Cât costă, de fapt, călătoria cu troleibuzul și autobuzul în Chișinău și când va fi pregătită municipalitatea să renunțe la microbuze

Costul real al unei călătorii cu troleibuzul în mun. Chișinău este de 3,35 lei, iar cu autobuzul - de 9,34 lei. Diferența dintre acesta și prețul plătit de pasager este acoperită din bugetul municipal. Totodată, la moment, transportul public poate asigura doar 60 la sută din necesitățile locuitorilor, iar microbuzele acoperă circa 35-40% din rețeaua de transport a municipiului, acolo unde troleibuzele și autobuzele nu au acces. Informațiile au fost prezentate aleșilor locali de către șeful adjunct al Direcției generale transport public și căi de comunicație, Lilian Copaci, la ședința de astăzi a CMC.

Foto: UNIMEDIA

„În mun. Chișinău, transportul public este operat de Regia Transport Electric și Parcul Urban de Autobuze și Avem 321 de troleibuze zilnic pe linie, și 106 autobuze. Circa 80% din autobuzele Parcului Urban sunt vechi, doar 31 sunt procurate în 2019. La Regia Transport Electric din 392 de troleibuze în total, avem peste 290 noi, procurate sau asamblate în mun. Chișinău. Costul real al unei călătorii cu transportul public se calculează din cheltuielile totale, raportate la numărul de călători. Conform calculelor de la sfârșitul anului 2019, costul pentru un călătorie cu troleibuzul este de 3,35 lei, cu autobuzul - 9,34 lei. Noi subvenționăm transportul municipal”, a precizat șeful adjunct al Direcției generale transport public și căi de comunicație, Lilian Copaci.

Unii aleși locali s-au arătat uimiți de faptul că municipalitatea refuză să accepte solicitarea transportatorilor privați de a majora tariful pentru o călătorie cu microbuzul, odată ce subvenționarea transportului public presupune cheltuieli suplimentare din bugetul local.

Alți consilieri consideră că microbuzele trebuie să dispară din capitală. „În fiecare troleibuz și autobuz sunt conductori și în fiecare seară banii adunați vin în bugetul municipal. De la microbuze nu vine niciun ban la bugetul municipal, condițiile sunt dezaastruoase, nu putem aproba majorarea tarifului în detrimentul cetățenilor. Niciodată în niciun microbuz nu a fost dat niciun bilet”, a menționat consiliera PSRM Eugenia Ceban.

Întrebarea este dacă municipalitatea este gata să renunțe la toate maxi-taxiurile din mun. Chișinău. „Având 106 autobuze pe linie și 321 de troleibuze nu putem acoperi toată rețeaua. Cele circa 600-700 de microbuze acoperă 35-40% din rețeaua de transport. Avem nevoie de încă 100 de autobuze doar să le înlocuim pe cele vechi, plus altele 70-100 ca să acoperim rutele de microbuz suspendate. La fel, avem nevoie de 100 de troleibuze ca să le înlocuim pe cele vechi și 50-70 pentru a majora numărul de troleibuze pe rețelele existente, pentru a acoperi fluxul majorat de călători. În zonele greu accesibile avem nevoie de autobuze de capacitate mică și medie, de care municipalitatea nu dispune, de asta se operează cu microbuze”, a explicat Lilia Copaci.

La mijlocul lunii ianuarie, companiile de transport ce activează pe rutele din Chișinău au depus o cerere de ajustare a tarifului pentru serviciile de transport municipal, către conducerea Primăriei. Transportatorii municipali motivează că din 1 950 de microbuze, care activeau în anul 2014, în prezent au rămas 780.

Aceștia amenință cu proteste și acuză autoritățile locale de duble standarde, atunci când subvenționează întreprinderile municipale și ignoră doleanțele transportatorilor privați.

Pe de altă parte, Ion Ceban a înaintat un șir de condiții transportatorilor, printre care și contracte noi cu municipalitatea, condiții bune, grafic și taxare electronică.


Pub