(doc) Încălcări grave prezentate de Igor Munteanu în raportul privind privatizarea Gărilor și Stațiilor Auto: Compania avea profit de milioane

Președintele Comisiei privind analizarea modului de privatizare a Î.S. Gările și Stațiile Auto, Igor Munteanu, a prezentat un raport în acest sens.

Foto: Gara

Potrivit raportului, din 2012 şi până la trecerea în gestiunea privată, IS „Gările şi Stațiile Auto" activa în regim normal, fără situații critice de ordin financiar, Înregistrând anual, profit constant de aproximativ 5 mil. lei. Cifra de afaceri , ÎS "Gările şi Staţiile Auto", depăşea constant ultimii ani cifra de 5o mil. lei anual, iar rulajul prin conturi depășea 400 mil. Lei., deoarece întreprinderea încasa integral banii pe biletele vândute, reținând un comision de 10% pentru vânzare. Aşadar, 40-45 mil. lei venit din vânzări de bilete înseamnă încasări de 400-450 mil. lei.

Igor Munteanu aduce mai multe acuzații Guvernului Filip. În raport se menționează că lansarea licitației și selectarea câștigătorului a fost cu o viteză fulgerătoare, iar concursul a fost viciat cu multiple încălcări.

Pe neaşteptate pentru public şi pentru transportatori, în anul 2018, MEI a lansat un proiect de hotărâre de Guvern pentru inițierea unui Parteneriat Public-Privat la această întreprindere, pentru care deja era elaborat studiu de fezabilitate - chiar dacă în avizele celorlalte ministere se punctează lipsa acestui studiu. Mai târziu am stabilit, că unicul document de analiză a fost contractat de Î.S. GSA şi nu de minister (MEI).

În raport se arată că la nouă luni de la semnarea contractului, nu există vreun document de monitorizare sau vreun act de audit al implementării. Din audierile în cadrul comisiei de anchetă, din probele acumulate şi din informaţii operative s-a constatat:

  • Partenerul privat nu a contractat credite bancare pentru a finanţa investiţiile.
  • Partenerul privat nu a efectuat majorarea capitalului său social pentru a finanţa investiţiile.
  • Conform contractului, în anul 2019, partenerul privat urma investească 35 mil. lei în modernizarea gărilor din Ceadâr-Lunga, Comrat, Cantemir, Căuşeni, Leova, Taraclia, Ştefan-Vodă şi Vulcăneşti.
  • Partenerul privat nu a prezentat Partenerului public planuri de reconstrucţie.
  • În cadrul tranziţiei de la ÎS GSA către "Gările Auto Moderne" SRL, o parte din creanţele transportatorilor faţă de gări au rămas neacoperite. Din datele operative, această datorie depăşeşte 7 mil. lei şi necesită o investigare aparte din partea organelor de drept.
  • După cel puţin trei modificări ale asociaţilor Partenerului privat, actualmente nici un asociat original nu mai participă în PPP. FPC Exfactor Grup SRL s-a retras din proiect fără a investi nimic.

Iată întregul raport aici.

UNIMEDIA amintește că Întreprinderea de stat Gările şi Staţiile Auto (GSA) a fost inclusă în lista lucrărilor şi serviciilor de interes public propuse parteneriatului public privat, prin aprobarea Hotărârii Guvernului în anul 2012.


Pub