Echipa lui Ion Ceban a făcut prima ofertă pentru conducerea Primăriei. Un activist a devenit viceprimar de Chișinău

PE SCURT

Echipa primarului ales Ion Ceban a făcut prima ofertă pentru conducerea Primăriei Chișinău. Activistul Victor Chironda, cel care a candidat la funcția de primar al Capitalei, iar în urma alegerilor locale din 20 octombrie a devenit consilier municipal, a anunțat că a acceptat propunerea de a ocupa funcția de viceprimar de Chișinău.

Experții în domeniu susțin că oferta venită din partea primarului ales Ion Ceban pentru Victor Chironda era una așteptată, dat fiind că, pe de o parte, arată bine ca la una din funcțiile de conducerea a capitalei să fie o persoană din afara echipei sale, iar pe de altă parte activistul civic are studiile necesare pentru această funcție. Mai mult, în cadrul dezbaterilor electorale, Ion Ceban a recunoscut că singurul său contracandidat care are o viziune asupra dezvoltării orașului, în speciale pe domeniul urbanistic , era anume Victor Chironda. Victor Chironda, este originar din Chișinău, are 30 de ani, este urbanist și consultant în planificare urbană în proiectul „Orașe verzi pentru Moldova”. 

PE LUNG

Cine este Victor Chironda

Din 2008 până în 2011, Victor Chironda a studiat la Facultatea de Istorie a USM, unde a obținut licența în științe umanitare. Ulterior, a urmat un masterat în domeniul Administrației Publice la Academia de Administrare Publică. Din 2016 până în 2018 a făcut un masterat în Studii Urbane în Bruxelles-Viena-Copenhaga-Madrid (4Cities – Euromaster in Urban Studies).

Totodată, în ani 2010-2011 a fost trainer, manager de proiect în organizația neguvernamentală „European Centre for Training and Development”. S-a ocupat de analiza și promovarea politicilor educaționale. Mai târziu,  s-a ocupat de cercetarea și analiza politicilor în domeniul dezvoltării și educației urbane în cadrul Centrului de analiză a politicilor publice „Bloguvern”.

Între anii 2015 – 2018 a activat în calitate de co-fondator și coordonator în cadrul RCU (Rețeaua Civică Urbană), o structură ce-și propune să interconecteze organizații neguvernamentale, asociații publice, grupuri de inițiativă și activiști independenți preocupați de problemele de dezvoltare urbană din Moldova. Este director al Asociației Obștești „Centrul pentru Politici Europene”, membru al Asociației Obștești WatchDog și a fost consilier municipal în cadrul CMC din partea PPEM, din 3 iulie. Chironda a fost preşedintele grupului de iniţiativă pentru organizarea referendumului de demitere a primarului general al Capitalei, Dorin Chirtoacă.

A devenit cunoscut, mai ales în rândul tinerilor, după cea a lansat proiectul de renovare a scuarului teatrului Cehov, când a inițiat o campanie de colectare de fonduri în care s-au colectat 15 mii de dolari. Banii colectați au fost folosiți pentru realizarea primei etape de renovare a scuarului – în care s-a instalat mobilier urban din fontă, s-a tras iluminare și a fost amenajată o peluză și un sistem automatizat de irigare. L cea de-a doua etapă,realizată în perioada 2017-2018, din banii alocați de CMC, au fost făcute lucrări de demolare și reconstrucție a elementelor de beton și pavaj.

Victor Chironda despre numirea sa în funcție

„Obiectivul meu este să planific și să livrez municipiului Chișinău o mobilitate mai bună în 4 ani de mandat: un transport public mai eficient și mai confortabil, trotuare comode și accesibile, o infrastructură pentru bicilete decentă, spații publice amenajate corect, o documentație de urbanism modernă și realistă”, a declarat Victor Chironda, după anunțul făcut.

El a spus că în campania electorală nu a făcut politică ci a promovat problematica dezvoltării urbane și a oferit viziune și soluții pentru planificarea urbană și dezvoltarea unei mobilități urbane durabile.

„Acum, având suportul a peste 6 mii de oameni care au ales să ne dea votul, avem o șansă reală să schimbăm felul în care arată orașul și să îmbunătățim calitatea vieții oamenilor în Chișinău.

Îmi propun o activitate bazată pe deschidere și dialog constructiv cu toți consilierii municipali, funcționarii publici, mediul de experți, reprezentanții societății civile, primarii de suburbii și toți locuitorii municipiului Chișinău”, a declarat Victor Chironda.

El s-a arătat sigur că se poate reuși împreună dezvoltarea unui oraș care să ofere oamenilor oportunități, confort și siguranță.

Ce a declarat în campania electorală

Victor Chironda a candidat din partea Mișcării social-politice „Forța Nouă” la alegerile generale locale din 20 octombrie pentru funcția de primar. A acumulat 2.73% (6147) din sufragii.

„Eu vreau un oraș care să le ofere oamenilor oportunități, confort și siguranță. Prin oportunități am în vedere posibilități de creare și dezvoltare a unor afaceri și de angajare. Chișinăul trebuie să fie prima opțiune de urbanizare a oamenilor din Moldova. Nu Padova, Moscova sau Madrid”, a declarat Victor Chironda.

Într-un răspuns acordat pentru Moldova.org, Victor Chironda a enunțat cum vede soluționare a cinci probleme ale capitalei:

Câinii vagabonzi

Pentru eliminarea câinilor vagabonzi ne propunem implementarea Regulamentului privind întreținerea animalelor de companie, care prevede amendarea stăpânilor care părăsesc animalele de companie în stradă. De asemenea vom promova construcția unui azil pentru animale fără stăpân, conform normelor europene.

