image
Sursa foto: jurnal.md

„Dodon a știut din timp despre schimbarea proprietarului Aeroportului Chișinău”

Președintele Igor Dodon ar fi cunoscut din timp informația privind schimbarea proprietarului companiei „Avia Invest” și această tranzacție nu putea fi făcută dacă omul de afaceri nu avea siguranța și asigurări privind finalitatea proiectului respectiv. De această părere este expertul Transparency International Moldova Veaceslav Negruța, care mai spune că această siguranță poate să i-o acorde doar cel care gestionează procesele politice, economice și de luare a deciziilor.

„Așa a fost și în anul 2013, atunci când în Aeroport a intrat grupul Șor prin așa-numita companie din Habarovsk, după care s-au schimbat proprietarii de mai multe ori”, a afirmat Veaceslav Negruța, în cadrul emisiunii „Ora expertizei” de la Jurnal TV.

Expertul WatchDog Sergiu Tofilat susține că în 2013 guvernarea a decis să concesioneze aeroportul pentru taxa de 9 euro pe care o plătește fiecare călător, care asigură un venit stabil companiei ce gestionează aeroportul. Pe durata concesiunii, care este de 49 de ani, veniturile din această taxă erau estimate la 700 de milioane de euro, iar investițiile declarate de compania „Avia Invest” era de 240 de milioane.

„E foarte simplu să faci diferența și să înțelegi că oamenii și-au făcut bani de pensie – vreo 460 de milioane de euro pe următorii 49 de ani. Iată și motivul – să pună mâna pe fluxul de bani care se încasează prin această taxă de 9 euro”, subliniază Tofilat.

În opinia analistului politic Victor Ciobanu, acordul prin care compania „Avia Invest” a ajuns pe mâinile miliardarului rus „nu poate fi numit altfel decât unul criminal”. Potrivit lui Ciobanu, în asemenea cazuri se semnează un contract direct cu prestatorul de servici.

„Or, la noi toate privatizările dubioase, toate concesionările s-au făcut prin firme offhore astfel încât să nu dai de capăt. Au loc schimbări de acționari în condiții în care statul Republica Moldova a anulat acest contract, l-a declarat nul, deja l-a atacat în instanță, dar de noi deja nimic nu depinde pentru că structura acestei concesionări a fost criminală din start”, afirmă Victor Ciobanu, care mai crede că și actualul proprietar ar putea să renunțe la afacere și ar putea să apară alt investitor.

Amintim că luni, 23 decembrie, a devenit cunoscut faptul că omul de afaceri din Federația Rusă, Andrei Goncearenko, este noul beneficiar al companiei „Komaksavia Airport Invest” Ltd, care deține 95% din „Avia-Invest” (administratoarea Aeroportului Internațional Chișinău). Aceasta, după ce NR Investment Limited a cedat controlul asupra companiei.

Citeşte mai mult despre

Noutăţile partenerilor

comentarii: