(foto) Povestea dulce a Lizei Mămăligă continuă la Iași. Tânăra a deschis o fabrică și produce batonașe cu miere

BeFunky-collage (10)

Acasă, la Todirești, se dedica complet afacerii dulci cu miere „Dulce plai”, despre care #diez v-a povestit anterior, atunci când am mers la Liza Mămăligă acasă. Acum, afacerea capătă o nouă amploare pentru Liza, de când a deschis la Iași o linie de producere a batoanelor nutritive cu miere şi seminţe. „Batonash” se vinde deja în băcăniile din România, dar și online. Liza ne-a povestit mai multe despre noile provocări ale afacerii.

Cum au ajuns batoanele cu miere la Iași

Liza ne-a povestit că, fiind în Moldova, permanent încercau produse noi care aveau la bază ingrediente apicole, în special mierea, pentru că poate fi folosită în mii de feluri, atât în produse alimentare, tratamente naturiste cât și în produse de îngrijire a pielii sau cosmetice. După toate încercările, au luat decizia să aleagă un produs care are valoare mare pentru consumator și care cred ei că are potențial să le ducă afacerea la un alt nivel. „Dulce Plai, afacerea din Moldova, este sustenabilă, ne oferă un venit decent, dar nu destul de mare pentru a face investiții mai mari. Și noi credem că este la nivelul la care nu prea mai aveam spațiu de creștere pe modelul adoptat, de afacere mică, artizanală, crescută organic cu investiții minime și fără riscuri mari asumate.  În aceste circumstanțe și cu visuri mari care au nevoie de bani pentru a fi realizate, am zis că e momentul pentru o nouă provocare. Am mizat totul pe Batonash și am plecat la Iași.”

Ce este Batonash

La baza brandului Batonash se află batoanele nutritive cu miere și semințe. Acestea sunt produse acum la o mică fabrică deschisă la Iași și sunt vândute în mai multe magazine din România. Deși la început producea doar batoane cu nuci şi prune ori migdale şi cocos, ulterior au diversificat rețetele și au început să facă şi cu alune de pădure şi căpşuni, alune de pădure şi cacao, migdale şi portocale, arahide şi cacao, unt de arahide. Pe lângă aceste ingrediente, toate batoanele conţin seminţe, fulgi de ovăz, fructe uscate şi miere.

„La Iași producem doar batonașe, pentru că avem spațiu mic și încă resurse limitate, dar când ne vom muta într-un spațiu mai mare vom diversifica gama de produse”, povestește Liza.

O afacere în România

„Încă obișnuiesc să descriu piața din România prin comparație cu cea din Moldova. În România trebuie să depui mai mare efort pentru a câștiga încrederea consumatorului și a-l face să încerce produsul și să renunțe la ceva cu care era obișnuit, iar în Moldova oamenii sunt mai deschiși către produsele noi. În România se dezvoltă treptat cultura consumului de produse naturale, locale și sănătoase, iar în Moldova, fiind piața mult mai mică, această cultură s-a dezvoltat mai rapid. Pe de altă parte, în Romania se practică mult sportul, drumețiile și produsele gen batoane proteice sunt mult mai populare, ceea ce înseamnă pentru noi că avem competiție serioasă pe segmentul nostru de activitate, dar și acces la un număr mai mare de potențiali clienți”, spune Liza.

O altă diferență este prețul produselor, povestește tânăra. „În România prețurile sunt mai mari,  pentru că salariile sunt decente și sunt oficiale, pentru că se emite factură și/sau bon la orice tranzacție, cu alte cuvinte, se plătesc multe taxe, ceea ce influențează desigur prețul final.”

Tânăra spune că a ales România atât din motive personale, dar mai ales de business. „România ne-a oferit circa 35 % din necesarul de bani pentru a investi, spațiu foarte ieftin de închiriat în cadrul Incubatorului de Afaceri Tehnopolis, dar mai ales o piață de desfacere mare, inclusiv alte țări ale Uniunii Europene. La toate acestea sigur că a mai contat situația politică și suportul statului pentru IMM-uri. Nu pot nega că ne-a fost frică să ne asumăm acest risc în Moldova, având în continuare o guvernare în care nu avem încredere deloc și care nu ne motivează să vrem să mai plătim taxe.”

Echipa de producere din România este formată doar din două persoane, iar pentru alte domenii folosesc serviciile externe ale altor companii.

În weekend se află în Moldova, iar pe parcursul săptămânii – în România

„Am redus activitatea din Moldova, acum doar îngrijim albinele. Producem la Ungheni miere și alte produse apicole și livrăm o dată sau de două ori pe lună în Chișinău. De obicei, în perioada caldă, vineri, sâmbătă și duminică suntem în Moldova, iar de luni până joi în România. S-ar părea că nu avem zile libere deloc, dar pentru noi îngrijirea albinelor este o pasiune, o plăcere de a fi în natură și, de fapt, ne ajută să ne deconectăm de la treburi mai stresante legate de administrarea afacerii.”

Faptul că multe servicii acum sunt digitalizate în Moldova și România îi ajută să economisească bani și timp și, cel mai probabil, în viitor vor putea opera și mai rapid. Pe de altă parte, întâmpină obstacole birocratice care dor: „Procedurile vamale dintre Moldova și România ne împiedică să aducem mai simplu batoanele și în Moldova și să luăm materie primă moldovenească în România, nu avem servicii de roaming mai ieftine între cele două țări, condițiile de angajare a moldovenilor în România sunt destul de dificile și costisitoare.”

Batonash este un produs bun și valoros pentru ambele piețe, dar acum, producerea este concentrată pe România și pe servirea clienților fideli din Moldova. „Ne dorim să replicăm făbricuța de la Iași și la Ungheni, dar încă nu este contextul favorabil pentru o investiție, din păcate.”

Reacțiile consumatorilor din România sunt pozitive, produsul fiind apreciat ca fiind inovativ și, mai ales, benefic pentru consumatori. „Numărul de clienți crește odată cu numărul de magazine în care plasăm produsele, vânzările încă nu sunt la nivelul în care să acoperim costurile, dar trendul este îmbucurător. Am lansat produsul de curând și trebuie să îl facem cât mai cunoscut și accesibil pentru consumatori. Ne bucură faptul că acum suntem contactați de administratori de magazine care au auzit de Batonash și le-ar plăcea să se vândă și la ei.”

Activitatea pe timp de pandemie

Liza spune că pandemia i-a afectat mult.

„În România, urma să plasăm batonașele în mai multe orașe, dar magazinele acum sunt cu program redus, vânzările au scăzut și sunt reticente la produse noi, în schimb am crescut prezența noastră online.

Faptul că trebuie să stăm 14 zile în carantină de fiecare dată când venim în Moldova sau în România ne blochează activitatea, nu ne putem face în pace lucrul la albine în Moldova, iar în România nu putem face livrările.

Apoi, criza economică de după pandemie ne va afecta cu siguranță, dar vom vedea în ce fel și în ce măsură.”

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Autoare:Alina Gîrneț
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente