Înainte și după logo. Cum și-au schimbat retorica Artemii Lebedev și presa transnistreană în 2 luni

PE SCURT

Logo-ul turistic elaborat de studioul de design Artemii Lebedev nu a fost apreciat de Vadim Krassnoselski, președintele așa-zisei republici nistrene. Dar asta deja nu mai este noutate. Designerul rus spune că motivul este lipsa profilului comandantului Aleksandr Suvorov „și altele”. Krasnoselski a spus că logo-ul s-a dovedit a fi „nepotrivit” și mai exact că nu-și doresc să fie cunoscuți drept „made in USSR”. Mai mult el a declarat că simbolurile statului nerecunoscut pe care-l conduce sunt „stema, statalitatea, istoria, Nistrul, strugurii”, și anume acestea ar trebui să se regăsească pe identitatea turistică a Transnistriei.

Reacția designerului rus Artemii Lebedev nu s-a lăsat așteptată. Mai mult, din umilitatea acestuia în timpul vizitei sale din luna decembrie 2019, în Transnistria, nu a mai rămas nimic. În vlogul său, Lebedev a declarat că „părerea președintelui țării nu are nicio importanță, logoul nu este făcut pentru președinte și gusturile lui, ci pentru atragerea turiștilor în Transnistria”.

(Articolul conține câteva comentarii subiective, din partea mea)

PE LUNG

Să le luăm pe rând.

La începutul lunii decembrie 2019, presa de pe malul stâng al Nistrului anunța vizita lui Artemii Lebedev și întâlnirea acestuia cu așa-zisul viceministru al dezvoltării economice, Serghei Obolonik. În cadrul acelei întrevederi, cel puțin în fața camerelor, Lebedev avea o atitudine umilă, modestă, cum au observat și jurnaliștii transnistreni.

„Este o mare onoare să am legătură cu acest proiect. Sper să nu dezamăgesc”, declara designerul în decembrie. Mai mult, acesta a ținut să accentueze că a acceptat să lucreze la identitatea turistică a Transnistriei „nu din scopuri mercantile, ci de dragul artei”.
Merită menționat că Artemii Lebedev este deseori criticat pentru faptul că ar avea legături cu liderul rus Vladimir Putin, întrucât acesta primește frecvent comenzi de la instituții de stat. Respectiv, vestea că Lebedev urmează să elaboreze identitatea vizuală a Transnistriei nu a fost una uimitoare, ci mai degrabă una amuzantă.

[youtube id=”HBGV6-X3FpQ” start=”0″]

După plecarea lui Lebedev, presa transnistreană a continuat să vorbească despre brandul turistic al Transnistriei și să dezvolte subiectul. În acest sens, Vadim Krasnoselski a menționat că pentru ei este foarte important ca celelalte state să știe și că „numele corect” al statului nerecunoscut nu este Transnistria, ci „Pridnestrovie”.

„Denumirea cu care s-a obișnuit comunitatea internațională este un simbol al ocupației fasciste, al Holocaustului și a tragediei.”

„Străinii trebuie să se obișnuiască, pentru că Pridnestrovie va fi un stat recunoscut. Asta oricum se va întâmpla și oricum vor trebui să-și strice limba și să pronunțe Pridnistrovie în limba engleză”, spune Krasnoselski într-un interviu pentru postul TV TCB, în cadrul reportajului întitulat „Țară la modă”.

[youtube id=”oQRpvcv9pzs” start=”0″]

După o lună de muncă, studioul Artemii Lebedev a prezentat trei opțiuni de identitatea vizuală, iar „specialiștii” din Transnistria au ales una. Potrivit postului TV Pervîi Pridnestrovskii, cele trei logouri propuse arătau așa:

Enlarge

3-optiuni

Screenshot dintr-un reportaj video

Așadar, după mult tam-tam în jurul faptului că studioul de design rus al lui Artemii Lebedev va elabora identitatea vizuală turistică a Transnistriei, acum o săptămână, presa transnistreană a schimbat macazul. Vadim Krasnoselski nu a apreciat produsul elaborat de designerii ruși.

„Designerii au avut sarcina de a face cuvântul „Pridnestrovie” să se asocieze doar cu „emoții pozitive”, scriu jurnaliștii de la EurAsia Daily.
Reacția lui Vadim Krasnoselski la produsul livrat de studioul Artemii Lebedev a fost una tranșantă:

„Logo-ul era impropriu. Nu vrem să fim cunoscuți drept „made in USSR”. Simbolurile noastre sunt stema, statalitatea, istoria, Nistrul, strugurii. Acest lucru ar trebui să fie pe sigla Transnistriei.”

