Curtea Constituțională argumentează decizia privind legea anticriză a Guvernului Chicu: O încălcare de procedură

Curtea Constituțională a prezentat argumentele care au stat la baza declarării neconstituționalității întregii legi anticriză asumate de Guvernul Chicu, dând curs solicitărilor deputaților semnatari, care au invocat faptul că la angajarea răspunderii Guvernului asupra Legii nu au fost respectate procedurile constituționale.

Foto: UNIMEDIA

„Cu privire la contestarea parțială a Legii nr. 56 din 2 aprilie 2020, Curtea a reținut că argumentele autorilor sesizărilor se referă la încălcarea procedurii de angajare a răspunderii Guvernului asupra Legii în discuție. Aceste argumentele sunt valabile nu doar pentru prevederile contestate, ci și pentru întreaga Lege nr. 56 din 2 aprilie 2020, deoarece o pretinsă încălcare a procedurii de angajare a răspunderii Guvernului produce efecte asupra întregii Legi. Prin urmare, Curtea a considerat necesar să examineze constituționalitatea Legii nr. 56 din 2 aprilie 2020 în întregime”, se arată în comunicatul CC.

Înalta Curte amintește că legea a fost considerată adoptată de către Parlament chiar dacă ședința plenară a Parlamentului din 2 aprilie 2020 a eșuat. „În speță, neîntrunirea cvorumului necesar constituie o tentativă eșuată a angajării răspunderii Guvernului asupra unui proiect de lege în fața Parlamentului”.

Constituția nu stabilește nicio excepție de la obligativitatea prezentării angajării răspunderii asupra unui proiect de lege în şedinţa plenară, se menționează în comunicat. „Desfășurarea ședinței plenare este obligatorie și în cazul în care Parlamentul nu se află în sesiune ordinară, iar prezentarea proiectului de lege este obligatorie și în situația în care este declarată starea de urgență.”

De asemenea, Curtea a reținut că prin faptul că ședința plenară nu s-a desfășurat și prin faptul că Guvernului nu i-a fost acordată posibilitatea de a prezenta proiectul de lege în fața Parlamentului, legislativul a făcut imposibilă depunerea moțiunii de cenzură în cadrul unei asemenea proceduri excepționale. Prin acest fapt, Parlamentul a făcut imposibil controlul parlamentar asupra procedurii angajării răspunderii. Curtea a menționat că posibilitatea înaintării moțiunii de cenzură reprezintă instrumentul principal de exercitare a controlului parlamentar în contextul angajării răspunderii Guvernului, de la care Parlamentul nu poate renunța prin neacordarea posibilității Guvernului de a-și angaja răspunderea în ședință plenară.

„Acceptarea ideii potrivit căreia Guvernul îşi poate angaja răspunderea asupra unui proiect de lege în mod discreţionar, oricând şi în orice condiţii, ar echivala cu transformarea acestei autorităţi într-o autoritate publică legiuitoare, concurentă cu Parlamentul”, notează CC.

Prin urmare, Curtea a reținut că Legea nr. 56 din 2 aprilie 2020 privind instituirea unor măsuri de susţinere a cetăţenilor şi a activităţii de întreprinzător în perioada stării de urgenţă şi modificarea unor acte normative a fost adoptată cu încălcarea procedurilor constituționale și contravine articolelor 6 și 1061 din Constituție.

Curtea Constituțională a decis în ședința din 13 aprilie 2020 că Legea privind „instituirea unor măsuri de susținere a cetățenilor și a activității de întreprinzător în perioada stării de urgență și modificarea unor acte normative”, este neconstituțională. Magistrații Curții au argumentat că legea a fost adoptată cu încălcarea procedurii constituționale de angajare a răspunderii de către Guvern. Asta după ce ședința plenară a Legislativului, în care premierul Ion Chicu urmă să prezinte pachetul de legi asumate, nu a mai avut loc din lipsă de cvorum.

Din sală au lipsit deputații coaliției de guvernare, care au motivat că „atât timp cât susțin legea asumată de către Guvern nu era necesitatea prezentării verbale a acesteia în Legislativ”. Înalta Curte a decis altfel, în urma mai multor sesizări depuse de către deputații Sergiu Litvinenco, Veronica Roșca, Andrian Candu, Serghei Sîrbu, Dinu Plîngău și Alexandr Oleinic.


Pub