Costul uriaș al viitoarei linii de tren de mare viteză din Marea Britanie. Când va fi gata

Prim-ministrul britanic Boris Johnson a aprobat proiectul colosal al unei linii de tren de mare viteză HS2, care urmează să lege Londra de centrul şi de nordul Angliei, în pofida unui cost enorm şi a opoziţiei aleşilor şi a mişcărilor ecologiste, scrie stirileprotv.ro.

Foto: AFP

„Guvernul a dat undă verde liniei feroviare de mare viteză”, a declarat Boris Johnson, marţi, în Camera Comunelor.

Costul liniei de mare viteză ar putea depăși 100 de miliarde de lire

În contextul unei facturi care ar putea depăşi 100 de miliarde de lire, prim-ministrul a dat asigurări că are intenţia de a controla costul proiectului şi de ameliora gestionarea sa. El va numi din acest motiv un ministru care se va consacra în întregime HS2 (High Speed 2).

„Previziunile de costuri au explodat, dar proasta gestiune nu a schimbat, în opinia mea, valoarea fundamentală a proiectului”, a declarat Johnson.

Şeful guvernului britanic nu a cuantificat costul total. El a estimat totuşi că prima fază care ajunge până la Birmingham, în centrul Angliei, ar putea fi finalizată cu o sumă cuprinsă între 35 şi 45 miliarde de lire.

Lucrările pentru HS2 sunt foarte complexe

Lucrările prevăzute sunt foarte complexe. Construirea liniei implică săparea de tuneluri lungi, schimbarea de cursuri de apă sau chiar achiziţionarea de terenuri uneori foarte scumpe, în special în capitala britanică.

Proiectul High Speed 2 ar urma să dea naştere primei linii la nord de Londra în 150 de ani şi va fi a doua linie de mare viteză a ţării după Hs1, care cea care străbate sudul ţării.

Când va fi gata primul tronson

Primul tronson spre Birmingham ar putea să nu fie realizat înainte de 2031 şi va trebui poate să se aştepte anul 2040 pentru ca a doua fază spre nordul Angliei să fie operaţională. Obiectivul este de a spori frecvenţa trenurilor şi de a scurta considerabil durata curselor.

Mii de firme, la fel ca şi organizaţia patronală CBI, au salutat decizia guvernului, în condiţiile în care au susţinut proiectul tot timpul.

Partidul Laburist și organizațiile de mediu critică planul actualului Guvern

La rândul său, liderul opoziţiei laburiste a criticat gestiunea trecută a conservatorilor.

„Prim-ministrul se lamentează în privinţa infrastructurilor, dar partidul său este cel care a privat ţara de investiţii în ultimii zece ani, ceea ce a creat cele mai grave inegalităţi regionale din Europa”, a spus Jeremy Corbyn.

Guvernul a decis în favoarea acestui şantier colosal, cel mai ambiţios de acest tip din Europa în prezent, în pofida opoziţiei anumitor deputaţi conservatori, care au apreciat că banii ar putea fi mai util cheltuiţi în modernizarea infrastructurilor de transport locale.

Prim-ministrul a mai promis să prezinte, în următoarele săptămâni, strategia sa pentru o “revoluţie a transporturilor”. El a deblocat deja 5 miliarde de lire în cinci ani pentru a ameliora reţeaua de autobuze şi pistele pentru biciclete.

În opinia lui, aceste investiţii în transporturi ar urma să permită Regatului Unit să-şi respecte angajamentul de a ajunge la neutralitate din punctul de vedere al emisiilor de carbon până în 2050.

Organizaţiile de protecţie a mediului au denunţat, la rândul lor, impactul HS2 asupra habitatelor naturale şi a speciilor ameninţate.

„Suntem total în favoarea unei revoluţii a transporturilor care reduce poluarea şi emisiile de carbon, dar să treci cu buldozerul prin mijlocul unor situri naturale şi sălbatice nu este soluţia cea bună”, a avertizat Greenpeace.


Pub