(video/doc) Cum a fost scos la mezat Aeroportul Internațional Chișinău: Ce nereguli au fost depistate în urma unui audit efectuat de Curtea de Conturi

Concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău s-a efectuat încălcat mai multe prevederi legale, iar instituția a fost scoasă la mezat chiar dacă aceasta aducea profit. Cel puțin asta prevede auditul realizat de Curtea de Conturi asupra modului de concesionare a Î.S. „Aeroportul Internațional Chișinău”.

Potrivit raportului, rezultatele auditului conformității încheierii și executării prevederilor Contractului de parteneriat public-privat pentru concesionarea activelor Î.S. „Aeroportul Internațional Chișinău” indică asupra nerespectării principiilor de bază aplicate în relațiile de PPP privind proporționalitatea, asigurarea concurenței, imparțialitatea și transparența, precum și asupra nerespectării principiilor de administrare a proprietăţii publice - eficienţa, legalitatea şi transparența.

În audit se mai spune că decizia de inițiere a concesionării activelor Î.S. „AIC” a fost aprobată în condițiile când pentru dezvoltarea aeroportului în prima etapă a Master Planului exista finanțarea necesară din partea BERD și BEI, precum și profit din activitatea desfășurată.

De asemenea, selectarea partenerului privat și atribuirea contractului de concesiune s-au efectuat fără a se respecta criteriile de selectare înaintate, ca rezultat fiind ales ca partener privat o companie care nu avea capacitatea necesară pentru a finanța investițiile în infrastructura aeroportuară a AIC, iar contractul a fost semnat cu o altă entitate decât cea care a câștigat concursul.

Activitatea comisiei de monitorizare a contractului de concesiune a fost superficială și ineficientă, fiind admisă efectuarea investițiilor în modernizarea infrastructurii Aeroportului International Chişinău doar din contul veniturilor operaționale ale Aeroportului Internațional Chișinău. Ca urmare, nu a fost realizat scopul în sine de transmitere în concesiune a activelor Î.S. „AIC” – prin atragerea investiţiilor majore.

Mai mult, veniturile operaționale ale Aeroportului Internațional Chișinău au fost folosite pentru acordarea unor împrumuturi cu condiții favorabile, finanțarea unor activități incerte ale entităților afiliate, ceea ce a determinat sustragerea de la activitatea de bază a mijloacelor în sumă de circa 1,58 miliarde lei. În același timp, condițiile tehnice de investiție în infrastructura Î.S. „AIC” stabilite pentru I etapă nu au fost îndeplinite în totalitate. De asemenea, există riscul neasigurării investițiilor necesare nici pentru etapele următoare.

Deși introducerea taxei de modernizare a fost motivată prin prevederile Politicii ICAO privind tarifele aeroportuare (Documentul nr. 9082) şi ale articolului 13 al Legii aviației civile, la aplicarea, încasarea și utilizarea acesteia (1221,06 mil.lei) de către gestionarul AIC nu au fost respectate condițiile înaintate de ICAO, iar în lege nu existau prevederi exprese pentru introducerea acestei taxe.

Citește întregul raport aici.


Pub