Opinia IPRE la solicitarea CC privind constituționalitatea Acordului de credit cu Federația Rusă: Ce a constatat Institutul pentru Politici și Reforme Europene

Institutului pentru Politici și Reforme Europene (IPRE) a emis o Opinie privind sesizările 56a/2020 și 57a/2020 depuse la Curtea Constituțională și examinate astăzi, legate de constituționalitatea Acordului de credit dintre Republica Moldova și Federația Rusă.

Foto: UNIMEDIA

Principalele constatări ale IPRE sunt următoarele:

a) Prevederea Acordului ce ține de modul de formare și de achitare a datoriei (art. 7 p.2 din Acord) nu corespunde cerințelor de protecție a intereselor naționale stabilite în art. 126 din Constituție, nu este echitabilă întrucât permite formarea datoriei prin calcularea dobânzilor din dobânzi și conține termeni ambigui, ce pot conduce la atribuirea la datoria publică a Republicii Moldova a datoriilor private, formate de întreprinderi înregistrate în Republica Moldova prin împrumuturi contractate de la băncile comerciale din Federația Rusă;

b) Prevederea Acordului ce ține de modul de utilizare a fondurilor împrumutate (articolul 3 p. 3 din Acord) nu corespunde scopului pentru care este oferit împrumutul (articolul 1 din Acord), afectând din suveranitatea Republicii Moldova;

c) Ratificarea Acordului va conduce la periclitarea integrității sistemului de drept al Republicii Moldova;

d) Nu a fost respectată transparența în procesul decizional la elaborarea și adoptarea Legii nr. 57/2020 de ratificare a Acordului, ce este esențială, în baza jurisprudenței Curții Constituționale, pentru asigurarea Statului de Drept;

e) Nu a fost utilizat instrumentul de rezervă la Acord, care este unica posibilitate de excludere a aplicării anumitor prevederi din Acord pentru Republica Moldova, în schimb fiind adoptate modificări la Legea de ratificare, care nu au efect juridic la nivel internațional;

f) Prevederile finale ale Acordului ce țin de sintagma „limba moldovenească” nu au luat în calcul interpretările Înaltei Curți a prevederilor articolului 13 alin. (1) din Constituție, în sensul Hotărârii Curții Constituționale nr.36/2013 cu privire la interpretarea articolului 13 din Constituție și a Declarației de Independență, care face corp comun cu Constituția, și care constată că limba de stat a Republicii Moldova este limba română.

Amintim că astăzi CC examinează sesizările anterioare ale IPRE privind acordul de împrumut dintre Federația Rusă și Republica Moldova.

La 23 aprilie Curtea Constituțională a suspendat acțiunea, inclusiv procedura de intrare în vigoare, a Legii nr. 57 din 23 aprilie 2020 pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul Federației Ruse și Guvernul Republicii Moldova privind contractarea împrumutului de 200 de milioane de euro, după ce judecătorii Curţii Constituţionale l-au destituit pe președintele CC Vladimir Țurcan și au ales-o în această funcție pe magistrata Domnica Manole.

Opoziția a criticat unele prevederi ale documentului, care nu ar fi clare și ar „atenta la securitatea economică a țării”, iar parlamentarul din Grupul Pro Moldova Sergiu Sîrbu a depus o sesizare la Curtea Constituțională.

În același timp, președintele țării, Igor Dodon a declarat aseară la emisiunea „Acces Direct” de la NTV, că nu exclude că în în spatele mișcărilor de la Curtea Constituțională ar putea sta anumite interese politice.

Tototdată, PSRM a lansat un comunicat, prin care acuză Grupul pro-Moldova, condus de Andrian Candu și pe Partidul Șor de încercare de preluare a controlului asupra Curții Constituționale.


Pub