Tot ce se cunoaște despre accidentul aviatic din Iran și 4 versiuni ale prăbușirii

PE SCURT

Un avion de pasageri Boeing 737 al  companiei Ukraine International Airlines, cu 176 de persoane la bord, s-a prăbușit miercuri la scurt timp după decolare de pe aeroportul Imam Khomeini din Teheran. Linerul opera zborul PS752 Teheran-Kiev. Toate persoanele aflate la bord și-au pierdut viața. Astăzi, Ucraina a declarat zi de doliu. drapelele vor fi arborate în bernă, concertele și evenimentele de divertisment vor fi anulate. 

Presa de la Kiev a anunțat că experții ucraineni examinează patru versiuni ale prăbușirii avionului. Un grup de experți s-a deplasat la locul accidentului în Iran.

Tragedia a intervenit în condițiile în care Iranul atacase în cursul nopții, cu rachete balistice, două baze militare ale SUA din Irak, ca represalii pentru uciderea, la Bagdad, a generalului iranian Qasem Soleimani. 

PE LUNG

Circumstanțele accidentului: Avionul a căzut la aproximativ opt minute după decolare de la o altitudine de 2,4-2,7 mii de metri, pe un teren de fotbal, într-o suburbie săracă și dens populată din Teheran: casele de locuit se aflau la o distanță de 200-300 de metri de la locul prăbușirii.

Starea aeronavei: Avionul a fost produs în 2016 și a fost primit de către compania ucraineană direct de la fabrica Boeing; Ultima inspecție tehnică a aeronavei a avut loc pe 6 ianuarie 2020.

Președintele companiei Evgheni Dîhne a declarat reporterilor că este a fost una dintre cele mai bune aeronave ale companiei aeriene. Experții vorbesc despre starea perfectă a avionului.

Sursa foto: CNN

Boeing a produs cinci mii de aeronave din această modificare 737-NG cu motoare CFM 56 și niciuna dintre acestea nu s-a prăbușit din cauza defectării motorului. Acesta este prima catastrofă a companiei ucrainești de la fondarea sa în 1992.

Profesionalismul echipajului: Compania ucraineană a anunțat că zborul era efectuat de un echipaj consolidat, cu o pregătire bună, deoarece aeroportul din Teheran este unul „nu  simplu”, iar zborul în sine este dificil.

„Probabilitatea unei probleme tehnice este minimă, iar probabilitatea ca un echipaj cu experiență să nu poată face față este cu atât mai puțin”, a spus unul dintre piloții companiei ucrainești citat de presa de la Kiev.

Iranul vorbește despre probleme la motor: Imediat după accident, Teheran a sugerat că tragedia s-a produs din cauza unei probleme tehnice, și anume, un incendiu la un motor și încercarea nereușită a pilotului de a prelua controlul aerianului. Aeronova a pierdut contactul cu turnul de control imediat după decolare, au declarat oficialii iranieni.

De asemenea, autoritățile iraniene au decis să nu predea cutia neagră a avionului ucrainean către compania producătoare de aeronave, a declarat șeful Organizaţiei iraniene de Aviaţie Civilă, Ali Abedzadeh. Ministrul ucrainean de Externe, Vadim Pristaiko, a informat că autoritățile ucrainene vor coordona investigația privind prăbușirea avionului împreună cu Iranul.

Ucraina a renunțat la concluziile premature: Ambasada Ucrainei în Iran, comentând cauzele catastrofei, a declarat inițial că exclude versiunea unui atac terorist, iar avionul s-a prăbușit din motive tehnice. Ambasada a șters mai târziu declarația și a publicat alta.

În noul comunicat, ambasada a anunțat că o comisie specială investighează cauza accidentului, iar toate versiunile accidentului companiei aeriene ucrainene, exprimate de alte surse, ar trebui considerate neoficiale.

Președintele Vladimir Zelensky a ordonat verificarea întregii flote civile a Ucrainei.

Cine se afla la bordul aeronavei: La bord se aflau 176 de persoane, dintre care nouă membri ai echipajului ucrainean. Cei mai mulți morți sunt iranieni și canadieni: Iran – 82, Canada – 63, Ucraina – 2 + 9 (echipaj), Suedia – 10, Afganistan – 4, Germania – 3, Marea Britanie – 3.

Aproximativ 30 de persoane erau copii și adolescenți cu vârsta sub 18 ani. Cel mai tânăr pasager s-a născut în 2018, cel mai în vârstă – în 1945. Se știe că la bord erau studenți și absolvenți ai Universității tehnologice iraniene din Sharif.

Rachetă sau explozie la bord?

