Oamenii care iau decizii pentru noi. Cine sunt membrii Comisiei pentru Situații Excepționale a RM

PE SCURT

Parlamentul a aprobat pe 17 martie hotărârea privind declararea stării de urgență pe întreg teritoriul Republicii Moldova, în perioada 17 martie – 15 mai 2020. Este prima dată în istoria independenței R. Moldova când se instituie regimul stării de urgență. Hotărârea prevede că dispozițiile Comisiei pentru Situaţii Excepţionale sunt obligatorii și executorii pentru conducătorii autorităţilor administrației publice centrale și locale, ai agenților economici, ai instituțiilor publice, precum și pentru cetățeni și alte persoane aflate pe teritoriul Republicii Moldova. 

Potrivit aceleiași decizii, toate dispoziţiile emise de Comisia pentru Situații Excepționale intră în vigoare din momentul adoptării. Membrii Comisiei deja au aprobat un șir de 11 măsuri prin care, de exemplu, s-a prelungit suspendarea procesului educațional până pe 31 martie sau s-a dispus achiziționarea în regim de urgență a 640 de mănuși medicinale  250 mii bucăți de măști medicinale. Astăzi, membrii Comisiei au aprobat alte măsuri în diferite domenii. Dar cine sunt cei 26 de membri ai Comisiei pentru Situației Excepționale, care de fapt stabilesc acum principalele decizii ce afectează direct sau indirect viața fiecărui cetățean din țară.

PE LUNG

Cine sunt membrii Comisiei pentru Situații Excepționale 

Comisia pentru Situații Excepționale este formată din 26 de membri. Aceasta este condusă de premierul Ion Chicu

Ion Chicu, deține funcția de premier din 14 noiembrie 2019. Anterior a fost consilier prezidențial în domeniul finanțelor publice (iunie 2019- noiembrie 2019), iar în decembrie – iunie 2019 a deținut funcția de:ministru al Finanțelor. Susține că sectorul economic al țării va fi afectat de epidemia de coronavirus, dar că la colaps nu se va ajunge. „Bineînțeles că ,peste o anumită perioadă, impactul sistării economice din ultima săptămână va fi prezent, dar ținem sub control această situație”, a declarat premierul.. Totodată, la o ședință cu președinții de raioane, premierul Chicu a vorbit despre necesitatea de a aplica foarte atent deciziile Comisiei și de a exclude presiunile nemotivate pe întreprinderi și oamenii de afaceri. „Vă rog să nu admiteți excese și să urmați strict deciziile. Trebuie să avem grijă de operatorii economici, de altfel să nu agravăm efectele situației epidemiologice cu efecte economice nedorite, care pot fi prevenite”, 

Vicepreședinți ai comisiei sunt: vicepremierul pentru Reintegrare Cristina Lesnic, ministrul Finanțelor Sergiu Pușcuța, ministrul de Interne Pavel Voicu, șeful Inspectoratului pentru Situații Excepționale, Mihail Harabagiu. 

Cristina Lesnic a fost vicepremier pentru reintegrare în Guvernul Filip (din ianuarie 2018) și a  plecat din această funcție odată cu demiterea Guvernului Filip. Pe durata mandatului său anterior, a fost semnat cunoscutul protocol de la Berlin, care presupunea între altele deschiderea podului peste Nistru de la Gura Bîcului și acordarea de plăcuțe neutre mașinilor din regiunea transnistreană. Astăzi, Biroul politici de reintegrare, instituție pe care o conduce, a anunțat că în legătură cu declararea stării de urgență la nivel național, până la 15 mai 2020 se suspendă activitatea punctelor de înmatriculare a mijloacelor de transport din or.Tiraspol și Râbnița. De asemenea, a fost agreat, în prealabil, cu Tiraspolul asupra unor măsuri necesare de a facilita circulația categoriilor de persoane care au nevoie de acces imediat la locurile de muncă: medicii și personalul instituțiilor medicale din Zona de Securitate, precum și cei care trebuie să se deplaseze pentru preluarea testelor COVID-19. 

