Zeci de nunți amânate din cauza coronavirusului, iar mirii nu-și pot recupera arvuna de la localuri. Ce spun administratorii de restaurante și ce prevede legislația

Mai mulți tineri care urmau să își facă nunta în această primăvară s-au pomenit în situația în care data celui mai important eveniment din viața lor cade în perioada stării de urgență, când restaurantele sunt închise, iar evenimentele cu participarea unui număr mare de oameni - interzise. Așa cum arvuna pentru arenda localului a fost plătită, unii administratori refuză să întoarcă banii tinerilor, propunându-le, în schimb, să aleagă o altă zi pentru eveniment, după încheierea stării de urgență. În alte cazuri, banii sunt restituiți, chiar dacă managerii localurilor spun că situația financiară este una foarte dificilă în acest moment, din cauza sistării totale a activității. Ce prevede legislația în acest sens vedeți mai jos.

Foto: digi24.ro

Mai multe cupluri se plâng, pe rețelele de socializare, că nu-și pot întoarce banii pe care i-au dat restaurantelor în calitate de arvună. O tânără a relatat că a planificat nunta pentru ziua de 16 mai 2020, însă dorește să anuleze evenimentul, așa cum nu este sigură că starea de urgență, care se încheie pe 15 mai, nu va fi prelungită. Administrația localului i-a propus să amâne evenimentul pentru o altă zi, însă tânăra nu este de acord.

„Noi aveam planificată nunta pentru data de 16 mai și am sunat ieri la restaurant să întreb ce facem și mi s-a spus să schimbăm data, dar eu le-am explicat că nu putem, pentru că am copil mic și deja nașii sunt peste hotare și nu o să poată altă dată și am întrebat dacă este posibil să îmi întoarcă. Mi-au zis că niciun restaurant nu întoarce avansul. Am dat 5.000 de lei, avem cecul”, ne-a relatat tânăra.

Mai multe cupluri, în incapacitate de a-și returna banii plătiți ca arvună la restaurante / Sursa:facebook

La fel s-a întâmplat și în cazul altor cupluri, care au rămas și fără bani, dar și în imposibilitatea de a-și realiza visul în ziua stabilită. Alții, însă, au ajuns la un numitor comun cu managerii localurilor și au amânat nunta pentru o altă dată, în toamnă-iarnă sau chiar pentru anul viitor.

Majoritatea restaurantelor - în incapacitate de a returna arvuna

Am contactat administratorii mai multor restaurante, pentru a afla și poziția lor vizavi de situația creată.

Managerul unui local din capitală ne-a spus că deocamdată, nimeni dintre cei care au rezervat localul pentru nunți nu s-a adresat cu solicitarea de a-i fi restituiți banii pentru arvună. Toți au fost de acord să schimbe data evenimentului și să îl reprogrameze pentru toamnă, așa cum nu se știe, deocamdată, dacă starea de urgență va fi prelungită sau nu după 15 mai. Totodată, în contract nu este stipulat niciun punct care ar prevedea returnarea arvunei.

Un alt local va restitui banii pe care i-a luat de la miri, dacă aceștia vor dori să anuleze nunta. „Evenimentele rezervate pentru mai și jumătatea lunii iunie se transferă pentru alte date, fie septembrie-octombrie, fie pentru anul viitor. În contract este stipulat că arvuna nu se returnează, dar preconizăm să facem returnare totuși, reieșind din situația creată. Rezerve financiare nu avem, toată iarna, toți bucătarii au fost salarizați din banii achitați, sumele au mers la salarii, la plata creditelor. La moment încă nu știm ce vom face, banca ce ne-a oferit creditele ne-a dat o perioadă de grație de două luni. La moment, toți angajații sunt în concediul anual achitat”, ne-a relatat managera restaurantului.

Părerile oamenilor sunt împărțite la acest subiect

În timp ce unii le dau dreptate celor care vor să își primească banii înapoi, alții le propun tinerilor să fie mai înțelegători față de agenții economici, care suportă pierderi majore în această perioadă.

Pările oamenilor vizavi de restituirea arvunei pentru evenimentele preconizate pentru perioada stării de urgență / Sursa:facebook
Pările oamenilor vizavi de restituirea arvunei pentru evenimentele preconizate pentru perioada stării de urgență / Sursa:facebook
Pările oamenilor vizavi de restituirea arvunei pentru evenimentele preconizate pentru perioada stării de urgență / Sursa:facebook
Pările oamenilor vizavi de restituirea arvunei pentru evenimentele preconizate pentru perioada stării de urgență / Sursa:facebook

Ce se întâmplă când ai un contract de arvună semnat

De obicei, atunci când vrei să arendezi un local pentru o anumită zi, plătești o sumă drept garanție și semnezi un contract cu localul respectiv, ce stipulează inclusiv cazurile în care acești bani îți pot fi returnați și termenul de timp în care este posibil să soliciți acest lucru.

În același contract ar trebui să fie stipulată situația de forță majoră, din care face parte și starea de urgență, în caz de epidemie/pandemie sau cauzată de alte circumstanțe.

Dacă aceste puncte există în contract, este simplu pentru ambele părți. Astfel, unele localuri solicită să fie anunțate spre exemplu cu 3 luni înainte de data evenimentului, despre anularea acestuia, pentru a restitui arvuna. Dacă este stipulat punctul privind forța majoră, banii la fel urmează să fie restituiți persoanei care a arendat localul. În cazul în care nu există o precizare în acest sens în contract, se aplică prevederile legale.

Ce prevede legislația Republicii Moldova

Articolul 956 din Codul Civil al RM prevede următoarele:

„Reţinerea sau restituirea arvunei (1) Dacă pentru neexecutarea obligației garantate răspunde partea care a dat arvuna, aceasta rămîne celeilalte părți după rezoluțiunea contractului de către aceasta din urmă. Dacă pentru neexecutarea obligației garantate răspunde partea care a primit arvuna, ea este obligată să plătească celeilalte părți dublul arvunei după rezoluțiunea contractului de către aceasta din urmă. (2) Pe lîngă cele prevăzute la alin.(1), partea care răspunde pentru neexecutarea obligației garantate este obligată să repare celeilalte părţi prejudiciul neacoperit prin plata arvunei dacă în contract nu este prevăzut altfel. (3) Creditorul obligației garantate neexecutate poate opta pentru executare silită sau pentru rezoluțiunea contractului și repararea prejudiciului potrivit regulilor generale. (4) Arvuna se restituie în cazul în care raportul contractual se stinge dintr-o cauză ce nu atrage răspunderea vreuneia dintre părți”.

Reclamantul se poate adresa în instanța de judecată

În cazul în care părțile nu ajung la un numitor comun, reclamantul se poate adresa în instanța de judecată sau la Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor și Supravegherea Pieței.

În conformitate cu Codul de Procedură Civilă a Republicii Moldova, și anume art. Articolul 166:

(1) oricine pretinde un drept împotriva unei alte persoane ori are un interes pentru constatarea existenţei sau inexistenţei unui drept trebuie să depună în instanţa competentă o cerere de chemare în judecată.

(2), lit. h, prevede că în cererea de chemare în judecată se indică date despre respectarea procedurii de soluţionare prealabilă a litigiului pe cale extrajudiciară dacă pentru un astfel de litigiu îndeplinirea procedurii este prevăzută de lege sau de contractul părţilor.

Președintele Igor Dodon a anunțat, ieri, că statul va contribui la fondul de salarizare cu 45% pentru întreprinderile care și-au sistat activitatea, în urma deciziei Comisiei pentru Situații Excepționale.


Pub