Reutilizarea lucrurilor aruncate – afacerea care prosperă

PE SCURT

În Republica Moldova, ca în țările din întreaga lume, oamenii au în garderobă mai multe haine pe care nu le poartă. De vină sunt tendințele în modă, schimbarea gusturilor, a timpului, mărimilor și formelor. Astfel, multe dintre aceste piese vestimentare ajung la groapa de gunoi, unde nu se pot descompune timp de sute de ani.

Însă, mai multe branduri fashion și tinerii antreprenori au ales să creeze haine noi din piese vestimentare vechi. În acest fel, spun ei, sunt reduse deșeurile, sunt folosite mai puține resurse naturale și oamenii devin mai conștienți.

PE LUNG

Potrivit Agenției americane de Protecție a Mediului, deșeurile textile ocupă aproape 5% din spațiul de depozitare a gropilor de gunoi. În fiecare an, numai SUA generează în medie 25 de miliarde de kilograme de materiale textile, dar doar 15% sunt donate sau reciclate și 85% ajung în depozitele de deșeuri.

Reutilizarea (upcycling) este un proces prin care unele materiale care nu mai sunt utilizate sau care urmează să fie aruncate în groapa de gunoi sunt, în schimb, reparate, modernizate și re-fabricate într-un mod care le crește valoarea. Asta făceau cândva buneii noștri, însă, în era fast-fashion puțini mai sunt cei care încearcă să repare sau să dea o nouă viață hainelor pe care nu le mai poartă, preferând să cumpere altele noi.  

Cu toate acestea, în ultimii ani tendința de a reutiliza lucrurile a devenit tot mai populară, cauza fiind schimbările climatice care se lasă tot mai simțite și reducerea resurselor naturale. Reutilizarea este considerată o strategie care are ca scop reducerea impactului asupra mediului, prin crearea unei valori la produsele cândva folosite, ceea ce reduce risipa. Mai mult, unele studii arată că reutilizarea poate contribui nu numai la reducerea impactului asupra mediului asociat cu producția și consumul de haine, dar poate contribui și la reducerea producției de haine noi.

Looptworks este compania care a devenit renumită pentru articolele vestimentare în ediție limitată, create din haine purtate și care urmau să ajungă la gunoi. Pentru fabricarea hainelor sau a genților sunt folosite piesele care deja există. Această companie fondată în anul 2009 de trei vetarani ai industriei de îmbrăcăminte (Scott Hamlin, Gary Peck și Jim Stutts) a fost una dintre primele întreprinderi care au aplicat acest circuit închis de fabricare a articolelor vestimentare. „Există foarte mulți oameni și companii care dezvoltă acest tip de afaceri. Oportunitățile de reutilizare sunt fascinante”, spune Hamlin„Reutilizarea este procesul de transformare a materialelor destinate distrugerii în noi produse cu valoare mai mare și cu scop ecologic. Reutilizarea deșeurilor fără distrugerea necesită mult mai puțină energie decât descompunerea acestora pentru a fi refăcute în ceva nou”, adaugă fondatorul companiei. Acesta susține că reutilizarea s-a dovedit a fi o afacere excelentă, care aduce venituri, locuri de muncă și protejarea resurselor naturale. „Scopul nostru”, spune el, este să influențăm conștientizarea consumatorilor și să găsim o modalitate de a promova această abordare care nu este produsă în masă la scară largă.

 Beyond Retro este un renumit distribuitor de țesături retro. Acesta ia hainele folosite, pe taie, sortează după culoare, material și mărime și le reproiectează pentru noile colecții de haine. Astfel, ei ajung să transforme trecutul în viitor, spun specialiștii în modă.  În această listă intră și compania Patagonia. Aceasta a fost printre primele întreprinderi de confecționare a hainelor din produse reciclate sau refolosite. În anul 1993, compania a confecționat haine din sticle de plastic reciclate. De asemenea, au o schemă de reciclare cu adevărat interesantă. Dacă dețineți unul dintre hainele lor care este uzată sau nu mai poate fi reparată, atunci puteți să o duceți  în unul din magazinele lor pentru a fi reciclat și reutilizat, relatează compareethics.com

De asemenea, sunt companii care transformă gunoiul real în sute de produse, cum ar fi rucsacuri, rame pentru fotografii, lanțuri pentru biciclete etc. Cu o infrastructură de colectare la scară largă dezvoltată în ultimii 10 ani, TerraCycle adună aproximativ 1 miliard de bucăți de gunoi în fiecare trimestru, care în cele din urmă ajung sub altă formă pe rafturile comercianților de retail-uri mari precum Target și The Home Depot. Cu reutilizare se ocupă și firmele de lux, precum Hermes. Compania folosește resturile rămase din eșarfele semnate și pungile Birkin pentru o linie de mobilier pentru casă și accesorii denumită „petit h”.  Și bucătari celebri precum Mario Batali s-au alăturat acestui trend și împreună cu câțiva antreprenori au făcut loțiuni și săpunuri din grăsimea rămasă de la restaurante. 

„Piața și oamenii sunt în așteptarea inovațiilor care vor îmbunătăți lucrurile”, susține Scott Hamlin.

Sunt jurnalistă din 2015. Dacă la început m-am delectat cu presa tipărită, din 2018 am pășit în lumea presei online. În toată această perioadă am descoperit oameni, locuri și istorii. Toate acestea mi-au arătat că viața e o paletă de culori pe care-mi place să o descriu prin cuvinte și condimentez cu fotografii.

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.