PE SCURT
Membrii Cabinetului de Miniștri s-au reunit în această după amiază în ședință, unde au aprobat un șir de hotărâri.
În cadrul ședinței s-a luat decizia de dizolvare a Centrului de Implementare a Reformelor, au fost modificate procedurile de vămuire electronică a mărfurilor și s-a decis că 1060 persoane vor urma cursuri la Academia de Administrare Publică.
PE LUNG
Centrul pentru Implementarea Reformelor va fi dizolvat
Guvernul a aprobat o hotărâre privind dizolvarea Centrului pentru Implementarea Reformelor. Centru a fost instituit în ianuarie 2017, având drept scop asigurarea implementării eficiente și coordonate a reformelor la nivel guvernamental, prin crearea unui sistem modern și eficient de administrare.
În decizia de astăzi se menționează că centrul va fi dizolvat pentru că și-a atins obiectivele și și-a îndeplinit misiunea prevăzută în hotărârea de constituire a instituției. „Cred că Centrul trebuia închis mai devreme, pentru că am fi avut acum mai puțin de lucru pentru redresarea unor gafe”, a comentat Corneliu Popovici ministrul Educației, Culturii și Cercetării. Premierul Ion Chicu a menționat că faptul că acest centrul va fi dizolvat nu va însemna că nu vor mai fi implementate reforme.
Cancelaria de Stat, unde activează 200 de persoane bine instruite, poate asigura implementarea reformelor și fără o instituție publică „apendice la Cancelaria de Stat”. Astfel, Cancelaria de Stat va Cancelaria de Stat va institui, în termen de 30 de zile calendaristice de la data publicării prezentei hotărâri, comisia de lichidare, care va asigura derularea procesului de lichidare în modul corespunzător.
Modificări la procedurile de vămuire electronică a mărfurilor
Guvernul a modificat o hotărâre din 2013 cu privire la procedurile de vămuire electronică a mărfurilor. Potrivit Executivului, documentul are drept scop facilitarea comerțului legal, micșorarea timpului de vămuire a mărfurilor și a resurselor utilizate atât de stat cât și de mediul de afaceri.
Modificările vizează: extinderea declarării electronice pentru destinația vamală „reexport”, reglementarea procedurii de vămuire electronică a mărfurilor în cazul trimiterilor poștale internaționale a mărfurilor transportate consolidat într-un singur mijloc de transport și care expeditori/destinatari diferiți și în cazul agenților economici din raioanele de este ale țării.
De asemenea vizează reglementarea procedurii în cazul transportării cu încărcări succesive ulterioare cu alte mărfuri plasate în regim vamal de export. La prezentarea proiectului, ministrul Finanțelor Sergiu Pușcuță a declarat că valabilitatea semnaturii electronice va fi extins de la un an, așa cum este în prezent, până la doi ani. O decizie în acest sens urmează a fi aprobată în viitorul apropiat.
Comanda de stat privind dezvoltarea profesională a funcționarilor publici în anul 2020
Guvernul a aprobat o hotărâre cu privire la comanda de stat privind dezvoltarea profesională a funcţionarilor publici în anul 2020. Potrivit acesteia, în total, comanda de stat pentru anul 2020 prevede 13 cursuri de instruire pentru 1060 persoane/44 grupuri/149 zile de instruire, inclusiv pentru 750 persoane/30 grupuri din autorităţile publice centrale și 310 persoane/14 grupuri din autorităţile administraţiei publice locale.
Numărul de 1060 participanţi a fost stabilit în baza bugetului planificat pentru anul curent 2020 în sumă de circa un milion de lei, destinat pentru dezvoltarea profesională a funcţionarilor publici în cadrul Academiei de Administrare Publică.
