Bazându-se pe tradiţiile muzicale din Balcani şi din estul Mediteranei unde se întindea Imperiul Bizantin, cântarea bizantină sau arta „psaltică”, exclusiv vocală (a capella) şi monofonică, însoţeşte textele liturgice.
Această cântare a creştinilor din Imperiul Roman de Răsărit este codificată în opt moduri sau tonuri. Este vorba despre o muzică fără modulare armonică, cu un cadru modal fix, spre deosebire de sistemul tonal actual al muzicii occidentale bazat în principal pe cele două moduri, major şi minor.
Pentru a pune în valoare textele biblice, cântarea bizantină a fost dezvoltată mai ales după secolul al III-lea în Imperiul Bizantin, înainte de a atinge apogeul între secolele al XIII-lea şi al XV-lea.
„Influenţa a fost reciprocă între cântarea bizantină şi muzica populară din regiune, fie ea balcanică, evreiască, arabă, armeană sau siriană”, a declarat Konstantinos Siachos, directorul şcolii de muzică bizantină şi tradiţională din Kalamata, în sudul Greciei.
Potrivit anumitor experţi, elemente din muzica greacă antică pot fi regăsite în arta psaltică, considerată a fi „o continuare” a Antichităţii.
După destrămarea Uniunii Sovietice în 1989, cântarea bizantină a luat amploare în ţări ortodoxe din estul Europei.
Potrivit legislației, suntem obligați să cenzurăm comentariile ce incită la ură, reprezintă atac la persoană sau conțin cuvinte necenzurate.
Vă îndemnăm la discuții decente!