Sergiu Pușcuța, considerat unul dintre cei mai bogați membri ai Guvernului, a fost numit în funcție în noiembrie 2019. Până la deținerea funcției de ministru în anii 20017– 2019 a fost director al Serviciului Fiscal de Stat, șef al Inspectoratului Fiscal Principal de Stat și director general al S.A. „JLC”. Ministerul Finanțelor, condus de Sergiu Pușcuța, a anunțat pe 19 martie că în urma declarării stării de urgență, Guvernul va aproba în câteva zile un proiect de lege ce vizează unele măsuri de susținere a mediului de afaceri cum ar fi,  introducerea moratoriu asupra tuturor controalelor de stat, pe perioada stării de urgență sau reducerea începând cu 1 mai 2020 cotei TVA de la 20% la 15% pentru sectorul HORECA.

Pavel Voicu deține funcția de ministru de Interne din noiembrie 2019, anterior a deținut funcția de ministru al Apărării în Guvernul Sandu ( din această cauză în februarie 2020 la ședința Guvernului chiar a greșit denumirea instituției pe care o conduce:menționând Ministerul Apărări, în loc de Interne). La ședința Executivului, când s-a luat decizia de a solicita Parlamentului instituirea stării de urgență, Voicu a preîntâmpinat că  starea de urgenţă va oferi împuterniciri mai largi autorităţilor, inclusiv poliţiei, „Vom avea mai multe împuterniciri şi vor realiza mai cu efect acele propuneri, restricţii cu care o să venim”.

Mihail Harabagiu a fost avansat în funcţia de şef al Serviciului Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale al MAI încă din anul 2007. În 2016 a fost avansat în grad de general. După declararea Codului Roșu de alertă privind COVID-19, instituția pe care o conduce  s-a alăturat Campaniei de informare privind prevenirea răspândirii infecției Coronavirus de tip nou. În mod organizat pompierii au venit cu un îndemn față de cetățeni. Aceștia i-au îndemnat să evite ieșirile fără necesitate rugându-i pe oameni să stea acasă  – „Noi lucrăm pentru protecția voastră, voi stați acasă pentru protecția noastră”.

Membrii Comisiei: 

Liliana Iaconi, secretar general al Guvernului, a fost numită în această funcție în noiembrie 2019.  Iaconi a fost șefa Direcției analiză, monitorizare și evaluare a politicilor de la Ministerul Finanțelor. „Este din cadrul Ministerului Finanţelor. Este un profesionist integru. Am avut privilegiul să muncesc într-un colectiv cu această doamnă”, a menţionat la numirea ei premierul Ion Chicu. 

Sergiu Railean, ministrul Economiei și Infrastructurii, a fost numit în această funcție acum patru zile, la propunerea PDM. Înainte de aceasta a fost director al Agenției Servicii Publice, între 2017 și 2019. Până atunci,din 2011, el a fost director al CRIS Registru, fiind adus la instituție de către fostul premierul Pavel Filip. La o primă ședință după numirea în funcție a declarat că este necesar de a analiza, negocia și acționa întru susținerea întreprinderilor, care sunt nevoite să-și sisteze pentru o perioadă activitatea economică.

Oleg Țulea, ministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene, de asemenea a fost numit în această funcție la propunerea PDM acum patru zile.  Anterior, a deținut funcția de deputat în Parlamentul Între anii 2005–2009 și din 20 mai 2011 până în 2014. A fost și viceministru al Tineretului și Sportului între 25 septembrie 2009 și 15 iunie 2011. De la preluarea funcției, potrivit comunicatelor Diplomației de la Chișinău, a avut discuții cu omologii din Turcia, Polonia și Slovenia în care a discutat subiecte legate de tranzitul cetățenilor noștri cu destinația Republica Moldova.

Igor Șarov, ministrul Educației, Culturii și Cercetării, a fost numit și el la propunerea PDM. Anterior, Șarov a fost secretar de stat la Ministerul Educației din octombrie 2017. A anunțat că își propune să identifice resurse digitale educaționale pentru a  asigura accesul tuturor elevilor la instruirea la distanță. Instituția pe care o conduce a anunțat că a convenit cu „Teleradio-Moldova” asupra difuzării zilnice de către postul public de televiziune TV Moldova 1 a lecțiilor publice de pregătire pentru examenele naționale de absolvire, sesiunea 2020 (clasa a IX-a și a XII-a).

