Rusia: Se pregătesc introducerea unor amenzi usturătoare pentru fraudarea odometrelor şi se mai insistă pe închisoare

Kilometrajul modificat este una dintre cele mai frecvente probleme la cumpărarea unei mașini pe piața second hand. Vânzătorilor necinstiţi nu le este deloc frică să înșele cumpărătorii şi chiar dacă despre fraudă se află ulterior, cum sunt cazuri din experienţa acelorași băieţi de la Auto Inspect, aceste persoane nu se aleg cu nimic, nici un fel de sancţiune.

Dar, în viitorul previzibil, totul se poate schimba, în Federaţia Rusă înaintea Republicii Moldova…

auto check
FOTO: carvin-info.com

Deputații Adunării Legislative din Sankt Petersburg au analizat încă din martie 2019 impactul unui proiect de lege prin care se doreşte introducerea răspunderii contravenţional-penale pentru înşelarea cumpărătorului, fraudarea informaţiilor sau inducerea în eroare despre starea unei maşini prezentate unui client atunci când este vândută. Acesta a fost aprobat pozitiv şi urmează să ajungă în februarie pe masa deputaţilor din Duma de Stat.

Astfel, în Federaţia Rusă există toate şansele ca să apară foarte curând o amendă foarte mare pentru modificarea parcursului maşinii. Inițiativa relevantă a venit cu influenţă din partea Asociației Dealerilor Auto din Rusia (ROAD) şi s-a discutat încă din anii 2010-2011. Aceasta propune ca firmele care oferă servicii de „întinerire” ilegală a maşinilor să fie sancţionate cu o amendă în valoare de un milion de ruble (circa 282.500 de lei sau 14.500 de euro).

„Introducerea unei super-pedepse pentru serviciul de întoarcere a kilometrajului nu este dificilă. […] Astăzi, teoretic, există un articol în Codul Penal al Federației Ruse, conform căruia poți trage la răspundere o companie pentru asta. Dar mărimea amenzii acolo este minimă, 500 de ruble, și este încă necesar să se dovedească vinovatul.

Noi venim şi spunem: să precizăm clar că acest serviciu reprezintă o încălcare directă a legii, care să fie pedepsită cu o amendă de un milion de ruble pentru o persoană juridică și 300.000 de ruble pentru o persoană fizică (circa 84.700 de lei sau 4.350 de euro). Dar de ce facem asta? Din discuțiile cu reprezentanții instituţiilor de aplicare a legii am înţeles că aceste sume le vor crea un mai mare interes pentru a merge să se ocupe de aceste persoane. Și dacă ar fi de obligat motoarele de căutare Yandex și Google să elimine astfel de anunţuri şi reclame, atunci totul va deveni mai ușor”, a declarat Oleg Moseev, președintele asociației, citat de agenția de știri Moskva.

În același timp, cei de la ROAD au menționat că este imposibilă introducerea responsabilității proprietarului autoturismului pentru răsucirea kilometrajului în Rusia, deoarece țara nu are o bază de date cu informații acumulate despre kilometraje. Cu alte cuvinte, nu există baze de date obiective cu un indici de pe odometre „reali”. În cele din urmă, acest lucru poate duce la faptul că un vânzător de bună credință cumpără o mașină al cărei kilometraj a fost răsucit de proprietarul anterior și nu bănuiește despre asta.

„În SUA acest lucru constituie o infracțiune. Dacă se constată faptul că a avut loc o modificare de parcurs, acolo vinovatul merge automat la închisoare. Federaţia Rusă nu este pregătită la moment pentru măsuri atât de dure; Pentru că este imposibil de înțeles dacă kilometrajul a fost întors sau nu, deoarece este necesar mai întâi de introdus prin lege ca în mod obligatoriu kilometrajul să fie înregistrat de către toți participanții profesioniști de pe piață”, a adăugat Moseev.

piata auto
FOTO: chinadaily.com.cn

Totuși, aceasta nu este prima încercare de a introduce o responsabilitate contravențională mai dură pentru modificarea parcursului maşinilor: ROAD a înaintat o astfel de inițiativă încă în 2016. Iar în 2019, deputații Adunării Legislative din Sankt Petersburg au dorit să introducă pe lângă amenzi mari şi răspunderea penală pentru acest lucru. Deşi în Duma de Stat se va vorbi mai mult despre amenzile mari, unii insistă şi vor insista ca să fie votată şi o pedeapsă cu închisoare.

„Fenomenul întoarcerii kilometrajului nu este doar o fraudă financiară, care oferă oportunitatea de a vinde o mașină veche mai scump, dar aceasta este și o amenințare directă la adresa siguranţei șoferului pe șosea”, a explicat deputatul Alexandr Vasiliev  poziția sa cu privire la pedeapsa penală, potrivit Izvestia.

„După ce a cumpărat o mașină fără trecut transparent, o persoană va subestima starea reală a acestei mașini, cât de rea este. Pe lângă persoane fizice ştim bine că există şi unii dealeri auto care cumpără mașini second-hand în cadrul programului trade-in, le întorc kilometrajul, investesc puțin pentru a aduce mașina la un aspect prezentabil și o „împing” altor oameni”, a spus Vasiliev.

De regulă, în astfel de cazuri, aspectul mașinii este adesea reîmprospătat cu vopsea obișnuită, iar mașina nu este pregătită special şi drept urmare vopseaua aplicată expres va începe să cadă la un moment dat. Potrivit deputatului, dacă există o oportunitate financiară, o nouă mașină ar trebui schimbată după cinci ani de exploatare, pentru a scăpa de-a lungul timpului de probleme mai frecvente.

Amintim că în Republica Moldova, cei care sunt prinşi că practică modificarea odometrelor sunt impuşi să scoată din buzunar, în baza articolului 228¹ din Codul Contravenţional, nişte sume de bani cu adevărat mizere. Pentru persoanele fizice amenda variază de la 3.000 la 4.500 de lei, iar pentru persoanele juridice de la 4.500 la 7.500 de lei.

Într-un material de analiză, elaborat de Institutul pentru Politici şi Reforme Europene (IPRE), se arată că în anul 2018, Inspectoratul Naţional de Patrulare nu a amendat nici o persoană fizică sau juridică care ar fi fraudat datele odometrelor, chiar dacă în anul 2017, Codul Contravenţional al Republicii Moldova a fost completat în acest sens.

Ideea principală pentru autorităţi, inclusiv a celor de la Auto Inspect, rămâne crearea unei baze de date unice care să conţină datele odometrelor tuturor autovehiculelor care sunt înregistrate în Republica Moldova. În 2018, un astfel de proiect de lege a fost înregistrat în Parlament, prin care se dorea oferirea unor împuterniciri vameşilor în acest sens, însă acesta a fost retras în prima lectură şi ulterior a primit statut de respins…

(video) Interviu: Despre Auto Inspect și fenomenul mașinilor rulate cu vicii ascunse importate în Moldova

Preluarea articolelor de pe www.autoblog.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, trebuie citată sursa și autorul informației, iar în cazul portalurilor informaționale trebuie indicat și linkul direct (ACTIV) la sursă în lead. Preluarea integrală se poate realiza doar în condițiile unui acord încheiat cu redacţia AutoBlog.MD. Materialele de pe www.autoblog.md sunt protejate de Legea 139 privind dreptul de autor și drepturile conexe, inclusiv de Codul Deontologic al Jurnalistului din Republica Moldova.

Cmentariile sunt închise

http://sisfora.pekalongankab.go.id/assets/laporan/ https://pps.iainlangsa.ac.id/ https://jdih.sumbawakab.go.id/