Exportul de mărfuri din Moldova în UE - în creștere de la începutul anului, exportul în CSI - în scădere

Exporturile de mărfuri realizate în luna februarie 2020 s-au cifrat la 245,4 milioane de dolari, în creștere față de luna precedentă, dar și comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Totodată, Moldova a exportat mai mult în țările UE la începutul acestui an, în timp ce exporturile în statele CSI au scăzut. Datele ay fost prezentate de Biroul Național de Statistică.

Foto: breakingnews.md

Potrivit datelor BNS, exporturile de mărfuri realizate în luna februarie 2020 s-au cifrat la 245,4 milioane de dolari, cu 11,8% mai mult față de luna precedentă și cu 1,6% - comparativ cu luna februarie 2019.

În ianuarie-februarie 2020, exporturile de mărfuri au totalizat 464,8 milioane de dolari, volum inferior celui realizat în perioada corespunzătoare din anul 2019 cu 2,3%.

Exporturile de mărfuri autohtone au constituit 358,2 milioane de dolari (77,1% din total exporturi), fiind în creștere cu 6,8% față de ianuarie-februarie 2019 și contribuind la majorarea pe total exporturi cu 4,8%.

Reexporturile de mărfuri străine au însumat 106,6 milioane de dolari (22,9% din total exporturi), sau cu 24,0% mai puțin comparativ cu ianuarie-februarie 2019. Reexporturile de mărfuri după prelucrare (îmbrăcăminte, încălțăminte și părți de încălțăminte, seturi de fișe pentru bujiile de aprindere și alte seturi utilizate în mijloacele de transport, cabluri coaxiale, conductoare și transformatoare electrice, genți, articole de buzunar din piele și din materiale textile, nuci decojite, scaune, părți de scaune, jucării, volane, coloane și cutii de direcție pentru autovehicule) au deținut 17,4% în totalul de exporturi, iar reexporturile clasice de mărfuri, care nu au suferit transformări esențiale (medicamente, țigarete care conțin tutun, distilate de vin sau de tescovină de struguri, whisky, gin, votcă, lichioruri, bere, motorină, țesături și materiale tricotate sau croșetate, uleiuri esențiale, preparate pentru toaleta, produse pentru înfrumusețare, articole de transport sau de ambalare din materiale plastice și din lemn, autoturisme, mobilier) - 5,5%.

Totodată, exporturile de mărfuri destinate țărilor Uniunii Europene (UE–28) au însumat 318,4 milioane de dolari (cu 3,8% mai mult față de ianuarie-februarie 2019), deținând o cotă de 68,5% în totalul exporturilor (64,5% - în ianuarie-februarie 2019).

Țările CSI au fost prezente în exporturile Moldovei cu o pondere de 12,9% (în ianuarie-februarie 2019 – 13,6%), ce corespunde unei valori de 59,9 de milioane de dolari. Exporturile de mărfuri către aceste țări s-au micșorat cu 7,5%, comparativ cu ianuarie-februarie 2019.

Astfel, în ianuarie-februarie 2020 sua micșorat exporturile către Turcia (-29,7%), Italia (-22,6%), România (-4,7%), Federația Rusă (-11,7%), Belarus (-24,6%), Afganistan (-97,3%), Siria (-93,0%), Canada (-61,7%), Olanda (-17,6%), Cipru (-22,2%), Serbia (-45,9%), Indonezia (-27,0%), Belgia (-31,3%), Irak (-30,1%), Letonia (-45,3%), Austria (-9,1%), Maroc (-56,2%), China (-15,5%), Lituania (-22,1%), Brazilia (-62,2%), Swaziland (-63,8%), Emiratele Arabe Unite (-55,9%), Myanmar (-24,0%), Pakistan (-74,9%).

În același timp, s-au majorat exporturile în Republica Cehă (de 2,0 ori), Portugalia (de 230,4 ori), Bulgaria (de 1,7 ori), Germania (+9,6%), Polonia (+20,6%), Spania (+46,5%), Liban (de 11,8 ori), Elveția (+15,0%), Ungaria (de 3,1 ori), Grecia (+30,0%), Franța (+23,9%), Kazahstan (de 3,0 ori), Ucraina (+11,8%), Georgia (+43,1%), Iordania (de 32,5 ori), Estonia (de 2,5 ori), Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord (+8,1%), Malaysia (de 1,5 ori), Taiwan, provincie a Chinei (de 27,9 ori), Filipine (de 8,8 ori), Slovacia (+20,3%), Australia (de 23,3 ori), Statele Unite ale Americii (+6,2%), Singapore (de 137,9 ori), Azerbaidjan (+46,0%), Arabia Saudită (+26,9%), Uzbekistan (+28,1%).


Pub