Viorica Dumbrăveanu, ministra Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, până la numirea în funcție a deținut funcția de consilier al președintelui Republicii Moldova în domeniul social. În noiembrie 2017 a fost secretar de stat în domeniul asistenţei sociale. Asta după ce, timp de un an, a exercitat funcția de viceministru al Muncii, Protecţiei Sociale și Familiei. Nu are studii în medicină, După anunțul privind primului caz de COVID-19 în Moldova, iese tradițional de două ori pe zi în fața presei pentru a anunța starea privind răspândirea noului tip de coronavirus. La propunerea instituției pe care o conduce în RM a fost declarată stare de urgență. A fost apreciată de oponenții politici pentru promptitudinea de care dă dovadă în această situație.

Fadei Nagacevschi, ministrul Justiției, Avocat de profesie, a activat timp de peste zece ani în cadrul a două birouri de avocați. În noiembrie 2019,, Fadei Nagacevschi a fost promovat în funcția de ministru al Justiției în noul executiv. Înainte de a propune Parlamentului decretarea stării de urgență, Guvernul a făcut o serie de modificări în legea cu privire la starea de urgență, asediu și război. Fadei Nagacevschi, a propus ca în timpul stării de urgență să fie posibilă adoptarea, modificarea sau abrogarea legilor organice. Mai mult, Nagacevschi a propus ca în timpul stării de urgență să poată fi organizate alegeri pentru autoritățile centrale și locale, dar și referendumuri. Ulterior, totuși ultimul amendament a fost retras.

Alexandru Pînzari, ministrul Apărării. Din martie 2016 și până în iunie 2019 a ocupat funcţia de şef al Inspectoratului General al Poliţiei al Ministerului Afacerilor Interne. Acesta a fost demis de Guvernul Sandu, iar câteva luni mai târziu repus în funcția de șef al IGP în urma unei decizii a instanței de judecată. În noua funcție, a dispus crearea unei celule de criză la nivelul instituţiei, formată din specialişti din diferite subdiviziuni ale Ministerului Apărării şi Marelui Stat Major, pentru a analiza şi monitoriza situaţia la nivelul Armatei Naţionale privind acţiunile de prevenire şi combatere a infecţiei COVID-19.

Ion Perju, ministrul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului, a fost consilierul președintelui Igor Dodon. Anterior, a fost viceministru al Agriculturii şi Industriei Alimentare, consultant internațional privind politica agricolă și siguranța alimentară la Banca Mondială/.  Imediat după anunțarea primului caz de infectare cu COVI-19 în RM, ministerul a declarat că Republica Moldova este asigurată din punct de vedere alimentar și face apel către populație pentru a păstra calmul, a evita speculațiile prin informare corectă și nedistribuire a informațiilor false.  

Ștefan Crigan, director adjunct al director general adjunct al Agenției Relații Funciare și Cadastru, deține această funcție de 13 ani de zile 

Sergiu Strătan, a fost numit numit în funcție după ce a câștigat concursul privind ocuparea funcției de director al Agenției Rezerve Materiale. Anterior, a activat la AIPA, și la Inspectoratul Național de Investigații al IGP al MAI.

Dumitru Cojocaru, director al Agenției ,,Moldsilva” a fost a fost desemnat în funcție în urma unui concurs organizat de Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului. Anterior, a deținut funcții în domeniului turismului și serviciilor hoteliere.

Ruslan Flocea, director al Centrului Național Anticorupție, A fost numit prin Hotărârea Parlamentului din 31 iulie 2019. Înainte de aceasta a fost secretar general al Aparatului președintelui Republicii Moldova. În contextul declarării Codului Roșu de alertă și a stării de urgență  instituția pe care o conduce a anunțat că pentru prevenirea riscurilor de infectare cu virusul COVID-19, personalul de la posturi şi din izolatorul CNA a fost dotat cu mănuşi, măşti şi soluţii dezinfectante. Au fost anulate toate instruirile în teritoriu, organizate de ofiţerii CNA. Toate persoanele, aflate în arest, au fost transferate, în conformitate cu încheierea judecătorului, la penitenciarul 13. Înainte de transfer, acestea au fost examinate de medic.

