Cetățenii pot semnala încălcări ale drepturilor omului la un centru de criză, lansat, în contextul COVID-19, de experți independenți

Cornelia Cozonac
08/04/2020
CIJM

Cetățenii ale căror depturi sunt încălcate, în contextul pandemiei  COVID-19, pot semnala abuzurile sau pot obține consultații gratuite și asistență juridică la un centru de criză, lansat de organizația neguvernamentală Institutul pentru Drepturile Omului (IDOM).  Experții independenți din rândul apărătorilor drepturilor omului își propun să răspundă cetățenilor la cazurile de încălcare a drepturilor și să facă recomandările necesare autorităților. Apărătorii vor acorda asistență în mod special funcționarilor din instituțiile de stat, dar și moldovenilor din diasporă. 

Directorul  Institutul pentru Drepturile Omului, Vanu Jereghi, a declarat pentru Anticoruptie.md că centrul a fost creat în regim de urgență pentru că în situația de criză legată de epidemia COVID-19 foarte mulți cetățeni se pomenesc în situații problematice și nu știu ce să facă, unele decizii ale autorităților pot fi abuzive, chiar dacă asigură niște drepturi, restricționează alte drepturi: „Ne-am propus să analizăm deciziile autorităților și să facem un echilibru între acestea și asigurarea drepturilor omului. În cadrul Centrului de criză activează șase experți care acordă consultație și asistență juridică în domenile muncii, sănătății, educației, protecției sociale. Noi vom analiza toate cazurile și vom veni cu propuneri pentru Guvern, ca să eliminăm situațiile în care se încalcă vădit drepturile omului. Vom prelua cele mai grave cazuri și vom merge în instanțele de judecată, inclusiv în cele internaționale, după caz, pentru revendicarea drepturilor”. 

Apărătorii drpturilor omului și-au propus să acorde asistență  funcționarilor, în mod special, medicilor, polițiștilor, vameșilor, cei care sunt în prima linie în lupta cu COVID-19. Ei sunt îndemnați să comunice despre încălcările pe care le cunosc sau să solicite asistență acolo unde au nelămuriri. La fel, Centrul de criză va acorda asistență atât cetățenilor Moldovei, cât și apatrizilor și altor nerezidenți, dar și moldovenilor din diasporă.      

Până acum Centrul de criză al IDOM a recepționat plângeri din partea unor medici din spitalele de psihiatrie, care spun că nu au echipamente de protecție nici pentru ei și nici pentru pacienți. Pacienții din spitalele de psihiatrie nu sunt testați și nici nu sunt transferați în alte instituții medicale dacă li se confirmă infecția cu COVID-19. O parte din sesizări țin de amenzile aplicate, cetățenii au nelămuri, nu știu cum să procedeze și nici unde să se adreseze, pentru a obține explicații. 

Mai multe sesizări au parvenit de la cetățeni din diasporă, legat de obligativitatea cumpărării poliței de asigurare medicală înainte de urcarea la bordul avionului, decizie retrasă între timp de autorități. ”Totuși la intrarea în R.Moldova cetățenii sunt obligați să semneze două declarații pe răspundere proprie. Ei se obligă să stea în carantină 14 zile, dar în același timp sunt obligați să cumpere în 72 de ore polița medicală. Aceste două angajamente sunt contradictorii, dacă îl respecți pe unul, îl încalci pe celălalt. Omul ajuns acasă trebuie să caute bani să meargă la o instituție medicală să procure polița, dar în același timp este obligat să stea în carantină.  În general aceste decizii în raport cu cei din diasporă sunt discriminatorii, ei, care au contribuit cu remintențe la creșterea economiei, acum sunt impuși să-și cumpere polița, deși acemenea presiuni nu se fac față de cei care sunt în Moldova”, spune Vanu Jereghi.       

Experții îndeamnă cetățenii internați în spitale să comunice despre condițiile deplorabile, alte încălcări ale drepturilor, astfel încât să se poată constata care sunt problemele sau situația reală în spitale. „Noi suntem deschiși și pentru cei care stau în aceste instituții. Pandemia se va termina, dar sistemul nu trebuie să dea greș. Atunci când eu plătesc lunar polița de asigurare în sănătate, trebuie să beneficiez de servicii de calitate și de condiții decente și nicidecum inumane”, precizează Vanu Jereghi. 

IDOM încurajează cetățenii, inclusiv funcționarii publici, dar și cei din diasporă, dacă cunosc despre încălcarea drepturilor sau au nelămuriri să solicite ajutorul experților la liniile telefonice + (373) 22 838 408, + (373) 22 838 409; + (373) 799 11 215 și + (373) 794 78 260 sau la adresa de email: [email protected]. Organizația asigură confidențialitatea în cazul în care cei care sesizează cazuri grave sunt în risc de a-și pierde serviciul.

Portalul Anticoruptie.md va ajuta experții din cadrul IDOM să disemineze informația, va relata despre cazurile grave de încălcare a drepturilor omului și va redirecționa către IDOM cazurile grave sesizate pe Harta Corupției a portalului nostru.   

Cornelia Cozonac
08/04/2020




Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.

Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.



Follow us on Telegram

Comentarii