Nereguli de milioane, depistate de Curtea de Conturi la Comisia Electorală Centrală

Anticoruptie.md
18/12/2019

„Uzura mijloacelor fixe, calculată greșit, teren de milioane de lei, neluat la evidență și cheltuieli de personal, executate necorespunzător". Sunt doar câteva constatări ale auditorilor Curții de Conturi (CCRM), care au examinat recent rapoartele financiare ale Comisiei Electorale Centrale (CEC) privind executarea bugetului, în anul 2018.

Totodată, auditorii au ajuns la concluzia că, „execuția cheltuielilor pentru desfășurarea alegerilor parlamentare, din februarie curent, a fost afectată de nerespectarea normelor, precum și de lipsa controlului intern corespunzător, ceea ce a dus la nereguli în utilizarea mijloacelor financiare pentru retribuirea muncii, efectuarea achizițiilor publice cu nerespectarea unor proceduri legale, precum și trecerea neregulamentară la cheltuieli a bunurilor materiale".

Potrivit autorilor raportului, „în subclasa mijloacelor fixe nu au fost înregistrate patru active nemateriale (portalurile cec.md, cicde.md, votează.md și alegător.md), cât și cheltuielile de dezvoltare și mentenanță, care ar fi condus la majorarea valorii acestora". În același timp, faptul că sunt deținute la evidență contabilă șase active nemateriale (programe, sisteme informatice), care nu sunt utilizate în procesele operaționale și a căror licență a expirat în anii 2012-2017, a cauzat majorarea valorii activelor nemateriale cu 104,4 mii de lei. „Introducerea setărilor greșite în programul contabil a condus la necalcularea uzurii mijloacelor fixe cu 317,4 mii de lei, iar faptul că stocurile de materiale circulante au fost calculate incorect, a afectat informațiile aferente categoriei respective din rapoartele financiare cu 636,2 mii de lei".

De asemenea, auditorii Curții de Conturi au menționat în raportul lor că CEC nu avea înregistrat în evidența contabilă terenul aflat în gestiune, conform Registrului bunurilor imobile, cu suprafața de 0,2 hectare și valoarea cadastrală estimată de 4,5 milioane de lei.

„Cât privește cheltuielile privind remunerarea muncii, probele de audit relevă că, incertitudinile prevederilor legale, cauzate de modificările în Codul electoral aferente retribuirii muncii la finele anului 2018, cu substituirea noțiunii de „spor de 35 la sută” prin „indemnizație de 35 la sută” au condiționat executarea necorespunzătoare a cheltuielilor de personal (indemnizațiilor în perioada electorală pentru angajații permanenți ai CEC) în sumă de 601,8 mii lei, precum și contribuțiilor obligatorii de stat de 165,5 mii lei”, se mai arată în raportul Curții de Conturi.

Auditorii au mai remarcat că „lipsa unor reglementări și a unor norme aprobate, pentru planificarea, executarea și raportarea utilizării mijloacelor financiare, alocate pentru alegeri, în aspectul părților implicate în întreg procesul electoral (Comisia Electorală Centrală, Centrul de instruire continuă în domeniul electoral, Consiliile Electorale de Circumscripție Electorală Uninominale și Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene), creează riscuri înalte privind conformitatea utilizării mijloacelor financiare alocate conform destinațiilor și limitelor aprobate, cauzate de lipsa pârghiilor de verificare și responsabilizare a acestora din partea Comisiei Electorale Centrale".

Probele de audit acumulate în cadrul Comisiei Electorale Centrale aferente activităților a 46 de consilii electorale de circumscripție verificate din totalul de 51 constituite, au constatat prezența unor probleme majore care afectează conformitatea gestionării mijloacelor financiare alocate pentru organizarea și desfășurarea alegerilor parlamentare din 24 februarie 2019. În acest context, se atestă că, la calcularea și achitarea indemnizaților funcționarilor electorali angajați în cadrul consiliilor electorale de circumscripție, executarea cheltuielilor privind bunurile și serviciile, precum și la gestionarea stocurilor de materiale circulante au fost stabilite neconformități și deficiențe referitor la:

  • acuratețea întocmirii documentelor primare;
  • neprezentarea de către 4 consilii electorale de circumscripție a documentelor primare aferente rapoartelor financiare;
  • lipsa în unele dosare ale consiliilor electorale de circumscripție a documentelor justificative, care ar servi bază pentru calcularea indemnizațiilor, procurarea și casarea materialelor, etc.;
  • organizarea și ținerea evidenței contabile, precum și raportarea financiară.
Anticoruptie.md
18/12/2019




Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.

Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.



Follow us on Telegram

Comentarii