Programe de instruire vor viza: funcţionari publici de conducere, funcţionari publici debutanţi, funcţionari publici antrenaţi în prestarea serviciilor publice, funcţionari publici care deţin funcţii cu risc înalt de corupţie, funcţionari publici responsabili de planificarea strategică, elaborarea și coordonarea politicilor publice. De asemenea, la solicitarea autorităţilor publice au fost incluse programe pentru membrii comisiilor de concurs privind recrutarea și selectarea personalului.
A fost aprobată Metodologia cu privire la modul de depunere a notificării privind comercializarea alcoolului etilic
Guvernul a aprobat Metodologia cu privire la modul de depunere a notificării privind comercializarea alcoolului etilic.
Documentul descrie toți pașii care trebuie executați de către cele 3 părți implicate în procedura de notificare: agentul economic solicitant de alcool etilic, titularul de licenței în domeniu și Agenția Nalională pentru Siguranța Alimentelor. „Reglementarea acestor pași va exclude riscul prezentării informației incomplete qi eronate asigurând o evidență clară a alcoolului etilic comercializat”, se arată în argumentarea Executivului.
A fost prelungit termenul pentru unele măsuri de control la trecerea frontierei
Agenții economici, înregistrați la Agenția Servicii Publice, și instituțiile publice din raioanele de est ale republicii vor putea traversa punctele de trecere ale frontierei de stat Pervoimask-Cuciurgan, Goianul Nou-Platonovo și Novosavițkoie-Cuciurgan pentru efectuarea procedurii de vămuire a mărfurilor, fără perceperea drepturilor de import sau export, fără aplicarea măsurilor de politică economică, prohibițiilor, cu condiția rămânerii mărfurilor pe teritoriul necontrolat de organele constituționale până la 1 august 2020.
Deși termenul inițial era prevăzut până la 1 februarie 2021, premierul Ion Chicu a propus reducerea acestui termen. Termenul a fost stabilit în legea privind unele măsuri de control la trecerea frontierei., de control vamal și privind asigurarea regimului fiscal în cadrul controlului comun la frontiera moldo-ucraineană. Guvernul a justificatnecesitatea hotărârii prin identificare unor soluții de înregistrare a instituțiilor publice din raioanele de este ale țării., precum și pentru notificarea suplimentară a agenților economici din stânga Nistrului despre obligativitatea înregistrării.
A fost aprobat proiectul de lege care prevede instituirea Consiliului Național pentru problemele veteranilor de război
În cadrul ședinței de Guvern a fost aprobat proiectul de lege care prevede instituirea Consiliului Național pentru problemele veteranilor de război și Regulamentul de activitate a acestuia.
Președinția Consiliului va fi preluată de către Ministerul Apărării care, prin organele administrativ-militare, administrează procesele de perfectare a actelor veteranilor de război. Acesta urmează să creeze premisele necesare dezvoltării și consolidării capacităților Consiliului pentru desfășurarea unei activități eficiente.
Două sisteme informaționale vor fi transmise Agenției Naționale pentru Siguranța Alimentelor
Sistemul informațional automatizat „Managementul măsurilor sanitar-veterinare” și Sistemul informațional automatizat „Sistemul Informațional de Management al Laboratoarelor” au fost transmise din administrarea Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului în administrarea Agenției Naționale pentru Siguranța Alimentelor.
În nota informativă se arată că la data elaborării specificaţiilor tehnice pentru sistemele informaţionale nominalizate, ANSA era subordonată Ministerului, instituţie responsabilă de elaborarea proiectului. Ulterior, ANSA a fost subordonată Guvernului. Administrator al acestor sisteme a fost desemnat ÎS „Centrul Informaţional Agricol” absorbită în anul 2018 de către IP „Serviciul Tehnologia Informaţiei și Securitate Cibernetică”. În aceste circumstanţe dezvoltarea acestor sisteme a devenit imposibilă, întrucât pe de o parte Ministerul nu a planificat mijloace financiare în acest scop deoarece sisteme informaţionale menţionate nu erau utilizate pentru necesităţile Ministerului, iar pe de altă parte, acestea au fost creată fără o bază juridică.