Ambuteiajele

Ambuteiajele și congestiile de trafic sunt o consecință a imposibilității de deplasare pe jos. În fiecare an, tot mai mulți chișinăuieni își cumpără automobile și le folosesc tot mai des.
Pentru a stimula orășenii să meargă mai mult pe jos este necesară reparația tuturor trotuarelor, securizarea tuturor trecerilor pietonale din oraș prin construcția de insulițe de refugiu, a trecerilor denivelate, iluminare nocturnă și dublarea la suprafață a trecerilor pietonale subterane.
Pentru a reduce utilizarea automobilelor private, este necesară promovarea transportului alternativ – biciclete, trotinete electrice, segway-uri prin crearea pistelor pentru biciclete, calmarea traficului și organizarea punctelor de închiriere a transportului alternativ.

Fluidizarea traficului poate fi realizată prin implementarea sistemului de semaforizare adaptivă a tuturor intersecțiilor din oraș și prin crearea Centrului Municipal de Monitorizare și Control al Traficului care ar putea monitoriza și interveni în regim real în traficul din oraș.

Calitatea drumurilor

Pentru îmbunătățirea calității drumurilor este necesară o activitate complexă focusată pe patru direcții de activitate, după cum urmează:
A) Planificare curentă – revizuirea caietelor de sarcini, organizarea transparentă a concursurilor și neadmiterea la reparația drumurilor a companiilor care au eșuat anterior. Instituirea unui sistem de raportare online a principalelor probleme, inclusiv a gropilor care necesită intervenții urgente.
B) Planificare strategică – vom elabora un plan multianual care va cuprinde lucrările de reparație şi întreținere pentru fiecare stradă. Planul va fi elaborat și promovat rațional, consecvent, transparent și incluziv. În funcţie de tipul lucrărilor, vom elabora bugetul şi investiţiile necesare pentru fiecare perioadă de timp. Vom solicita Guvernului formarea unui grup de lucru pentru implementarea construcţiei şoselei de centură a mun. Chişinău.
C) Finanțare – sunt minim 3 surse disponibile: (i) bugetul central – vom solicita continuarea descentralizării Fondului Rutier, pentru a obține mai multe fonduri pentru oraș din accizele pentru combustibil, la care contribuie nemijlocit și locuitorii orașului; (ii) bugetul local – vom majora veniturile la bugetul municipal (administrarea eficientă a proprietăţilor municipale, încasarea eficientă a impozitelor şi sancţionarea celor care se eschivează de la plata impozitelor, revizuirea taxelor locale în funcţie de priorităţile de dezvoltare a oraşului); (iii) surse externe – vom coopera strâns cu instituțiile financiare internaționale pentru a atrage resurse la condiții avantajoase.
D) Reparații capitale după proiecte bine gândite și monitorizate eficient; reparaţii curente efectuate la timp, pentru a asigura exploatarea optimală a drumurilor urbane. Trebuie prevenite cazurile când lucrările sunt efectuate necalitativ. În acest sens, contractarea lucrărilor de reparaţie a drumurilor trebuie să includă prevederi privind calitatea şi termenul de garanţie la învelişul de asfalt, precum şi garanţii financiare privind repararea prejudiciilor dacă lucrările au fost făcute necalitativ.
Inițial vom realiza o evaluare a stării și necesităților de reparație a principalelor străzi din foecare sector, apoi vom prioritiza lucrările de reparație în funcție de capacitatea de trafic motorizat și pietonal al fiecării străzi.

Grădinițele

Creșterea numărului de locuri în grădinițe este o prioritate. Ne propunem acoperirea necesităților de locuri în grădinițe prin reîntoarcerea și deschiderea grădinițelor închise.

La fel vom promova construcția obligatorie a noi grădinițe în cadrul complexurilor locative nou-construite, în cadrul unor parteneriate public-private cu companiile de construcții. De asemenea, propunem introducerea clasei ”zero” în școlile primare din oraș pentru a transfera grupele pregătitoare de la grădinițe în școli.

Acest lucru va putea crea condiții pentru organizarea de grupe-creșă în grădinițe. Pentru școlile din Chișinău vom promova un program municipal de renovare și dotare a sălilor de studii și a sălilor și terenurilor de sport.

Pentru deplasarea elevilor la școală în siguranță, propunem organizarea rutelor de autobuze școlare care vor transporta elevii din sectoare spre școlile și liceele din centrul orașului. Iar în preajma fiecărei școli propunem organizarea zonelor de îmbarcare și debarcare a copiilor aduși de către părinți cu automobilul.

WC publice

Vom iniția un proiect municipal de construcție/renovare a veceelor publice și a fîntînilor cu apă potabilă gratuite în spațiile publice din oraș (parcuri, scuaruri, piețe).
De asemenea, vom promova introducerea prevederii de garantare a accesului gratuit și liber la veceu în toate localurile din oraș (cafenele, baruri, restaurante) în calitate de condiție obligatorie pentru autorizarea activității acestora.

Am absolvit facultatea de litere, dar lucrez în jurnalism din '98. O perioadă îndelungată am fost știristă profilată pe teme economice și sociale. Din 2014 lucrez la Moldova.org, unde am descoperit toată paleta de culori ale presei online. Îmi place să scriu materiale explicative și analitice. Politica editorială a redacției mi-a permis să-mi lărgesc viziunile asupra mai multor aspecte ale vieții.

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.