezilierea contractului de concesiune şi reîntoarcere Aeroportului Internaţional Chişinău în proprietatea statului. Mai există două motive de reziliere a contractului şi anume încălcările admise la semnarea acordului şi nerespectarea de către Avia Invest a angajamentelor investiţionale.

Urmare a unui control făcut în ianuarie de Agenția Proprietății Publice s-a stabilit că Avia Invest a investit în aeroport numai 94 din cele 160 de milioane de lei promiși până la sfârșitul anului 2019. Mai mult de jumătate din banii investiți provin nu din sursele firmei concesionare, ci din fonduri acumulate din taxă aeroportuară percepută de la pasageri. Iar Curtea de Conturi constata la finele lunii ianuarie, în baza unui audit, că autoritățile responsabile de procesul de concesionare nu au acționat în interesul public.

O comisie parlamentară de anchetă care a investigat toamna trecută concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău a ajuns la concluzia că procedurile au fost viciate şi a cerut încă atunci autorităţilor să anuleze controversata concesionare și să tragă la răspundere oficialii care au monitorizat această tranzacţie.

Președintele acelei comisii deputatul Igor Munteanu a anunţat miercuri că a obţinut un răspuns din partea procuraturii, în care se spune că pe cazul concesionarii Aeroportului sunt instrumentate mai multe cauze penale și că au fost recunoscute 6 persoane publice și cu funcție de demnitate publică în calitate de învinuiți.

Previous Next

XS
SM
MD
LG