‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
sâmbătă, 27 aprilie, 2024
6.6 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageArticoleSchimbările ce vor avea loc pe piața produselor agroalimentare. Ce tipuri de mărfuri vor...

Schimbările ce vor avea loc pe piața produselor agroalimentare. Ce tipuri de mărfuri vor fi solicitate

‹ adv ›

Comentarii

‹ adv ›

Criza generată de noul virus COVID-19 involuntar va afecta, sau în mai multe țări deja afectează, dezvoltarea economiei și în mod prioritar, afacerile. Mai mulți experți sunt de părerea că situația de criză va fi un moment oportun pentru selectarea celor mai puternice business-uri, dar totodată și lansarea noilor modele de afaceri.

Contactată de Agrobiznes, Tatiana Burca, specialist marketing în cadrul Proiectului Agricultura Performantă în Moldova, a menționat că criza în care ne-am pomenit este o posibilitate de a lansa rapid tot ce este nou și inovativ.

„Opinia mea subiectivă este că modelele de business care funcționau până acum deja sunt învechite, iar pentru modelele noi încă nu este loc. Astfel, criza în care ne-am pomenit este o posibilitate de a lansa rapid noi modele de afaceri. Totodată, criză vine să evidențieze problemele cu care se confruntau companiile, respectiv acestea se resimt cu mult mai puternic decât până la criză. Pe de altă parte, acestea vor aduce cu sine și un șir de alte dificultăți, mai ales pentru companiile care dezvoltau un business mai puțin corect. Dacă întreprinderile aveau probleme cu investițiile, banii cash, în momentul dat, toate acestea pot duce la falimentarea lor. Pentru companiile care aveau un business corect și se dezvoltau corect criza le va oferi multe oportunități”.

Specialistul APM a identificat trei tendințe care vor influența dezvoltarea pieței cu produse agroalimentare și vor schimba preferințele consumatorilor.

„În primul rând cred că, comportamentul și alegerea tipurilor de produse se vor schimba. Criza mondială va afecta consumatorii, aceștia vor avea mai puține venituri, respectiv va scădea puterea de cumpărare, iar aceasta va duce la scăderea cererii față de produsele scumpe cum ar fi pomușoarele, fructele și legumele de import. La moment, consumatorii nu sunt gata să cheltuie foarte mult și aleg mai puține produse perisabile. În condițiile de carantină, oamenii se aprovizionează pentru 1-2 săptămâni, respectiv pomușoarele sau produsele perisabile nu mai sunt la fel de cumpărate. Oamenii își doresc fructe și legume pe care să le poată păstra o perioadă cât mai lungă de timp. Cel mai probabil că, atunci când va fi anulată carantina produsele perisabile își vor recupera poziția, dar totuși cunsumatorii vor alege produse conduși de memoria psihologică, respectiv vor cumpăra produsele care pot fi păstrate mai mult timp. În același timp, produsele de primă necesitate sunt într-un trend crescător și cel mai probabil, această tendință se va păstra pentru că oamenii au început mai mult să gătească acasă, nu se mai alimentează prin cafenele și restaurante. Totodată, consumatorii sunt tentați să procure produse ambalate, nu acceptă ca produsele pe care le cumpără să fie atinse și de alți oameni. Desigur, că totul este superficial, pentru că indiferent de cum au cumpărat un produs, înainte de al consuma el trebuie spălat. Respectiv, cererea la produsele ambalate va crește, dar totul se limitează la posibilitățile producătorilor de a împacheta anumite produse, deoarece ambalarea necesită mai mult timp, mai multe cheltuieli. Chiar și înainte de criză producția ambalată era solicitată, dar în cantități mai mici, cea mai mare parte de produse se vindeau la cântar. Chiar dacă produsele ambalate vor fi din ce în ce mai solicitate, producătorii nu vor putea să se adapteze noilor condiții peste noapte, nu vor putea să instaleze utilajele. Dar în același timp, dacă cererea față de produsele perisabile în stare proaspătă va scădea, fabricile de prelucrare vor avea mai multă materie primă. Fermeirii, însă vor avea pierderi, deoarece prețul de vânzare a produselor la fabricile de prelucrare este unul mic”.

O altă latură a pieței se referă la digitalizarea sectorului, care, în ultima perioadă, este în creștere, inclusiv în Republica Moldova. Succesul producătorilor va depinde, în mare parte, de aptitudinile lor de adaptare la noile condiții.

„Din cauza crizei și carantinei, mai multe companii au fost nevoite să treacă toată comunicarea pe online, probabil aceasta va influența și atitudinea fermierilor de la noi și ei, la rândul lor, vor merge pe varianta de digitalizare, pentru că producătorii autohtoni nu prea utilizează resursele online. Totodată, foarte multe promoții vor fi realizate în mediul virtual, din cauza că mai multe expoziții, evenimente de profil au fost anulate, dar companiile au nevoie oricum să-și promoveze produsele și atunci campaniile de marketing se vor desfășura pe online. Cred că țările care vor fi cele mai active și se vor adapta rapid la noile condiții vor avea de câștigat. Moldova are toate resursele necesare pentru a trece la digitalizare, dacă vom utiliza această șansă, vom avea multe de câștigat, totodată cred că vom depăși mult mai ușor situația de criză. În ceea ce ține de comercializarea produselor pe online, cred că pentru fermierii de la noi va fi destul de complicat să se ocupe fiecare în parte cu vânzarea, sau să-și deschide magazine online, deoarece producătorii sunt obișnuiți să vândă mai mult angro. Pe online este mult mai complicat și necesită mult mai mult timp, dar și se vând cantități mai mici de produse cu livrare. Este o opțiune mai puțin bună pentru fermieri, dar aceasta va impulsiona crearea noilor modele de business pe partea de vânzări online. Presupun că, vor apărea foarte multe magazine online, iar cumpărătorii care încearcă la moment să facă cumpărături online vor continua această tradiție și după perioada de carantină”.