Alexandr Stoianoglo, procurorul general, a fost numit în funcție în noiembrie 2019.  Încă de la inițierea concursului de preselecție a candidaților la această funcție,  presa a scris că Stoianoglo ar fi favoritul socialiștilor. Acesta a negat că ar avea vreo afiliere politică și a dat asigurări că nu va admite implicarea politicului în activitatea sa la Procuratura Generală. În contextul măsurilor anti-coronavirus, PG a anunțat că se suspendă activitatea de relații cu publicul și audiențe în cadrul procuraturilor,iar  rocurorii, în măsura posibilității, vor conveni cu judecătorii, amânarea examinării cauzelor, cu excepția celor în care figurează inculpați în stare de arest preventiv

De notat că în cadrul deciziei cu privire la membrii Comisiei pentru Situații Excepționale alături de Alexandr Stoianoglo figurează în paranteze și numele adjunctului său Iurie Perevoznic.

Alexandr Esaulenco, director al Serviciului de Informații și Securitate, A fost numit în funcţia de director al Serviciului de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova de către Parlamentul Republicii Moldova la 25 iunie 2019. În perioada 1999 – 2019 a deţinut diverse funcţii în cadrul SIS, inclusiv și funcția de director adjunct al instituției Astăzi, SIS a publicat o listă formată din 52 de portaluri care distribuie falsuri privind infecția cu COVID – 19.

Ion Tighineanu, președinte al Academiei de Științe a Moldovei, a fost ales în această funcție în aprilie 2019. Este academician și specialist în domeniul nanotehnologiilor. Acum câteva zile, Prezidiul AȘM a venit cu recomandarea ca cetățenii să se informeze doar din surse oficiale, să fie cooperanți, să dea dovadă de maturitate, să aibă grijă de sănătatea proprie, precum și a celor din jur.

Irina Vlah, bașcan al Găgăuziei, a fost aleasă în această funcție la alegerile din 2015, din primul tur, cu 51,01% voturi. A fost realeasă în aceeași funcție la alegerile din 30 iunie.2019 când a acumulat aproape 92% din sufragii. Ieri ea a convocat primarii locali într-o ședință unde a anunțat că în următoarele 10 zile, în localitățile din Găgăuzia vor fi realizate măsuri dure de combatere a răspândirii coronavirusului. Primarii au fost atenționați că este interzisă încălcarea regimului de carantină de către cetățenii veniți din străinătate. Autoritățile locale trebuie să monitorizeze strict carantina pentru a preveni răspândirea coronavirusului.

Veaceslav Untilă, director general al Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică, a fost numit în funcție de legislativ în februarie 2019. Anterior,  a fost deputat, apoi timp de doi ani președinte al Curții de Conturi. După declararea stării de urgență ANRE a suspendat  efectuarea controalelor de către angajații ANRE și audiența cetățenilor în cadrul ANRE, De asemenea, a suspendat procesul de publicare în Monitorul Oficial și punere în aplicare a Hotărârii Consiliului de Administrație al ANRE privind aprobarea tarifelor fixe şi prețurile plafon la energia electrică produsă din surse regenerabile de energie de către producătorii care vor obține statutul de producător eligibil în anul 2020.

Vadim Ceban, președinte al Consiliului de administrație al SA „Moldovagaz”,deține această funcție din septembrie 2019. Anterior, a fost prim-vicepreședintele Comitetului Executiv al UTA Găgăuzia. A deținut și funcția de director general al Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică. După declararea Codului Roșu SA „Moldovagaz” a anunțat că închide toate Centrele relații cu consumatorul din țara începând cui, 17 martie, până luni, 23 martie. Totodată, Moldovagaz a precizat că nu va purcede la deconectarea consumatorilor pentru perioada menționată, iar operatorii de rețea de gaze naturale nu vor executa lucrările planificate,

Trei membri ai comisiei, Ghenadie Dimov director general al ÎS ,,Moldelectrica”, Liviu Oboroc, director al Serviciului naţional unic pentru apelurile de urgenţă 112 și  Nadejda Chetraru, șefa Direcției generale planificare strategică și rezerve de mobilizare a Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, secretar al Comisiei nu au fost afișate cv-urile. 

Care a fost dispoziția nr.1 a Comisiei pentru Situații Excepționale

În Dispoziția nr.1 a comisiei au fost aprobate 11 decizii obligatorii :

Se prelungește suspendarea procesului educațional în cadrul instituțiilor

de învățământ general, profesional și universitar, până la data de 31 martie 2020

În perioada următoare, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării va prezenta Metodologia privind asigurarea continuității procesului educațional la distanță în perioada de carantină în scopul coordonării ramurale a acestui proces.

