Exportul mărfurilor moldovenești a crescut cu 15,9% în luna septembrie, față de aceeași perioadă a anului trecut: România, principala destinație a produselor

Exportul mărfurilor moldovenești a crescut cu 15,9% în luna septembrie, ceea ce reprezintă 238,8 mil. de dolari. Totodată, potrivit datelor Biroului Național de Statistică (BNS), față de aceeași perioadă a anului trecut, exportul de mărfuri a crescut cu 15,2%. De menționat că România rămâne a fi principala țară de destinație a produselor.

Foto: deschide.md

În ianuarie - septembrie 2019, exporturile de mărfuri au totalizat peste 2 026,2 mil. de dolari, volum superior celui realizat în perioada corespunzătoare din anul 2018 cu 3,4%.

Exporturile de mărfuri autohtone au constituit peste 1 436,7 mil. de dolari, 70,9% din total exporturi, fiind în creștere cu 9,2% față de ianuarie - septembrie 2018, care a contribuit la majorarea pe total exporturi cu 6,2%.

Exporturile de mărfuri destinate țărilor Uniunii Europene au însumat peste 1 328,7 mil. de dolari, cu 2,6% mai puțin, față de ianuarie-septembrie 2018, deținând o cotă de 65,6% în total exporturi, 69,6% - în ianuarie-septembrie 2018.

Țările CSI au fost prezente în exporturile Moldovei cu o pondere de 14,9%, în ianuarie -septembrie 2018 – 15,7%, ce corespunde unei valori de 301,8 mil. de dolari. Exporturile de mărfuri către aceste țări s-au micșorat cu 1,6%, comparativ cu ianuarie - septembrie 2018.

export de mărfuri moldovenești / Sursa:BNS

Astel, s-au marcat creșteri la exporturile de mașini și aparate electrice (+17,4%), cereale și preparate pe bază de cereale (+16,5%), semințe și fructe oleaginoase (+16,9%), produse medicinale și farmaceutice (+22,0%), legume și fructe (+4,0%), articole din lemn, exclusiv mobilă (+26,8%), instrumente și aparate, profesionale, științifice si de control (+19,0%), vehicule rutiere (+18,9%), mașini și aparate industriale cu aplicații generale; părți și piese detașate ale acestor mașini (+18,0%), tutun brut și prelucrat (+12,9%), mașini generatoare de putere și echipamentele lor (de 1,6 ori), hârtie, carton și articole din pastă de celuloză, din hârtie sau din carton (+13,2%), construcții prefabricate; alte instalații și accesorii pentru instalații sanitare, de încălzit și de iluminat (+16,3%), hrană destinată animalelor (+6,4%), fier și oțel (+33,0%), materiale plastice prelucrate (+30,4%), cauciuc prelucrat (+41,7%), aparate fotografice, echipamente și furnituri de optică; ceasuri și orologii (+11,9%), care au contribuit la majorarea pe total exporturi cu 8,0%.

Totodată, s-au micșorat exporturile de îmbrăcăminte și accesorii (-10,5%), grăsimi și uleiuri vegetale fixate, brute, rafinate sau fracționate (-19,5%), zahăr, preparate pe bază de zahăr; miere (-41,1%), mobilă și părțile ei (-7,6%), fire, țesături, articole textile și produse conexe (-12,3%), petrol, produse petroliere și produse înrudite (-39,7%), uleiuri esențiale, rezinoide și substanțe parfumate, preparate pentru toaletă, produse pentru înfrumusețare (-31,6%), băuturi alcoolice și nealcoolice (-3,3%), produse lactate și ouă de păsări (-25,5%), produse chimice organice (-20,8%), articole de voiaj; sacoșe și similare (-22,1%), animale vii (-20,3%), produse tanante și colorante (-73,1%), îngrășăminte naturale și minerale naturale (-19,7%), încălțăminte (-4,7%), piei crude, piei tăbăcite și blănuri brute (-48,5%), piele și blană prelucrate (-63,4%), aparate și echipamente de telecomunicații și pentru înregistrarea și reproducerea sunetului și imaginii (-20,9%), cafea, ceai, cacao, condimente și înlocuitori ai acestora (-8,2%), metale neferoase (-30,4%), minereuri metalifere și deșeuri de metale (-3,5%), carne și preparate din carne (-6,9%), pasta de hârtie și deșeuri de hârtie (-14,8%), atenuând astfel creșterea pe total exporturi cu 5,0%.


Pub