Bullyingul în Moldova. Cum se luptă în Budești contra fenomenului în instituțiile de învățământ

Comuna Budeşti ar putea deveni un centru municipal metodic pentru combaterea bullying-ului în instituţiile de învăţământ. Asta după ce pe parcursul a trei ani, în localitate a fost implementat un proiect internaţional comun, cu scopul de a preveni şi combate fenomenul.

Foto: sciencenorway.no

Fenomenul bullyingului, abandonul şi absenteismul şcolar au fost discutate vineri, în cadrul unei mese rotunde la Primăria municipiului Chişinău. La eveniment au participat reprezentanţii comunei Kommun din Suedia, Ghanzi din Bostwana şi ai comunei Budeşti din municipiul Chişinău, care pe parcursul a trei ani au implementat proiectul de combatere a fenomenului de bullying în instituţiile de învăţământ.

Primărița comunei Budeşti, Nina Costiuc, a menţionat că graţie acestui proiect, rata absenteismului şi abandonului şcolar din localitate a scăzut semnificativ.

La rândul său, viceprimărița municipiului Chişinău, Angela Cutasevici, a discutat cu administraţia localităţilor reprezentative despre posibilităţile de colaborare şi pe viitor, menţionând că fenomenul bullyingului şi absenteismul şcolar este o problemă globală. „Toţi copiii sunt importanţi, indiferent de etnie sau ţara în care trăiesc. Îmi exprim speranţa că, localitatea Budeşti ar putea deveni un centru municipal metodic pentru combaterea fenomenului abordat, iar experienţa acestei suburbii poate fi preluată de localităţile din ţară şi de peste hotare”, a subliniat Angela Cutasevici.

În context, reprezentanții din Suedia au menţionat că metodele de lucru cu elevii diferă de la o ţară la alta, dar dragostea cu care sunt trataţi elevii din Republica Moldova ar putea deveni un bun exemplu pentru ei.

Pentru oaspeţii din Bostwana, vizita la Chişinău, de asemenea a reprezentat o oportunitate de a prelua bunele practici în organizarea procesului educaţional. „Este impresionant pentru că vă conduceţi de ideea - pentru educaţia unui copil este nevoie de un stat întreg. Vedem că în combaterea acestui fenomen este implicată întreaga comunitate: profesorii, medicii, poliţiştii, primarul. Noi suntem impresionaţi de managementul de calitate văzut aici”, a conchis preşedintele consiliului districtului Ghanzi, Bostwana, Thato Tshwenezagae.

Proiectul internaţional de prevenire a fenomenului bullyingului în instituţiile de învăţământ este finanţat de Centrul Internaţional al Democraţiei Locale din Stockholm (ICLD). Acesta se înscrie în obiectivul global privind dreptul la educaţie, dar şi în cel de asigurare a bunei guvernări şi este realizat în baza unui parteneriat trilateral, implementat de către trei comune.

Potrivit studiului „Bullying-ul în rândul adolescenților”, realizat în premieră în Moldova, marea majoritate (86,8%) din totalul elevilor claselor a 6–12 din Republica Moldova sunt afectați de acest fenomen, unii fiind victime, iar alții - agresori sau martori. Cei mai mulți elevi – peste două treimi (75,6%) sunt martori ai bullying-ului. Victimele constituie circa 70% din totalul elevilor care s-au confruntat cu situații de bullying, iar proporția agresorilor este de peste 40 la sută.

În 2019, o tânără profesoară de limbă engleză și psihologă din Cantemir a devenit prima care a adus noțiunea de bullying la ea în comunitate. Cu sprijinul UE, Victoria a instruit elevi și directori de instituții de învățământ și le-a explicat ce înseamnă și cum poate fi combătut acest fenomen.

La începutul anului curent, elevii din școlile profesionale, colegii și centrele de excelență au lansat prima campanie de prevenire a bullying-ului în instituțiile de învățământ profesional tehnic din Republica Moldova.


Pub