Prăbușirea avionului ucrainean a avut loc în același timp în care Teheranul a lansat un atac cu rachete asupra a două baze militare americane din Irak, ca răspuns la lichidarea influentului său general Kassem Suleimani la Bagdad, la ordinul președintelui american Donald Trump.

Potrivit presei, Comandamentul Central al SUA a anunțat despre lansarea a mai multor  rachete iraniene. Acestea au lovit baza aeriană Ain al-Assad și baza militară din Erbil, în nordul Irakului. Washingtonul a anunțat că cetățeni americani nu au fost răniți.

CNN relatează că sunt informații contradictorii și speculații cu privire la cauzele care au dus la prăbușirea avionului. La început, presa iraniană controlată de stat a anunțat că a fost o eroare tehnică, iar Ucraina a exclus un atac cu rachete. Însă oficiali din ambele țări au retras declarațiile și au spus că nu vor să speculeze cu privire la cauze

Publicația iordaniană Al-Hadath a anunțat că avionul ar fi putut fi doborât accidental de o rachetă iraniană. Această versiune a câștigat rapid popularitate pe rețelele sociale ucrainene. Cu toate acestea, experții au păreri împărțite. 

Expertul ucrainean în aviație Valeri Romanenko consideră puțin probabilă că accidentul ar fi fost cauzat de un incendiu sau o avarie a motorului., scrie korrespondent.net.

„Piloții erau pregătiți pentru situații de urgență atunci când apar probleme cu motorul. Susțin  examene și rezolvă în mod repetat astfel de cazuri. Pentru ei, aceasta este o procedură standard. În plus, aeronava nu se afla în momentul decolării, ci la o altitudine de aproximativ 2,7 mii de metri, deci piloții au avut ocazia să manevreze “, a spus el într-un interviu acordat BBC News Ukraine.

Expertul în securitatea aviației, Todd Curtis, a declarat că avionul ucrainean era în stare foarte bună. Prin urmare, faptul că avionul s-a fragmentat indică despre un eventual impact fie de la sol sau fie în aer.

„Fotografiile de la locul accidentului arată că avionul s-a rupt în multe fragmente, ceea ce înseamnă un impact puternic fie de la sol, fie că s-a întâmplat ceva în aer”, a spus Curtis pentru BBC News.

Cu toate acestea, publicația britanică Guardian scrie că nu există niciun semn că dezastrul ar avea  legătură cu atacurile cu rachete ale Iranului asupra unei baze militare americane.

Jeffrey Thomas, un cunoscut expert în aviație australian, redactor șef al AirlineRatings.com, crede, de asemenea, că prăbușirea ar fi fost provocată de o rachetă.

Reieșind din imaginile video, care arată cum avionul cade în flăcări, expertul concluzionează că a existat o mică explozie în avion. După cădere, a spus el, a avut loc o explozie mai puternică, care a provocat moartea tuturor la bord.

„Nu cred că acest lucru s-a întâmplat ca urmare a unui atac cu rachete, deoarece o rachetă ar fi distrus complet avionul”, a declarat Thomas pentru DW.

4 versiuni ale prăbușirii avionului în Iran

Potrivit portalului korrespondent.net, Consiliul Național de Securitate și Apărare al Ucrainei examinează patru versiuni ale prăbușirii avionului Boeing 737 din Iran. Acest lucru a fost anunțat joi de secretarul Consiliului Aleksei Danilov, într-un comentariu pe Censor.net, potrivit redactorului șef al publicației, Yuri Butusov, pe Facebook.

Deci, sunt studiate următoarele versiuni:

– distrugerea avionului de o rachetă antiaerienă, lansată inclusiv de sistemule de rachete aeriene Tor, deoarece informațiile despre detectarea fragmentelor unei rachete rusești în apropiere de locul accidentului au apărut deja pe Internet;

– coliziunea cu o dronă sau alt obiect zburător;

– distrugerea și explozia motorului din motive tehnice;

– O explozie în interiorul unei aeronave ca urmare a unui act terorist.

Potrivit acestuia, se organizează întâlniri cu autoritățile competente din Iran și negocieri diplomatice. Potrivit Ministerului Afacerilor Interne, partea ucraineană va verifica dacă au fost respectate standardele de siguranță pe avionul prăbușit.

Am absolvit facultatea de litere, dar lucrez în jurnalism din '98. O perioadă îndelungată am fost știristă profilată pe teme economice și sociale. Din 2014 lucrez la Moldova.org, unde am descoperit toată paleta de culori ale presei online. Îmi place să scriu materiale explicative și analitice. Politica editorială a redacției mi-a permis să-mi lărgesc viziunile asupra mai multor aspecte ale vieții.

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.