Reluarea, începând cu data de 23 martie 2020, ora 00:00:

– a activității de comerț cu amănuntul a articolelor igienico-sanitare, prin

unitățile comerciale specializate;

– a activității de comerț cu amănuntul prin intermediul magazinelor agricole

specializate ce comercializează semințe, produse de uz fitosanitar, furaje și alte

materii prime și produse necesare în procesul tehnologic și operațional al

producătorilor agricoli și al companiilor din industria alimentară;

– a activității de comerț cu amănuntul prin intermediul magazinelor

specializate a pieselor de schimb și altor produse conexe serviciilor de deservire

tehnică a unităților de transport și utilajului agricol.

Agenția Servicii Publice, prin intermediul subdiviziunilor teritoriale, va acorda doar servicii de necesitate stringentă: eliberarea actului de identitate provizoriu; înregistrarea decesului; serviciile cadastrale, înregistrarea și licențierea unităților de drept.

Poșta Moldovei”, prin intermediul subdiviziunilor sale, va acorda

doar servicii de necesitate stringentă.

Agenții economici, care desfășoară activitate economică, pe perioada

instituirii stării de urgență, sunt obligați să asigure accesul colaboratorilor Biroului

Național de Statistică, responsabili de înregistrarea prețurilor de consum la mărfuri

și servicii, pentru exercitarea atribuțiilor sale, asigurarea respectării normelor

pentru reducerea răspândirii infecției COVID -19.

Autorizarea tranzitării teritoriului Republicii Moldova, direct, fără oprire,

prin punctele de trecere a frontierei de stat Giurgiulești – Galați și Giurgiulești –

Reni a cetățenilor străini care se întorc în țara de origine sau de reședință, a

membrilor misiunilor diplomatice și ai oficiilor consulare, ai

organizațiilor/misiunilor internaționale, acreditate în țara de destinație, precum și

membrilor de familie ai acestora. 

Autorizarea accesului temporar, în data de 19 martie pe teritoriul

Republicii Moldova, în condiții strict reglementate de autoritățile competente, a

echipajului aeronavei destinate evacuării voluntarilor Corpului Păcii.

Se stabilesc măsuri specifice în domeniul justiției pe perioada instituirii

stării de urgență.

Compania Națională de Asigurări în Medicină, va asigura finanțarea

imediată cu mijloace financiare în sumă de 2.000.000 (două milioane) lei, din

sursele fondului de profilaxie al Companiei Naționale de Asigurări în Medicină,

pentru achiziționarea în regim de urgență a următoarelor bunuri:

1) mănuși medicale – în cantitate de 640 (șase sute patruzeci) mii bucăți;

2) măști medicale – în cantitate de 250 (două sute cincizeci) mii bucăți.

Centrul pentru achiziții publice centralizate în sănătate va asigura

organizarea și efectuarea procedurilor de achiziții publice prin negocieri directe

fără publicarea anunțului de participare, de mănuși medicale în cantitate de 640

(șase sute patruzeci) mii bucăți și măști medicale în cantitate de 250 (două sute

cincizeci) mii bucăți, din sursele Fondului de profilaxie, în scopul combaterii

infecției COVID–19.

Autoritățile publice centrale, autoritățile publice locale, toate persoanele

juridice de drept public și de drept privat înregistrate în Republica Moldova,

indiferent de tipul de proprietate și forma juridică de organizare, precum și toți

cetățenii Republicii Moldova și alte persoanele fizice aflate la momentul actual pe

teritoriul Republicii Moldova, vor asigura executarea tuturor prevederilor

Hotărârilor nr. 1, nr. 2, nr. 3, nr. 4, nr. 5, nr. 6, nr. 7, nr. 8 și nr. 9 a Comisiei

naționale extraordinare de sănătate publică

Am absolvit facultatea de litere, dar lucrez în jurnalism din '98. O perioadă îndelungată am fost știristă profilată pe teme economice și sociale. Din 2014 lucrez la Moldova.org, unde am descoperit toată paleta de culori ale presei online. Îmi place să scriu materiale explicative și analitice. Politica editorială a redacției mi-a permis să-mi lărgesc viziunile asupra mai multor aspecte ale vieții.

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.