Așa-zisul viceministru al dezvoltării economice, Serghei Obolonik, a avut o părere mai diplomată, deși nu neapărat clară. „Abordarea față de identitatea turistică a fost una creativă, fără o anumită latură comercială. Prin urmare, nu am suportat cheltuieli semnificative. Totuși, simpla implicare a unei companii serioase a jucat un rol important în promovare. Partea mare a lucrului în elaborarea identității vizuale a fost făcută. Cel mai important este logo-ul, consumatorii și turiștii să reacționeze în continuare la acesta. Acest subiect a fost promovat serios. Au reacționat la asta în comunitatea internațională”, a declarat el.

Enlarge

Serghei-Obolonik

Serghei Obolonik

Artemii Lebedev, în schimb, a schimbat macazul de la vizita sa din decembrie și a înlocuit umilitatea de atunci cu felul său de a fi pentru care este recunoscut de urmăritori pe Youtube, Instagram și Facebook. Unii îl numesc extravagant, alții doar sincer.

[youtube id=”TWRxpuWAGJs” start=”0″]

În vlogul său, unde comentează ultimele noutăți care-l interesează, a se citi „critică”, tradițional, Artemii Lebedev povestește pe scurt despre ultimele proiecte la care lucrează studioul de design care-i poartă numele. Ei bine, ediția din această săptămână, Lebedev a vorbit, să zicem, altfel:

„Transnistria este un stat mic situat între Moldova și Ucraina și este un rezervație foarte bine prezervată a vremurilor sovietice. Asta nu înseamnă că oamenii au rămas în trecut, ei sunt destul de moderni, acolo se găsesc toate realizările civilizației umane, oamenii de acolo își protejează cu dedicație istoria și asta face acest loc minunat. Acolo s-au păstrat un număr mare de artefacte, începând de la tot felul de vechituri și terminând cu troleibuzele sovietice. Este un loc foarte interesant și curios și noi ne-am străduit să arătăm prin logotip toate bogățiile acestui loc.

Râul Nistru, în jurul căruia toate aceste lucruri se găsesc, vița de vie și vinul făcut din ea (printre altele, în Moldova, oamenii s-au învățat să facă vin bun și nu e gospodărie în sat unde nu se face vin) și, desigur, nisetrul, pentru că, indiferent cât de straniu ar suna, în Transnistria se produce caviarul. Am avut ocazia să vizitez fabrica unde o produc transnistrenii și am fost uimit de calitate și atitudinea lor față de afacere. Este o afacere matură și bine formată care produce acest caviar gustos. Tot acolo, pentru prima dată în viață, am aflat că există caviar pasteurizat și nepasteurizat și m-am învățat să-i diferențiez structura cu limba. Vizitați Transnistria, ei așteaptă turiști, noi pentru asta am realizat acest logo turistic. Tot de acolo a venit noutatea că președintelui republicii și altor șefi nu le-a plăcut logo-ul acesta, că le lipsește profilul lui Suvorov și alte chestii. Dar acest lucru chiar nu contează, pentru că este acea situație când părerea președintelui țării nu are nicio importanță. Logoul nu este făcut pentru președinte și gusturile lui, ci pentru soluționarea unei anumite probleme – pentru atragerea turiștilor în Transnistria. Iar eu, din partea tuturor transnistrenilor, vă invit să veniți în Transnistria. Un loc minunat! Și logo-ul – la fel.”

Deocamdată nu este clar ce vor face autoritățile transnistrene în privința identității vizuale elaborată de studioul Lebedev. Presa transnistreană nu a mai comentat situația.

Lucrez în jurnalism din 2012 și am învățat meseria din practică, pe teren. Am preluat Moldova.org în calitate de manageră în 2016 și de atunci am reușit nu doar să creștem echipa, ci și să transformăm radical forma și menirea redacției. Mă mândresc cu o echipă feministă, care ține pasul cu trendurile internaționale, practicând jurnalismul constructiv și de soluții. Depun efort pentru ca Moldova.org să se asocieze și colaboreze cu organizații de la noi și internaționale, care împărtășesc aceleași valori. Asta pentru că noi facem mai mult decât jurnalism, noi construim o comunitate.

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.