Mecanizarea muncii este o altă tendință care se va dezvolta în viitorul apropiat, susține Tatiana Burca.

„Foarte multe țări s-au ciocnit cu lipsa brațelor de muncă. În Republica Moldova această problemă persistă de mai mult timp, dar Germania de exemplu, acum este în impas din cauza că nu mai are muncitori sezonieri la lucrările în câmp. Și ei inventează diferite programe ca să depășească această situație, dar problema aceasta va fi și în continuare, nu avem o siguranță când aceasta va dispărea. Iată de ce, această criză trebuie să motiveze automatizarea muncii. Cred că, din ce în ce tot mai multe procese vor fi automatizate. După cum spun japonezii: „Oamenii sunt cea mai nesigură piesă”, a remarcat specialistul în marketing.

În același context, Viorel Chivriga, directorul de programe IDIS Viitorul, a specificat că, în anul curent chletuielile necesare pentru consumul alimentar vor fi în creștere atât pentru mediul rural, cât și pentru cel urban.

FOTO: ape.md

„Cred că vor fi unele devieri legate de cheltuielile medii de consum, dar vor fi total diferite pentru mediul urban și cel rural. În primul rând, chletuielile necesare pentru consumul alimentar vor fi în creștere atât pentru mediul rural, cât și pentru cel urban. Dar aceasta nu va fi influențată nemijlocit de pandemie, dar și  de situația de pe piață care va fi în a doua parte a anului, mai ales  pe piața produselor agroalimentare. Vor scădea cheltuielile pentru întreținerea locuințelor, procurarea îmbrăcămintei și încălțămintei, dotarea locuinței, comunicații, plecarea la odihnă. Totodată, vor crește cheltuielile legate de sănătate. Țin să remarc că, în anul curent va avea loc o schimbare în ceea ce privește prioritizarea cheltuielilor pentru fiecare familie și se va acorda mai multă atenție sănătății. Probabil, oamenii vor avea mai multă grijă de ceea ce este cel mai important – sănătatea”.

‹ adv ›

Totodată, expertul ne-a explicat că consumatorii nu vor alege produsele în funcție de țara de origine, vor cumpăra marfa care o să aibă cel mai accesibil preț.

„Consumatorii vor alege produsele în funcție de veniturile pe care le vor avea. Pe de altă parte, vor acorda atenție produselor ambalate și care, din punct de vedere fizic, vor arăta că sunt sigure alimentar. Cred că va fi o schimbare și în ceea ce ține de structura unităților de comerț cu produse alimentare. Magazinele mici probabil vor pierde din siguranța lor. Cei care sunt mai bine pe piață, marele unități comerciale, vor avea de câștigat. Vor exista unele reticențe față de piețele agroalimentare, cred că ele au pierdut foarte mult pe parcursul acestei perioade, dar și vor avea de pierdut și pe viitor, deoarece s-a lovit crunt în intermediarii care comercializează producția de la producători. Aici statul va trebui să intervină și să analizeze modul cum funcționează piețele agroalimentare, cum sunt verificate produsele care sunt comercializate și cum sunt înzestrate unitățile mici de comercializare. Vor exista schimbări de structură referitor la produsele de import. Cred că, vor există șanse pentru producătorii locali, anume să exporte. Mai ales cei care cresc produse în sere: legume, verdețuri, pomușoare, mere. Producătorii de mere care tindeau să exporte vor avea o șansă. Există însă un risc foarte mare legat de condițiile climaterice, dacă seceta o să persiste șansele devin mai mici”.

Vadim Rotaru, șeful departamentului Resurse umane și comunicații cooperatie Metro a spus că cele mai solicitate produse în perioada de criză cu vânzări triple sunt: lămâia, ghimbirul și usturoiul.

„Totodată, au crescut semnificativ cantitățile de legume rădăcinoase vândute: cartofi, ceapă, morcovi cât și fructele de care se găsesc în această perioadă: mere, portocale, banane. În rest, preferințele consumatorilor nu s-au schimbat. Clienții cumpără atât produse ambalate, cât și la ladă. Ceeea ce ține de produsele autohtone, acestea au fost în preferința clienților până la criză și observăm că sunt solicitate la fel și la moment. Dacă vorbim de carne proaspătă, cererea nu s-a schimbat. Politica de achiziții nu se schimbă pe perioada crizei. Prețurile le menținem la nivelul celor de înaintea pandemiei. După criză vom avea aceeași politică de achiziții”.

‹ adv ›

Advertoriale

‹ adv ›
‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›