Nava marfară, eșuată în portul Odesa, prezintă un adevărat pericol ecologic. Vasul a schimbat patru pavilioane până acum

Nava marfară Delfi, înregistrată sub pavilionul Republicii Moldova, prezintă un pericol ecologic, susține serviciul vamal al Ucrainei, întrucât, în ciuda faptului că potrivit actelor nava nu are nicio încărcătură, din cisternele aflate la bord s-au revărsat cantități mari de petrol.

Foto: Dumskaya.net

Potrivit publicației locale Dumskaia, nava Delfi, în toți cei 45 de ani de activitate, a schimbat mai multe nume, steaguri și proprietari. De asemenea, portalul informează că nava a fost implicată în trecut în acțiuni de contrabandă cu produse petroliere. Schema era simplă: vasul nu staționa pur și simplu, ci staționa acolo unde paza de coastă nu putea (sau nu dorea) să o ajungă. Noaptea, alte vase maritime se apropiau de Delfi, din care pompau produsele petroliere, care erau transportate ulterior în loturi mici către țărm, cu diferite mijloace de transport mai mici.

Potrivit Dumskaya, aceasta ar fi cauza pentru care echipajul a ezitat mult timp să solicite ajutor. Mai mult, reprezentanți ai companiei care deține vasul, ar fi insistat ca marinarii să nu ceară ajutor, invocând faptul că remorcarea îi va costa foarte scump.

„Anume acele încărcături ilegale și periculoase pentru mediu, otrăvesc apele din Golful Odessa în acest moment și distrug plajele orașului”, se menționează în articolul Dumskaya.

Mai mult, nava Delfi ar fi figurat într-un dosar penal intentat în luna ianuarie, 2016, ce viza infracțiuni ca „furt de proprietate”, „neglijență oficială”, „abuz de putere”, „fals oficial”, „fraudă” și „evaziune fiscală”.

Nava încă nu a fost remorcată la mal, din cauza condițiilor meteo nefavorabile și a valurilor violente.

Istoria vasului

Inițial se numea „Pialitsa” și aparținea unei companiei sovietice de transport maritim. După prăbușirea Uniunii Sovietice, acesta a ridicat pavilionul ucrainean și a fost transferată sub pavilionul portului maritim Illichivsk. Atunci nava a fost privatizată. Noul proprietar a fost Odessa Tanker Company, care a început să o folosească pentru transportul trans-maritim de cantități mici de produse petroliere. Apoi, ea a fost redenumită, ca o ironie, în „Ecologia” (Ekologia).

După încă câteva „mutări” de la un pavilion la altul, a ajuns sub cel moldovenesc în anul 2019. Proprietar a devenit o companie britanică din Birmingham, Atenia Holding Ltd. iar „Ecologia” a fost redenumită în „Delfi” și a fost reînregistrată în portul Giurgiulești, sub steagul Moldovei.

Nava a ieșit din producție în noiembrie, 1974, în Bulgaria, fiind concepută pentru a transporta o cantitate relativ mică de produse petroliere și pentru a alimenta alte bărci cu combustibil și uleiuri de motor.

Are o lungime de 59 de metri, lățime maximă de 10 metri, greutatea maximă este de 1634 de tone și are o capacitate de transport de 1.565 tone (1.458 tone combustibil, 77 tone ulei, 30 tone marfă uscată). Viteza maximă a vasului este de 9 noduri.

UNIMEDIA amintește că o navă marfară, înregistrată sub pavilionul Republicii Moldova, a eșuat la malul Mării Negre, în regiunea portului din Odesa, iar echipajul acesteia a refuzat evacuarea.

De asemenea, amintim că ieri, 22 noiembrie, la ora 14:45, a luat sfârșit operațiunea de salvare a echipajului. Pe vasul maritim erau trei persoane, toți sunt cetățeni ucraineni.


Pub